Læreplaner
Træsløjd
Der undervises i træsløjd fra 5. – 9. klassetrin.
Formålet med undervisningen i træsløjd er, at eleverne tilegner sig viden om og forståelse af de naturgivne og kulturskabte forudsætninger for gamle håndværks udvikling og betydning i Danmark, samt samfundets udnyttelse af naturgrundlag og ressourcer.
Undervisningen skal bygge på elevernes egne iagttagelser, oplevelser og undersøgelser af træ-håndværk, så de udvikler interesse for selv at udbygge deres viden om træhåndværkenes betydning for det danske samfund.
Slutmål
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
- Kunne håndtere hverdagsagtige opgaver og situationer, som har tilknytning til sløjd
- Kunne planlægge et sløjdarbejde, verbalt såvel som visuelt, ud fra egen ide
- Kunne arbejde ud fra en skriftlig og illustreret tekst, vælge passende metoder, redskaber og værktøj, samt håndtere og pleje disse på et funktionelt niveau
- Kunne vælge materialer med henblik på farver, form, økonomi, miljø og funktion og forstå, hvordan forskellige valg påvirker resultatet
- Sammen med kammerater, kunne fremstille teaterkulisser og rekvisitter til teaterforestillinger
- Kunne tage ansvar og vise initiativ, samt kunne samarbejde i sløjdarbejdet
- Kunne forstå, hvordan inspiration, ideer og valg påvirkes af forskellige kulturmønstre
- Kunne beskrive arbejdsprocessen og produktet samt kunne bedømme, hvordan den egne arbejdsindsats har påvirket sløjdarbejdets resultat
Trinmål efter 5. klassetrin
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at arbejde med træ i simple geometriske og fantasiprægede arbejder.
Der arbejdes både med brugsgenstande og dekorative genstande.
På dette stade hører det til, at man går ud i naturen med klassen og henter emner. Til de første opgaver kan man med fordel bruge friskt materiale.
Det første redskab der tages i brug er kniven. Når eleven efter kort tid er fortrolig med denne, går man videre til huljern. Men man arbejder til at begynde med mest muligt på overfladen, med konvekse former, uden at udhule særlig meget. Der arbejdes efter billedhugger princippet med at fjerne materiale.
Fra begyndelsen formidler man materialekundskab ud fra erfaringen. Det drejer sig om at kende de lokale træsorter, dernæst de træmaterialer som er almindelige brugs- og handelsvarer. Konkrete eksempler på opgaver kan være legetøj i form af stiliserede dyrefigurer, fantasiformer med udgangspunkt i selve emnet, eller de mest enkle brugsting.
Trinmål efter 6. klassetrin
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at begynde at få en vis distance til tingene. Eleverne er nu i stand til at møde større udfordringer, f.eks. med hensyn til præcision og koncentration i arbejdet. Derfor kan man begynde med udhulningsarbejde, som giver en tilsvarende vanskelighedsgrad, både teknisk og formmæssigt. Eleverne tager et vigtigt skridt i retningen af at blive rigtige håndværkere; de kan nu skabe i større frihed i forhold til mere enkle og naturgivne former, som var det foregående års opgave.
Nu begynder den første produktion af brugsgenstande, udhulede ting som skeer, øser og skåle osv. Der arbejdes fortsat ud fra helheden, dvs. at genstande fremstilles af et emne, uden sammenføjninger.
Efter dette år er eleverne fortrolige med kniv, forskellige jern, sav, fil og rasp. De har også fået erfaring med forskellige former for overfladebehandling og finish.
Trinmål efter 7. klassetrin
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til
På dette klassetrin begynder man at arbejde mere som en rigtig håndværker, bl.a. med sammenføjninger, særlig tapning fæstet med lim eller kile.
Af nye værktøjer er det særlig høvlen der tages i anvendelse, men også bor, og enkle måleredskaber som lineal og vinkeljern tages i brug. Arbejdet skal også planlægges og på dette stade gøres det med enkle arbejdsskitser med påskrevne mål. Udførelsen skal også bygge på nøjagtige opmålinger lige som tilpasningen af de enkelte dele kræver en hvis grad af præcision.
Trinmål efter 8. klasse
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at udføre håndværk på et vist niveau. Et eksempel på en opgavetype kan være en hylde. Planlægning og arbejdstegning er udviklet videre. Fra en enkel skitse udarbejdes der nu tegninger i flere plan med defineret målestoksforhold. Man øver detaljeret overføring af mål fra tegning til arbejdsstykke.
Der sker desuden en videreudvikling på alle områder, med sammenføjningsteknikker, eksakt brug af stemmejern, specialhøvle, mm., og materialekundskaben udvides hele tiden. Det er også på dette klassetrin, at kulisse og rekvisitfremstilling til teaterforestillinger tager fart.
9. klasse
Dette klassetrin hører ind under skolens overskole og såvel håndarbejdsundervisning, som sløjdundervisningen videreføres med flere håndværksperioder á 5½ lektions varighed per uge. De forskellige håndværk kan i 9. klasse f.eks. være skosyning, pileflet, plakattegning, motorlære, smedning ol.
“Vi leger mere samlet her end på min gamle skole, både piger og drenge. Da jeg kom ind i klassen følte jeg mig velkommen og jeg har fået mange nye venner.”
Elev i 5. klasse
PPU holder endnu en gang åbent i salgsboden på fredag d. 10.🌸 Vi åbner kl. 7:50, lukker kortvarigt under morgensang og åbner igen lige efter 🥳
Vores påskønnede PPU - Praktisk Pædagogisk Undervisning - finder sted i et tre-ugers forløb i hovedfag, enten på værksteder eller i skolehaven, hvor elever på tværs af klasserne arbejder med håndværksprægede projekter 🧶🛠️
Dygtige elever og deres skønne produkter♥️ Mønterne går til nye beskæresakse til skolehaven ✂️🪴
Hvilken grad er ‘largest’?
5. klasse bøjer tillægsord.
Eleverne læser højt på skift, og bagefter oversætter de en linje af gangen fælles i klassen ☀️
Skriftligheden i engelsk starter i 4. klasse, og i 5. begynder eleverne at læse små hæfter og bøger, og så begynder undervisningen i den første grammatik!
Eleverne lærer også de små ord, som binder det hele sammen - som konjunktioner og relative pronomener 👌🏼
Og grammatik på engelsk er ikke let! Derfor laver klassen først en side sammen i engelskhæftet ‘Here we go’, så de er klar til at kaste sig over resten af opgaverne derhjemme💪🏼
Det kræver tid, tålmodighed og kræfter at arbejde med pileflet 💪🏼
Det ved 9. klasse, som nu har afsluttet to pilefletsforløb på i alt ca. 4 uger.
Flettearbejdet begynder med, at eleverne fletter en rund bund - en spiralform flettet på et kors. Så sætter de sidestager ind for at kunne flette siderne, og tilsidst laves der en kant.
Hvis man har lyst, kan man give sin kurv en hank 🌸
De smukke kurve har fået liv som ægge-, strikke-, brød- og sankekurve ♥️
TAK for det flotte fremmøde til vores Åbent Hus i lørdags 🌸
Det blev en dag, hvor vi stolt kunne vise vores skole frem - 3.-5. klasse optrådte i Stenladen, og der var åben undervisning og værksteder på hele skolen.
Hos HF’erne fik de interesserede sig en snak med elever og lærere, samt et indblik i, hvad eleverne er i gang med for tiden.
Alt i alt en dejlig dag med bål på gårdspladsen og masser af kaffe og kage i den velbesøgte café.
Vi glæder os til næste gang 🇩🇰
Så er det IMORGEN kl 10-13, at vi inviterer indenfor til Åbent Hus på Grundskole, 10. klasse og HF 🥳🌸
Der vil være masser af aktiviteter og rig mulighed for at møde både lærere og elever og få et indblik i livet på skolen ♥️
Se programmerne for hhv. Grundskole og HF på vores hjemmeside: www.Steinerskolen-kvistgaard.dk/aabent-hus-2023
Buegymnastik!
Når eleverne starter med musikundervisningen i 3. klasse (violin, bratsch eller cello), handler det om de praktiske ting omkring instrumentet: Hvordan man sidder med det, hvordan man pakker det ud osv. 🎻
I den spæde begyndelse spiller eleverne efter gehør – cellolæreren, Mathias spiller en melodi, som eleverne skal efterligne uden brug af noder. Det er en intuitiv måde at lære musikken på.
For at lære noderne at kende laver eleverne nodelege, hvor de skal træne rytmen i kroppen. Hvis man klapper eller stamper rytmen og mærker den fysisk, er den pludselig mindre abstrakt. De første noder er desuden i forskellige farver – det hjælper med orienteringen 🎶
For at aktivere fingermusklerne og lære at kontrollere buen laver eleverne buegymnastik – f.eks. med Lille Peter Edderkop, der kravler op af buen.
I 4. klasse går man fra hold- til soloundervisning. Her begynder eleverne ofte at have forskellige behov, og det er også her, der er nogle, der skifter til et andet orkesterinstrument.
Fra 5. klasse begynder eleverne i orkestret, som de fortsætter i i de kommende år 🌸
Det er en vild udvikling, eleverne går igennem – og instrumentet følger dem hele vejen ♥️
Selvom begge døre til smedjen står åbne, er der godt røgfyldt, når 9. klasse smeder grillgafler - og deres banken kan høres vidt omkring 🔨
For at få den runde jernstang til at blive en flot, håndsmedet grillgaffel skal eleverne banke: først skal stangen bankes firkantet, så ottekantet for så igen at blive banket rund. På den måde får man den flotte håndlavede struktur 💪🏼
Når eleverne så har deres flotte, håndsmedede stang, splitter de den med en mejsel i den ene ende og bukker de to ender, så den bliver gaffelformet. Og som dekoration drejes stangen tilsidst, så man får de fine snoninger 👌🏼
Første gang eleverne stifter bekendtskab med smedjen er i 4. klasse, hvor de laver et helt simpelt knivblad. Når de når 9. har de igen smedning - denne gang i et fem ugers forløb 😊