Musik
Musik- og instrumentalundervisning
Musikundervisningen er en stor og vigtig del af livet på skolen.
I 3. klasse får hvert barn sin første violin, bratsch eller cello, og klassen har en fælles ugentlig orkestertime ud over en ugentlig holdundervisningslektion.
I 4. klasse fortsætter stort set linjen fra 3. klasse. Dog bliver violin-, bratsch og cellospillet mere individuelt plejet, og nodelæsningen tager for alvor fat i tæt samarbejde med klasselærerens brøkregningsperioder.
I 5. klasse sker det første store musikalsk skift. Den indtil nu ubrydelige helhed, klassen har været i kraft af sang-, fløjte- og strygerkorene, brydes nu op til fordel for det individuelle instrument. Her begynder for alvor orkesterundervisningen, som fører frem til overskolens symfoniorkester.
Instrumentalundervisning
Skolen har sin egen instrumentalskole for elever.
Vi har lagt vægt på at skabe en god musikundervisning – også uden for skoletiden – og har derfor et godt team af instrumentalundervisere, der underviser på skolen.
Musiklærerne er privatundervisere i skolens lokaler, og der er således tale om private aftaler mellem musiklærere og forældre – uden om skolens almindelige administration. Med hensyn til det pædagogiske arbejde har skolen et formaliseret samarbejde med musiklærerne.
Der arrangeres kammerkoncerter med mindre ensembler og solister, forårskoncerter mm., og naturligvis spilles der på julebasaren og til månedsfester.
Betaling for undervisning af skolens instrumentallærere opkræves af skolen i lighed med skolepenge.
Skolen har desuden en instrumentbank, der udlejer musikinstrumenter. Individuelle musikinstrumenter betales af forældrene.
Instrumentalundervisning aftales individuelt med skolens instrumentallærere eller private musiklærere.
Retningslinjer for instrumentalundervisningen
Der tilbydes musikundervisning med enten sololektioner eller fælleslektioner. Lektionslængden aftales med musiklæreren. Det tilstræbes at lægge timerne efter skoletid, dog kan op til én times ventetid forekomme. Skolen tilbyder undervisning i violin, bratsch, cello, fløjte, klarinet, saxofon, trommer og trompet.
Undervisningen foregår som lektioner på 20 minutter.
Hvis der ikke skrives ønsket lektionslængde på tilmeldingen noteres som en begyndelse 20 minutters lektion. Det kan justeres, når instrumentallæreren kontakter jer for at aftale det endelige tidspunkt.
Der undervises 30 lektioner i løbet af et skoleår, typisk fra september til maj.
En del af undervisningen søges lagt som samspilsundervisning.
Hvis læreren pga. fravær ikke kan undervise 30 lektioner på et skoleår, reguleres elevbetalingen.
Elevfravær erstattes ikke.
Enkeltundervisningen søges lagt udenfor elevens skemalagte timer. Dispensation herfra gives kun med godkendelse fra forældre, klasselærer og eventuelt faglærer.
Der er tre måneders prøvetid for nye elever, derefter bindende tilmelding resten af skoleåret.
For elever, der foregående år har spillet samme instrument hos samme lærer, er tilmeldingen bindende for et skoleår.
Husk: Afbud skal meldes direkte til elevens musiklærer, også når det skyldes arrangementer på skolen.
Betaling
Betalingen opkræves forud sammen med skolepengene i 10 månedlige rater, fra 1. september til 1. juni.
Kr. 500 – for 20 minutters undervisning
Skolen kan i begrænset omfang udleje violin og cello til 400 kr./halvår.
Tilmelding til instrumentalundervisningen
Send en mail til Daniel Storm: dst@steinerskolen-kvistgaard.dk hvor I noterer:
- Barnets navn
- Klassetrin i kommende skoleår
- Hvilket instrument der ønskes undervisning på (og eventuelt lærer)
- Lektionslængde
- Eventuelt instrumentleje
“Vi leger mere samlet her end på min gamle skole, både piger og drenge. Da jeg kom ind i klassen følte jeg mig velkommen og jeg har fået mange nye venner.”
Elev i 5. klasse
PPU holder endnu en gang åbent i salgsboden på fredag d. 10.🌸 Vi åbner kl. 7:50, lukker kortvarigt under morgensang og åbner igen lige efter 🥳
Vores påskønnede PPU - Praktisk Pædagogisk Undervisning - finder sted i et tre-ugers forløb i hovedfag, enten på værksteder eller i skolehaven, hvor elever på tværs af klasserne arbejder med håndværksprægede projekter 🧶🛠️
Dygtige elever og deres skønne produkter♥️ Mønterne går til nye beskæresakse til skolehaven ✂️🪴
Hvilken grad er ‘largest’?
5. klasse bøjer tillægsord.
Eleverne læser højt på skift, og bagefter oversætter de en linje af gangen fælles i klassen ☀️
Skriftligheden i engelsk starter i 4. klasse, og i 5. begynder eleverne at læse små hæfter og bøger, og så begynder undervisningen i den første grammatik!
Eleverne lærer også de små ord, som binder det hele sammen - som konjunktioner og relative pronomener 👌🏼
Og grammatik på engelsk er ikke let! Derfor laver klassen først en side sammen i engelskhæftet ‘Here we go’, så de er klar til at kaste sig over resten af opgaverne derhjemme💪🏼
Det kræver tid, tålmodighed og kræfter at arbejde med pileflet 💪🏼
Det ved 9. klasse, som nu har afsluttet to pilefletsforløb på i alt ca. 4 uger.
Flettearbejdet begynder med, at eleverne fletter en rund bund - en spiralform flettet på et kors. Så sætter de sidestager ind for at kunne flette siderne, og tilsidst laves der en kant.
Hvis man har lyst, kan man give sin kurv en hank 🌸
De smukke kurve har fået liv som ægge-, strikke-, brød- og sankekurve ♥️
TAK for det flotte fremmøde til vores Åbent Hus i lørdags 🌸
Det blev en dag, hvor vi stolt kunne vise vores skole frem - 3.-5. klasse optrådte i Stenladen, og der var åben undervisning og værksteder på hele skolen.
Hos HF’erne fik de interesserede sig en snak med elever og lærere, samt et indblik i, hvad eleverne er i gang med for tiden.
Alt i alt en dejlig dag med bål på gårdspladsen og masser af kaffe og kage i den velbesøgte café.
Vi glæder os til næste gang 🇩🇰
Så er det IMORGEN kl 10-13, at vi inviterer indenfor til Åbent Hus på Grundskole, 10. klasse og HF 🥳🌸
Der vil være masser af aktiviteter og rig mulighed for at møde både lærere og elever og få et indblik i livet på skolen ♥️
Se programmerne for hhv. Grundskole og HF på vores hjemmeside: www.Steinerskolen-kvistgaard.dk/aabent-hus-2023
Buegymnastik!
Når eleverne starter med musikundervisningen i 3. klasse (violin, bratsch eller cello), handler det om de praktiske ting omkring instrumentet: Hvordan man sidder med det, hvordan man pakker det ud osv. 🎻
I den spæde begyndelse spiller eleverne efter gehør – cellolæreren, Mathias spiller en melodi, som eleverne skal efterligne uden brug af noder. Det er en intuitiv måde at lære musikken på.
For at lære noderne at kende laver eleverne nodelege, hvor de skal træne rytmen i kroppen. Hvis man klapper eller stamper rytmen og mærker den fysisk, er den pludselig mindre abstrakt. De første noder er desuden i forskellige farver – det hjælper med orienteringen 🎶
For at aktivere fingermusklerne og lære at kontrollere buen laver eleverne buegymnastik – f.eks. med Lille Peter Edderkop, der kravler op af buen.
I 4. klasse går man fra hold- til soloundervisning. Her begynder eleverne ofte at have forskellige behov, og det er også her, der er nogle, der skifter til et andet orkesterinstrument.
Fra 5. klasse begynder eleverne i orkestret, som de fortsætter i i de kommende år 🌸
Det er en vild udvikling, eleverne går igennem – og instrumentet følger dem hele vejen ♥️
Selvom begge døre til smedjen står åbne, er der godt røgfyldt, når 9. klasse smeder grillgafler - og deres banken kan høres vidt omkring 🔨
For at få den runde jernstang til at blive en flot, håndsmedet grillgaffel skal eleverne banke: først skal stangen bankes firkantet, så ottekantet for så igen at blive banket rund. På den måde får man den flotte håndlavede struktur 💪🏼
Når eleverne så har deres flotte, håndsmedede stang, splitter de den med en mejsel i den ene ende og bukker de to ender, så den bliver gaffelformet. Og som dekoration drejes stangen tilsidst, så man får de fine snoninger 👌🏼
Første gang eleverne stifter bekendtskab med smedjen er i 4. klasse, hvor de laver et helt simpelt knivblad. Når de når 9. har de igen smedning - denne gang i et fem ugers forløb 😊