Værdigrundlag
Vores værdigrundlag udtrykker en intention og en bestræbelse for skolen.
Det er idealer, som vi ønsker at leve op til, vel vidende at der sommetider kan være afstand mellem ideal og virkelighed.
- For os er det værdifuldt, at alle – både elever, forældre og ansatte – kan føle sig trygge og trives i skolefællesskabet. Vi ønsker en skole, som er kendetegnet ved tillid, gode relationer, menneskelig respekt og plads til forskellighed.
- For os er det værdifuldt med en åben og respektfuld kommunikation. Derfor siger vi ikke noget om andre, som vi ikke kunne have sagt til dem ansigt til ansigt. I stedet møder vi hinanden med venlighed og respekt, og vi undgår aggressiv adfærd.
- For os er det værdifuldt at betragte alle fag som ligeværdige, og vi bestræber os på at inspirere og motivere eleverne i alle skolens fag.
- For os er det værdifuldt ikke kun at vurdere elevens faglighed, men også engagement, arbejdsindsats og udvikling i faget og samtidig anvise muligheder for at styrke læringen. Derfor arbejder vi ikke med karakterer og eksamen, men med skriftlige vidnesbyrd.
- For os er det værdifuldt at tilstræbe en aldersrelateret undervisning, hvor stofområderne introduceres, når vi mener, børnene har størst anlæg for det. I de mindre klasser med en legende tilgang til læring, med nærhed til naturen og årstiderne, og gradvist lader vi stoffet appellere mere og mere til tænkningen.
- For os er det værdifuldt at integrere tanke, kunst og håndværk i undervisningen. Vi vil give eleverne mulighed for at udvikle sig inden for det område i livet, hvor de har deres styrke, og samtidig styrke deres selvtillid til at give sig i kast med det, de oplever som svært.
- For os er det værdifuldt, at vores elever har en skoledag præget af nærvær og menneskelig kontakt. Derfor forsøger vi at holde skoledagen fri for mobiltelefoner og personlige computere, med mindre det har en relevant undervisningssammenhæng.
- For os er det værdifuldt, at eleverne i deres fritid ikke bruger for meget tid foran skærmen.
- For os er det værdifuldt, at vores elever har et skoleliv uden røg og alkohol. Derfor har vi på skolen ”røgfri skoletid”, som betyder, at hverken elever eller ansatte ryger på eller uden for skolens matrikel inden for skoletiden. Ligeledes er skoleaktiviteter og klasserejser uden alkohol for både elever og ansatte.
- Vi er bevidste om, at omgivelserne har indflydelse på elevernes trivsel. Derfor tilstræber vi et æstetisk niveau i klasseværelser og undervisningsrum samt i de materialer, vi arbejder med.
- For os er det værdifuldt, at der er et aktivt, engageret og ligeværdigt samarbejde med forældrene til skolens elever. Vi har høje ambitioner for jeres barns trivsel og udvikling og forventer, at I sætter jer ind i, hvad det indebærer at sætte sit barn på Rudolf Steiner Skolen Kvistgård.
PPU holder endnu en gang åbent i salgsboden på fredag d. 10.🌸 Vi åbner kl. 7:50, lukker kortvarigt under morgensang og åbner igen lige efter 🥳
Vores påskønnede PPU - Praktisk Pædagogisk Undervisning - finder sted i et tre-ugers forløb i hovedfag, enten på værksteder eller i skolehaven, hvor elever på tværs af klasserne arbejder med håndværksprægede projekter 🧶🛠️
Dygtige elever og deres skønne produkter♥️ Mønterne går til nye beskæresakse til skolehaven ✂️🪴
Hvilken grad er ‘largest’?
5. klasse bøjer tillægsord.
Eleverne læser højt på skift, og bagefter oversætter de en linje af gangen fælles i klassen ☀️
Skriftligheden i engelsk starter i 4. klasse, og i 5. begynder eleverne at læse små hæfter og bøger, og så begynder undervisningen i den første grammatik!
Eleverne lærer også de små ord, som binder det hele sammen - som konjunktioner og relative pronomener 👌🏼
Og grammatik på engelsk er ikke let! Derfor laver klassen først en side sammen i engelskhæftet ‘Here we go’, så de er klar til at kaste sig over resten af opgaverne derhjemme💪🏼
Det kræver tid, tålmodighed og kræfter at arbejde med pileflet 💪🏼
Det ved 9. klasse, som nu har afsluttet to pilefletsforløb på i alt ca. 4 uger.
Flettearbejdet begynder med, at eleverne fletter en rund bund - en spiralform flettet på et kors. Så sætter de sidestager ind for at kunne flette siderne, og tilsidst laves der en kant.
Hvis man har lyst, kan man give sin kurv en hank 🌸
De smukke kurve har fået liv som ægge-, strikke-, brød- og sankekurve ♥️
TAK for det flotte fremmøde til vores Åbent Hus i lørdags 🌸
Det blev en dag, hvor vi stolt kunne vise vores skole frem - 3.-5. klasse optrådte i Stenladen, og der var åben undervisning og værksteder på hele skolen.
Hos HF’erne fik de interesserede sig en snak med elever og lærere, samt et indblik i, hvad eleverne er i gang med for tiden.
Alt i alt en dejlig dag med bål på gårdspladsen og masser af kaffe og kage i den velbesøgte café.
Vi glæder os til næste gang 🇩🇰
Så er det IMORGEN kl 10-13, at vi inviterer indenfor til Åbent Hus på Grundskole, 10. klasse og HF 🥳🌸
Der vil være masser af aktiviteter og rig mulighed for at møde både lærere og elever og få et indblik i livet på skolen ♥️
Se programmerne for hhv. Grundskole og HF på vores hjemmeside: www.Steinerskolen-kvistgaard.dk/aabent-hus-2023
Buegymnastik!
Når eleverne starter med musikundervisningen i 3. klasse (violin, bratsch eller cello), handler det om de praktiske ting omkring instrumentet: Hvordan man sidder med det, hvordan man pakker det ud osv. 🎻
I den spæde begyndelse spiller eleverne efter gehør – cellolæreren, Mathias spiller en melodi, som eleverne skal efterligne uden brug af noder. Det er en intuitiv måde at lære musikken på.
For at lære noderne at kende laver eleverne nodelege, hvor de skal træne rytmen i kroppen. Hvis man klapper eller stamper rytmen og mærker den fysisk, er den pludselig mindre abstrakt. De første noder er desuden i forskellige farver – det hjælper med orienteringen 🎶
For at aktivere fingermusklerne og lære at kontrollere buen laver eleverne buegymnastik – f.eks. med Lille Peter Edderkop, der kravler op af buen.
I 4. klasse går man fra hold- til soloundervisning. Her begynder eleverne ofte at have forskellige behov, og det er også her, der er nogle, der skifter til et andet orkesterinstrument.
Fra 5. klasse begynder eleverne i orkestret, som de fortsætter i i de kommende år 🌸
Det er en vild udvikling, eleverne går igennem – og instrumentet følger dem hele vejen ♥️
Selvom begge døre til smedjen står åbne, er der godt røgfyldt, når 9. klasse smeder grillgafler - og deres banken kan høres vidt omkring 🔨
For at få den runde jernstang til at blive en flot, håndsmedet grillgaffel skal eleverne banke: først skal stangen bankes firkantet, så ottekantet for så igen at blive banket rund. På den måde får man den flotte håndlavede struktur 💪🏼
Når eleverne så har deres flotte, håndsmedede stang, splitter de den med en mejsel i den ene ende og bukker de to ender, så den bliver gaffelformet. Og som dekoration drejes stangen tilsidst, så man får de fine snoninger 👌🏼
Første gang eleverne stifter bekendtskab med smedjen er i 4. klasse, hvor de laver et helt simpelt knivblad. Når de når 9. har de igen smedning - denne gang i et fem ugers forløb 😊