skip to Main Content

Skolehaven

Havebrug i skolen

På Steinerskolen i Kvistgård har vi havebrug på skemaet. Undervisningsrammen, vores skolehave, er bred og har uudtømmelige didaktiske, pædagogiske og læringsmæssige muligheder.

Vi indretter undervisningen efter årets gang, når vi komposterer, klargør jorden, sår, plejer, luger og høster. Undervisningen i praktisk havebrug tilrettelægges didaktisk for de enkelte klassetrin, så den passer til alderstrinnet. Alle klasserne er i skolehaven 1-2 gange om året, afhængigt af den enkelte klasses faglige årsplan.

Alt hvad vi dyrker i skolehaven, er dyrket økologisk og permakulturelt. Vi forsøger at anvende biodynamik, hvor det er muligt.

Alt hvad vi dyrker, kommer fællesskabet til gode. En klasse har ikke sit eget bed, men er fælles om at tage fat der, hvor der skal gøres noget. Alle følger til gengæld med i hele havens trivsel og glædes over alle vækster.

I faget får man kendskab til planternes liv, vækst og udformning. Eleverne kender til årstidernes skifte i forhold til planteverdenen, ser helheder og sammenhænge i naturen og sætter mennesket i samklang med livet, sig selv og sin omverden.

Vores skolehave har fem sammenflettende dele.

Havebrug

  • Skolehaven med 16 højbede til dyrkning af diverse grøntsager.
  • Frugtbuske: rabarber, ribs, solbær, hindbær.
  • Drivhus til dyrkning af grøntsager og til stiklingepleje, samt kule om vinteren.
  • Mistbænke til forspiring.

Prydhave

  • Sommerblomster bede: eleverne kan plukke blomster til bl.a. klasseværelset og månedsfester.

Staudebede

  • Eleverne kan plukke blomster til bl.a. klasseværelset og månedsfester.
  • Højbede til krydderurter og medicinske urter

Klosterhave

  • Sansehave – hvor elever kan trække hen og søge ro.

Dyrehold

  • Hønsegård
  • Bistader (planlagt 2019/20)
  • Kaniner

Skolekøkken

Udekøkken hvor eleverne har undervisning i madlavning. Eleverne kan tilberede mad af egne grøntsager, frugter mv. direkte efter, de er høstet.

“Vi leger mere samlet her end på min gamle skole, både piger og drenge. Da jeg kom ind i klassen følte jeg mig velkommen og jeg har fået mange nye venner.”

 

Elev i 5. klasse

Back To Top