Skolehaven
Havebrug i skolen
På Steinerskolen i Kvistgård har vi havebrug på skemaet. Undervisningsrammen, vores skolehave, er bred og har uudtømmelige didaktiske, pædagogiske og læringsmæssige muligheder.
Vi indretter undervisningen efter årets gang, når vi komposterer, klargør jorden, sår, plejer, luger og høster. Undervisningen i praktisk havebrug tilrettelægges didaktisk for de enkelte klassetrin, så den passer til alderstrinnet. Alle klasserne er i skolehaven 1-2 gange om året, afhængigt af den enkelte klasses faglige årsplan.
Alt hvad vi dyrker i skolehaven, er dyrket økologisk og permakulturelt. Vi forsøger at anvende biodynamik, hvor det er muligt.
Alt hvad vi dyrker, kommer fællesskabet til gode. En klasse har ikke sit eget bed, men er fælles om at tage fat der, hvor der skal gøres noget. Alle følger til gengæld med i hele havens trivsel og glædes over alle vækster.
I faget får man kendskab til planternes liv, vækst og udformning. Eleverne kender til årstidernes skifte i forhold til planteverdenen, ser helheder og sammenhænge i naturen og sætter mennesket i samklang med livet, sig selv og sin omverden.
Vores skolehave har fem sammenflettende dele.
Havebrug
- Skolehaven med 16 højbede til dyrkning af diverse grøntsager.
- Frugtbuske: rabarber, ribs, solbær, hindbær.
- Drivhus til dyrkning af grøntsager og til stiklingepleje, samt kule om vinteren.
- Mistbænke til forspiring.
Prydhave
- Sommerblomster bede: eleverne kan plukke blomster til bl.a. klasseværelset og månedsfester.
Staudebede
- Eleverne kan plukke blomster til bl.a. klasseværelset og månedsfester.
- Højbede til krydderurter og medicinske urter
Klosterhave
- Sansehave – hvor elever kan trække hen og søge ro.
Dyrehold
- Hønsegård
- Bistader (planlagt 2019/20)
- Kaniner
Skolekøkken
Udekøkken hvor eleverne har undervisning i madlavning. Eleverne kan tilberede mad af egne grøntsager, frugter mv. direkte efter, de er høstet.
“Der var en god veksling – også i de mindre klasser – mellem teoretisk undervisning og så praktisk gøren”
Anders R., Årgang 2010 – Socialpædagog, leder og tidligere elev
PPU holder endnu en gang åbent i salgsboden på fredag d. 10.🌸 Vi åbner kl. 7:50, lukker kortvarigt under morgensang og åbner igen lige efter 🥳
Vores påskønnede PPU - Praktisk Pædagogisk Undervisning - finder sted i et tre-ugers forløb i hovedfag, enten på værksteder eller i skolehaven, hvor elever på tværs af klasserne arbejder med håndværksprægede projekter 🧶🛠️
Dygtige elever og deres skønne produkter♥️ Mønterne går til nye beskæresakse til skolehaven ✂️🪴
Hvilken grad er ‘largest’?
5. klasse bøjer tillægsord.
Eleverne læser højt på skift, og bagefter oversætter de en linje af gangen fælles i klassen ☀️
Skriftligheden i engelsk starter i 4. klasse, og i 5. begynder eleverne at læse små hæfter og bøger, og så begynder undervisningen i den første grammatik!
Eleverne lærer også de små ord, som binder det hele sammen - som konjunktioner og relative pronomener 👌🏼
Og grammatik på engelsk er ikke let! Derfor laver klassen først en side sammen i engelskhæftet ‘Here we go’, så de er klar til at kaste sig over resten af opgaverne derhjemme💪🏼
Det kræver tid, tålmodighed og kræfter at arbejde med pileflet 💪🏼
Det ved 9. klasse, som nu har afsluttet to pilefletsforløb på i alt ca. 4 uger.
Flettearbejdet begynder med, at eleverne fletter en rund bund - en spiralform flettet på et kors. Så sætter de sidestager ind for at kunne flette siderne, og tilsidst laves der en kant.
Hvis man har lyst, kan man give sin kurv en hank 🌸
De smukke kurve har fået liv som ægge-, strikke-, brød- og sankekurve ♥️
TAK for det flotte fremmøde til vores Åbent Hus i lørdags 🌸
Det blev en dag, hvor vi stolt kunne vise vores skole frem - 3.-5. klasse optrådte i Stenladen, og der var åben undervisning og værksteder på hele skolen.
Hos HF’erne fik de interesserede sig en snak med elever og lærere, samt et indblik i, hvad eleverne er i gang med for tiden.
Alt i alt en dejlig dag med bål på gårdspladsen og masser af kaffe og kage i den velbesøgte café.
Vi glæder os til næste gang 🇩🇰
Så er det IMORGEN kl 10-13, at vi inviterer indenfor til Åbent Hus på Grundskole, 10. klasse og HF 🥳🌸
Der vil være masser af aktiviteter og rig mulighed for at møde både lærere og elever og få et indblik i livet på skolen ♥️
Se programmerne for hhv. Grundskole og HF på vores hjemmeside: www.Steinerskolen-kvistgaard.dk/aabent-hus-2023
Buegymnastik!
Når eleverne starter med musikundervisningen i 3. klasse (violin, bratsch eller cello), handler det om de praktiske ting omkring instrumentet: Hvordan man sidder med det, hvordan man pakker det ud osv. 🎻
I den spæde begyndelse spiller eleverne efter gehør – cellolæreren, Mathias spiller en melodi, som eleverne skal efterligne uden brug af noder. Det er en intuitiv måde at lære musikken på.
For at lære noderne at kende laver eleverne nodelege, hvor de skal træne rytmen i kroppen. Hvis man klapper eller stamper rytmen og mærker den fysisk, er den pludselig mindre abstrakt. De første noder er desuden i forskellige farver – det hjælper med orienteringen 🎶
For at aktivere fingermusklerne og lære at kontrollere buen laver eleverne buegymnastik – f.eks. med Lille Peter Edderkop, der kravler op af buen.
I 4. klasse går man fra hold- til soloundervisning. Her begynder eleverne ofte at have forskellige behov, og det er også her, der er nogle, der skifter til et andet orkesterinstrument.
Fra 5. klasse begynder eleverne i orkestret, som de fortsætter i i de kommende år 🌸
Det er en vild udvikling, eleverne går igennem – og instrumentet følger dem hele vejen ♥️
Selvom begge døre til smedjen står åbne, er der godt røgfyldt, når 9. klasse smeder grillgafler - og deres banken kan høres vidt omkring 🔨
For at få den runde jernstang til at blive en flot, håndsmedet grillgaffel skal eleverne banke: først skal stangen bankes firkantet, så ottekantet for så igen at blive banket rund. På den måde får man den flotte håndlavede struktur 💪🏼
Når eleverne så har deres flotte, håndsmedede stang, splitter de den med en mejsel i den ene ende og bukker de to ender, så den bliver gaffelformet. Og som dekoration drejes stangen tilsidst, så man får de fine snoninger 👌🏼
Første gang eleverne stifter bekendtskab med smedjen er i 4. klasse, hvor de laver et helt simpelt knivblad. Når de når 9. har de igen smedning - denne gang i et fem ugers forløb 😊