Skip to content

Evalueringsstrategi for Steiner HF

Evalueringsstrategi for Steiner HF
Elevevaluering på Steiner HF

Steiner HF er en ungdomsuddannelse, som er kendetegnet ved et stærkt elevfællesskab og mange faglige og sociale aktiviteter på tværs af klasserne.

De årlige studierejser, ekskursioner og samarbejdet med andre Steiner HF-skoler bidrager til stærke fællesskaber i og på tværs af klasserne. Det giver dig et netværk og mulighed for venskaber i ind- og udland.

For os er det værdifuldt, at både elever, forældre og lærere føler sig trygge og trives i skolefællesskabet.

Vi ønsker en skole, som er kendetegnet ved tillid, gode relationer, menneskelig respekt og plads til forskellighed. Derfor møder vi hinanden med venlighed, taler respektfuldt sammen og undgår aggressiv adfærd. Vi siger ikke noget om andre, som vi ikke kunne have sagt til dem ansigt til ansigt.

Vi benytter vores intranet til lektier, meddelelser og planlægning, mens uoverensstemmelser og holdningstilkendegivelser drøftes mundtligt.

Steinerskolerne har historisk haft et meget lavt mobbeniveau, og elevernes trivsel har generelt ligget godt i vurderinger af læringsmiljøet.

Læs skolens antimobbestrategi HER

Skolen gennemfører den obligatoriske årlige trivselsmåling for gymnasiale uddannelser.

Tallene i undersøgelsen angiver den gennemsnitlige score for hver enkelt trivselsindikator på en skala fra 1-5, hvor 1 er den lavest mulige trivsel og 5 er den højest mulige trivsel.

Se resultaterne hos Uddannelsesstatistik her.

Evalueringsstrategi for Steiner HF

Jævnfør bekendtgørelse om de gymnasiale uddannelser § 19

Det er et krav fra ledelsen, at lærerne evaluerer enten mundtligt eller skriftligt i slutningen af et undervisningsforløb. Kritiske evalueringer tages med på vores ugentlige torsdagsmøder og drøftes med kolleger.

Alle forløb afsluttes med elevafleveringer mundtligt eller skriftligt, og de bliver efterfølgende an-
meldt formativt, således at eleverne kender deres standpunkt.

I løbet af året har vi mindst en elevkonsultation pr elev, hvor eleverne hører midlertidige standpunkter, og året sluttes af med et skriftligt formativt evalueringsstandpunkt, som vi kalder for vidnesbyrdet.

Med hensyn til studievalg, får vi besøg af Studievalg Danmark et par gange om året. Der er også mulighed for kontakt med studievejledere efter behov.

Elevevaluering på Steiner HF

Eleverne deltager i en trivselsundersøgelse i perioden 1. november til 31. december hvert år.

Kort efter at skolen har modtaget resultaterne, drøftes de på et lærermøde. Herefter udarbejdes en handlingsplan, som fremlægges for bestyrelsen omkring marts.

En regelmæssig dialog med eleverne er helt central for os. Den gør det muligt for dem at dele deres synspunkter frit og fortroligt, samtidig med at den danner grundlag for et målrettet relationsarbejde, som er et centralt element i vores pædagogik. Vi ser relationen mellem elever og lærere som afgørende for både trivsel og læring, og vi prioriterer at styrke den gennem en åben samtale om, hvordan hverdagen kan forbedres. Lærerne er vant til at bruge denne dialog til evaluering og udvikling, og mange nye elever fortæller, at de ikke tidligere har oplevet et så positivt og anerkendende møde med lærere, som de gør på vores skole.

Den faglige trivsel

Den faglige trivsel har sidste skoleår ligget en lille smule over landsgennemsnittet, og er en forbedring i forhold til året tidligere.
Tallet er positivt, ikke mindst når vi tager i betragtning, at skoleåret 2024-25 var et skoleår, hvor vores HF modtog mange nye elever ude fra, det vil sige, at eleverne kom fra folkeskoler og enkelte har været på efterskoler. Det kan have en betydning for den faglige trivsel, da eleverne netop skifter til Steiner Skolen, fordi de ønsker bedre faglig trivsel, men der går op til et halvt år før disse nye elever er assimileret. De nye elever udgjorde ca. 60 % af vores lille HF.

Vi arbejder fremadrettet på at gøre endnu mere i de første måneder af skoleåret for at integrere de nye elever ved samtaler og flere arrangementer, der kan give et større indblik i vores skolegang.

Vi har også et øget fokus på at fordele opgaver og lektiebyrden mere jævnt ud over skoleåret, så den faglige trivsel bliver endnu bedre. Et program for dette vil blive udarbejdet i løbet af foråret. Vi indkalder desuden de nye elever, vi har kendskab til vil starte på vores skole, til et informationsmøde i foråret, hvor vi fortæller uddybende om kulturen og læringsmiljøet på en Steiner Skole.

Den sociale trivsel

Her ligger vi igen over landsgennemsnittet. Fællesskabet er et vigtigt aspekt på en Steiner Skole.
Vi dyrker det blandt andet med årstidsfester hele året, hvor forældre og elever er inviterede, men vi er også meget bevidste om lærer-elev-relationen. Derudover har vi mange ekskursioner og længerevarende ture, som vi ved også styrker den sociale trivsel. Vi har desuden fået skabt et fællesrum til eleverne, så de også i pauserne kan være bedre sammen end de allerede er nu.

Læringsmiljø

Læringsmiljøet, ligger over landsgennemsnittet.
Skolen ønsker også fremadrettet at ligge over landsgennemsnittet, herunder kommer bud på, hvordan vi kan blive ved med at lægge der:

  • Vi arbejder på at styrke rummene omkring elever, så IT-udstyr og andet udstyr/værktøj og materialer bliver mere velfungerende
  • Samtidig er der fokus på at eleverne også er med til at skabe et renere og bedre læringsmiljø

Vi arbejder kontinuerligt på bedre information og en endnu mere struktureret planlægning af skema og undervisning. Disse emner er blevet behandlet på et lærermøde og i ledelsen og vil blive taget op løbende gennem hele året.

Pres og bekymringer

Også her ligger vi over landsgennemsnittet.
Rundt omkring i landet har de unge generelt lidt under præstationspres, og selvom vi har andre forhold, vi har for eksempel ikke eksamen og karakterer, men eleverne skal alligevel præstere på både på den gymnasiale del og på steinerdelen, eksempelvis med håndværksfag.
Vi kigger kontinuerligt på, hvordan vi kan tage presset fra eleverne. Eventuelt skære i fordybelsestiden, som er stor på en Steiner Skole.

Vi er opmærksomme på vigtigheden af at overholde fordybelsestimerne, således at eleverne ikke oplever et for stort skriftligt pres.

Mobning

Her ligger vores tal over landsgennemsnittet, som det også er vores mål.
Vi har opgraderet vores trivselsmoduler, som styres af vores unge-coach. Vi samler ligeledes eleverne til fælles dialog om studie- og ordensregler, hvor også mobning er et tema.

Opsamling

Samlet set ligger vi over landsgennemsnittet på alle parametre, hvilket vi formoder skyldes vores kontinuerlige og store indsats med relationsarbejde med eleverne. Relationsarbejdet foregår både indenfor og udenfor undervisningen, jvf. vores generelle holistiske tilgang til eleverne og deres trivsel.

10. klasse på Steiner Skolen Kvistgård Helsingør Kommune

“Steiner-uddannelsen gør, at man ikke bare udvikler sig fagligt men også som menneske på en helt anden måde. Fordi, det er der plads til!

Nora, student 2021

Back To Top