Værdigrundlag
I børnehuset arbejder vi ud fra Rudolf Steiners menneskesyn og et antroposofisk grundlag, der bygger på, at mennesket er et åndeligt væsen, som består af legeme, sjæl og ånd.
I dagligdagen arbejder vi på at omsætte det til pædagogiske impulser.
I Børnehuset mener vi, at det er værdifuldt, at alle børn bliver set, som de er, og barnet skal føle sig hjemme, både i sig selv og i gruppen.
Med en fast dags-, uge- og årsrytme stimulerer vi barnets sprog, sanser, motorik og følelsesliv, og det giver barnet de redskaber, der skal til for at indgå i vores fælles dagligdag. Det foregår i vores smukke hus, der danner rammen om vores værdigrundlag.
Vi møder forældrene i et samarbejde, der er baseret på fælles tillid, respekt, afstemte forventninger, åbenhed og dialog.
- Vi måler og sammenligner ikke børnene i forhold til hinanden.
- Vi tager hensyn til barnets individuelle behov.
- Vi arbejder med at skabe æstetiske og smukke fysiske rammer.
- Vi bruger naturmaterialer i legetøj m.m. og arbejder med de fire elementer (jord, vand, ild og luft) på legepladsen.
- Vi bruger sanglege og eventyr som et pædagogisk redskab.
- Vi bager, maler, fortæller eventyr, laver sanglege og laver mad med kærlighed.
- Vi giver hånd, er lyttende i forhold til barnet, har fysisk kontakt, arbejder på at skabe tillid mellem barn/voksen, og bestræber os på en respektfuld dialog mellem barn/voksen.
- Vi gør alt for at holde dag-, uge- og årsrytmen i hævd. Udviser genkendelsens glæde som voksen i forbindelse med forberedelse af årstidsfesterne, og i det hele taget mellem børn og voksne.
- Vi arbejder både individuelt og i samlet gruppe med Rudolf Steiners antroposofiske litteratur. Vi læser hver dag hans dag- og uge-vers til den morgensamling, de voksne har i haven. Her snakker vi om dagens gøremål, og vigtige beskeder gives videre.
- Institutionen finansierer kurser/videreuddannelse i antroposofisk pædagogik for personalet. Vi ajourfører og opdaterer hele tiden vores virksomhedsplan og læreplaner i forhold til det, vi pædagogisk gør i institutionen.
Du kan læse mere i afsnittet om vores lære- og virksomhedsplan.
“Vi ved at hun har haft en god dag, når man kan lugte røgen fra bålet i hendes hår og hun glad genfortæller dagens eventyr.”
Forælder i Børnehuset
Virtuelt åbent hus på onsdag d. 20/1 kl 19. Husk at tilmelde dig 🤚🧑💻👩🏻💻 Følget linket i vores bio eller se mere på steinerskolen-kvistgaard.dk/kom-ind #steinerHF #steinerhfkvistgaard #åbenthus #virtueltåbenthus
#helsingør #hillerød #fredensborg #humlebæk #hornbæk #tikøb #nivå #kokkedal #esrum #gilleleje #birkerød #hørsholm #ålsgårde
Husk at hoppe forbi vores Facebookside og tilmeld dig Virtuelt Åbent Hus. Det er på onsdag d. 20. du kan møde elever og lærere og selv stil spørgsmål om #SteinerHF. Se mere på 👉 steinerskolen-kvistgaard.dk/kom-ind
Godt nytår derude ✨🍃 🏡 💚 Tegningen af hovedhuset her er fra 4. klasse. Næste stop -> flere farver 👩🎨🎨 #steinerskolenkvistgaard #4klkvistgaard #tegning
Glædelig jul til jer der følger med 🌲💚🧝♀️✨Her runder vi klasseopdelt af med fløjte og fællessang i skolegården 🎶 🎵 🎶 ✨🎅 #steinerskolenkvistgaard #godjul
Godmorgen fra 4. klasse 🕯❄️🌲Hver dag i december begynder med en adventsstund. Her tænder vi lys, synger jule- og adventssange, hører en kalenderhistorie og åbner en fælles gave til klassen. Duksene ordner ‘adventsbordet’ hver eftermiddag, så det er klart, når vi kommer næste morgen. 🎅🧝♀️ #steinerskolenkvistgaard #4klkvistgaard #jul #helsingør
Vi sender en tanke til jer som holder fanen højt derhjemme. Pas på jer selv ✌️😊 Billedet her er fra HF elevernes Instagram: @steinerhfkvistgaard 👩🏻💻
På 2. HF havde de om Mellemøstens historie. Sammen med en skriftlig opgave, afleverede de hver et kreativt produkt. På billederne her ses en 3D printet moske, håndmalede plakater, puslespil med landegrænser, bøger og hæfter 👏😃🎨📚 #12klkvistgaard #steinerhf #steinerskolenkvistgaard #uddannelsesvalg #historie