1. – 6. klasse
På den første skoledag bliver eleven modtaget med en broget buket blomster som et billede på de mange fortællinger og opgaver, som barnet vil opleve i de kommende år
I 1. klasse får børnene deres klasselærer, der følger dem i de seks grundskoleår. På den første skoledag bliver eleven modtaget med en broget buket blomster som et billede på de mange fortællinger og opgaver, som barnet vil opleve i de kommende år.
I grundskolen er skoledagen delt op, så alle dage begynder med hovedfag i de første to timer, og derefter følger fagtimerne.
I hovedfagene – dansk, regning, geometri, geografi, historie, zoologi og botanik – undervises der hver dag i et sammenhængende tema i et af fagene. Det sker over perioder på 3-4 ugers varighed.
Senere på dagen følger fagtimerne i maling, håndarbejde, eurytmi og idræt, og fra 1. klasse undervises der i sprogfagene tysk og engelsk. Musik og instrumentlære er desuden en integreret del af undervisningen fra 1. klasse.
I løbet af de første skoleår bliver skoledagen trinvis længere, og der udvides med flere forskellige fag. Du kan læse mere om de enkelte fag under Læreplaner.
1. klasse
Den første skoledag er altid noget særligt.
På steinerskolerne modtages børnene i 1. klasse af hele skolen, de får en blomsterbuket og hører deres første eventyr. Herefter har de deres allerførste time.
I 1. klasse introduceres eleverne til det store alfabet og til de fire regnearter, og de har engelsk og tysk, hvor de laver rim og remser og ’smager’ på de fremmede sprog. De maler også og har håndarbejde, hvor de lærer at strikke, og på nogle skoler begynder de at have eurytmi, der er bevægelseskunst.
Fortællestoffet i 1. klasse er klassiske eventyr, hvor verden er hel, og det gode sejrer.
2. klasse
De små bogstaver bliver introduceret i 2. klasse, og læseprocessen er godt i gang.
Børnene skriver, og læreren anerkender det skrevne, så længe lydene for ordene er på plads. Så kommer den korrekte stavning sidenhen.
Der læses gerne tekster i dansk, der tager udgangspunkt i klasseårets tema. Hvor bogstaverne i 1. klasse uddrages af billeder, skrives i 2. klasse fra billede til ord, og eleverne læser det, de selv har skrevet.
Der hoppes, danses og klappes tabeller og regnes videre med de fire regnearter. Regning kommer ind i bevægelse som rytme og takt. I håndarbejde lærer børnene at hækle.
3. klasse
Børnene har nået en alder, hvor de måske begynder at have tanker om liv og død, og at man som menneske er alene i verden.
Undervisningen møder de nye tanker hos børnene gennem fortællestoffet, hvor f.eks. skabelsesberetningen om Adam og Eva og uddrivelsen af Paradis bliver fortalt som et billede på, at mennesket bliver mere selvstændigt.
Når vi opdager, at vi er alene i verden, har vi brug for et sted, hvor vi hører hjemme og at vide, at vi kan klare os selv. Derfor arbejder eleverne med hjemstavnslære. I fællesskab bygger de et lille bygningsværk i mursten, bindingsværk, træ eller et andet materiale – f.eks. et legehus til skolens SFO, hvor næsten hele klassen kan stå.
4. klasse
I 4. klasse har børnene en alder, hvor de bliver mere og mere ‘sig selv’ samt udvikler en evne til at adskille sig selv fra andre.
En individualisering i forhold til omverdenen begynder, hvilket mødes af temaer i undervisningen, der afspejler denne deling og selvstændiggørelse.
I 4. klasse bliver der, i sammenhæng med fortællestoffet, både trampet, spillet, sunget og fløjtet, hvorved både vilje og følelse aktiveres. Langt de fleste elever kan nu læse med større eller mindre sikkerhed og i forskelligt tempo. Læsningen øves også i både tysk og engelsk.
Dyrekundskab og geografi introduceres som nye fag. I geografi begynder eleverne med at se på geografien i det område, hvor de selv bor, for så at bevæge sig videre til Danmarks geografi.
5. klasse
Faget historie begynder på dette klassetrin med de gamle kulturepoker, som giver eleverne mulighed for at sammenligne de meget forskelligartede mytologiske sagn og legender.
Børnene kan opleve, at selv om mennesket altid har haft de samme grundlæggende behov, har dets liv og tanker formet sig helt anderledes i de forskellige gamle kulturer end i nutiden, og at der findes flere mulige skabelsesberetninger om, hvordan verden og mennesket blev skabt.
I matematik udvides decimalsystemet til også at omfatte længde-, vægt- og rummål, og faget frihåndsgeometri introduceres som en forløber for geometri i 6. klasse.
Botanik eller plantekundskab er også et nyt fag, der introduceres i 5. klasse.
6. klasse
I 6. klasse skal eleverne i højere grad lære at tage ansvar for egne handlinger. Fortællestoffet er nu ikke længere legender og sagn, men mere historiske fakta om det gamle Romerrige med dets menneskeskabte love og indførelse af rettigheder.
Eleverne har ofte en udpræget retfærdighedssans på dette klassetrin. Derfor lærer de gennem det faglige stof, at skelne mellem de menneskeskabte love og naturgivne lovmæssigheder.
Fysik er et nyt fag, hvor nøjagtig iagttagelse er af grundlæggende betydning for at forstå disse lovmæssigheder. Gennem selvstændige beskrivelser af fysikforsøgene trænes en objektiv og nøjagtig iagttagelse, hvorefter lovmæssigheder og konklusioner kan udledes i fællesskab i klassen.
“Når jeg tænker tilbage på skoletiden, er det der har gjort mig virkelig glad, var at der var plads til os alle sammen i vores forskelligheder. Der var nogen som var gode til matematik, der var andre der var gode til musik. Vi havde ligesom hver vores ting at blomstre i. Og vi kunne se op til hinanden på en måde, sådan at vi alle sammen havde en værdi.”
Camille R., Årgang 2001 – Skuespiller og sanger
Adventsspiral🕯️
🎄Til tonerne af julens sange tænder eleverne én efter én et lys i spiralen, som tilsidst lyser op hele vejen ind til det store lys i midten✨
Det er en smuk juletradition, hvor eleverne skal vente på hinanden og nyde den rolige og højtidelige stund🌟
I eftermiddag kl. 16 har forældre på skolen mulighed for at komme og se adventsspiralen og opleve stemningen ♥️
#rudolfsteinerskolenkvistgaard #steinerskoler #steinerhfkvistgård #waldorfeducation

Adventsspiral🕯️
🎄Til tonerne af julens sange tænder eleverne én efter én et lys i spiralen, som tilsidst lyser op hele vejen ind til det store lys i midten✨
Det er en smuk juletradition, hvor eleverne skal vente på hinanden og nyde den rolige og højtidelige stund🌟
I eftermiddag kl. 16 har forældre på skolen mulighed for at komme og se adventsspiralen og opleve stemningen ♥️
#rudolfsteinerskolenkvistgaard #steinerskoler #steinerhfkvistgård #waldorfeducation
TAK for en vidunderlig julebasar i det mest eventyrlige vejr❄️🎄✨
Dagen igennem blev der hygget, snakket, julet, sunget, spillet og spist og alt det kunne lade sig gøre, fordi vores fantastiske forældre har gjort et kæmpe stykke arbejde 💪🏼 Så TAK til jer. Hvor er vi heldige ♥️🎄
#rudolfsteinerskolenkvistgaard #steinerhfkvistgård #steinerskoler #waldorfeducation

TAK for en vidunderlig julebasar i det mest eventyrlige vejr❄️🎄✨
Dagen igennem blev der hygget, snakket, julet, sunget, spillet og spist og alt det kunne lade sig gøre, fordi vores fantastiske forældre har gjort et kæmpe stykke arbejde 💪🏼 Så TAK til jer. Hvor er vi heldige ♥️🎄
#rudolfsteinerskolenkvistgaard #steinerhfkvistgård #steinerskoler #waldorfeducation
💋10 kys af prinsessen♥️
Det kan godt være, det er koldt udenfor og sneen ligger højt, men inde i Stenladen er kinderne varme, for 5. klasse øver deres opførelse af Svinedrengen 🎭
Eleverne har øvet og øvet og kommer man til JULEBASAREN i morgen, kan man nyde deres fine optræden kl 14🎄
#rudolfsteinerskolenkvistgaard #steinerskoler #waldorfeducation

💋10 kys af prinsessen♥️
Det kan godt være, det er koldt udenfor og sneen ligger højt, men inde i Stenladen er kinderne varme, for 5. klasse øver deres opførelse af Svinedrengen 🎭
Eleverne har øvet og øvet og kommer man til JULEBASAREN i morgen, kan man nyde deres fine optræden kl 14🎄
#rudolfsteinerskolenkvistgaard #steinerskoler #waldorfeducation
Nu er der kun to dage, til årets skønneste julebasar løber af stablen 🎅🎄♥️
Programmet ligger klar, og der er meget at glæde sig til!
Vi ses på LØRDAG d. 2. DECEMBER kl. 10 - 16 🥳
#rudolfsteinerskolenkvistgaard #steinerskoler #waldorfeducation #steinerhfkvistgård #steinerhf #julebasar

Nu er der kun to dage, til årets skønneste julebasar løber af stablen 🎅🎄♥️
Programmet ligger klar, og der er meget at glæde sig til!
Vi ses på LØRDAG d. 2. DECEMBER kl. 10 - 16 🥳
#rudolfsteinerskolenkvistgaard #steinerskoler #waldorfeducation #steinerhfkvistgård #steinerhf #julebasar
❄️ Gid det ikke bliver tøvejr lige med det samme 🥰
#rudolfsteinerskolenkvistgaard #steinerskoler #waldorfeducation

❄️ Gid det ikke bliver tøvejr lige med det samme 🥰
#rudolfsteinerskolenkvistgaard #steinerskoler #waldorfeducation
🎄Et af de mange steder du kan besøge til julebasaren er nemlig vores Reunion Spot, hvor tidligere elever og ansatte kan mødes og snakke over en kop kaffe ☕️
Vi glæder os til at se jer på lørdag 🎄♥️
#rudolfsteinerskolenkvistgaard #steinerskoler #julebasar #waldorfeducation

🎄Et af de mange steder du kan besøge til julebasaren er nemlig vores Reunion Spot, hvor tidligere elever og ansatte kan mødes og snakke over en kop kaffe ☕️
Vi glæder os til at se jer på lørdag 🎄♥️
#rudolfsteinerskolenkvistgaard #steinerskoler #julebasar #waldorfeducation
Det var ikke alle, der havde mod på at holde den store okseskank, da 8. klasse i dag havde anatomi 🦴 det mere velkendte kyllingeskelet var i højere kurs 🍗
Klassen havde fået til opgave at bestemme de udleverede knogler. I 8. klasse undersøger eleverne nemlig skelettets knogler – også menneskets - de forskellige typer led og knoglernes opbygning, og igennem denne undersøgelse opdager de bl.a., hvor ens mange knogler faktisk er fra dyr til dyr 😊
#rudolfsteinerskolenkvistgaard #steinerskoler #waldorfeducation

Det var ikke alle, der havde mod på at holde den store okseskank, da 8. klasse i dag havde anatomi 🦴 det mere velkendte kyllingeskelet var i højere kurs 🍗
Klassen havde fået til opgave at bestemme de udleverede knogler. I 8. klasse undersøger eleverne nemlig skelettets knogler – også menneskets - de forskellige typer led og knoglernes opbygning, og igennem denne undersøgelse opdager de bl.a., hvor ens mange knogler faktisk er fra dyr til dyr 😊
#rudolfsteinerskolenkvistgaard #steinerskoler #waldorfeducation
🎄✨OVERSKOLENS JULEKONCERT❄️♥️
Onsdag d. 13. december spiller vores overskoleorkester traditionen tro julen ind i Mørdrup Kirke 🎺
Koncerten er fra kl. 18-19.
Entré 30 kr., børn gratis adgang.
GLÆD JER - det gør vi 🥳🥳
#steinerhfkvistgård #steinerhf #rudolfsteinerskolenkvistgaard #steinerskoler #julekoncert

🎄✨OVERSKOLENS JULEKONCERT❄️♥️
Onsdag d. 13. december spiller vores overskoleorkester traditionen tro julen ind i Mørdrup Kirke 🎺
Koncerten er fra kl. 18-19.
Entré 30 kr., børn gratis adgang.
GLÆD JER - det gør vi 🥳🥳
#steinerhfkvistgård #steinerhf #rudolfsteinerskolenkvistgaard #steinerskoler #julekoncert
Når man går i 2. klasse, er det noget helt særligt at få besøg af skolens allerstørste elever helt oppe fra 2. HF🤩
Faktisk var både de store og små spændte, da 2. HF forleden fortalte eventyr for de mindre elever 🧚
Eventyrene var resultatet af et billedkunstforløb, 2. HF har haft, hvor de har skrevet og illustreret deres egne historier🌺
#rudolfsteinerskolenkvistgaard #steinerskolen #waldorfeducation #steinerhfkvistgård #steinerhf

Når man går i 2. klasse, er det noget helt særligt at få besøg af skolens allerstørste elever helt oppe fra 2. HF🤩
Faktisk var både de store og små spændte, da 2. HF forleden fortalte eventyr for de mindre elever 🧚
Eventyrene var resultatet af et billedkunstforløb, 2. HF har haft, hvor de har skrevet og illustreret deres egne historier🌺
#rudolfsteinerskolenkvistgaard #steinerskolen #waldorfeducation #steinerhfkvistgård #steinerhf