Årskalender Børnehuset 2022/2023
2022
10. november: Lanternefest
26. november: Julebasar kl. 10.00-15.00
2. december: Adventsspiral
21. december :Juleafslutning
2023
6. januar: Hellig Tre Konger-fest
2. februar: Forældremøde kl. 17.00-19.00
17. februar: Fastelavnsfest
15. marts: Forældreseminar kl. 17.00-19.00
31. marts: Påskefest
3-5. april: Lukkedage (påske)
15-16. april: Forskønnelsesdage kl. 9.00-15.00
19. maj: Lukkedag (Kr. Himmelfartsdag)
26. maj: Pinsefest
23. juni: Sommerfest kl. 14.00-16.00
Forældresamarbejde
Når I som forældre vælger en Rudolf Steiner-institution som vores, siger I også ja til et tæt samarbejde mellem Børnehuset og jer som familie.
Vores personalegruppe er engageret og ambitiøs i forhold til jeres barns trivsel, og vi tager del i jeres barns liv. Derfor har vi høje målsætninger, som kun kan opnås ved hjælp af et stort engagement og deltagelse fra jeres side som forældre.
Derfor tager vi det for givet, at I:
- Deltager i arrangementer og forældremøder
- Deltager i børnehusets to årlige arbejdsdage
- Har en positiv ånd for stedet
- Har sympati og forståelse for vores pædagogik
- Bakker op om og gerne deltager i arbejdet i Børnehusets forældrebestyrelse
Påklædning
Vi er ude hele året, og derfor betyder det utrolig meget for dit barns trivsel, at det har godt og praktisk tøj på.
Tøjet skal passe til årstiden og barnets alder, og vi anbefaler naturmaterialer som bomuld og uld.
Gode sko eller støvler er også vigtige, og der må gerne være plads til ekstra sokker. Og så er det naturligvis vigtigt, at der er adgang til en god portion skiftetøj, hvis strømper eller bukser skulle blive våde eller mudrede.
Har I brug for et godt råd, så tag en snak med personalet på stuen. Vi skal også nok tage fat i jer, hvis barnet mangler noget.
Sygdomspolitik
Vi mener, at børns sygdom, sundhed og trivsel er et fælles ansvar mellem institutionen og forældrene.
Barnets behov bør altid komme i første række, og derfor foretrækker vi en åben dialog, hvor vi har tillid til hinandens dømmekraft.
Det handler ikke kun om feber eller andre målbare symptomer, men om at bedømme barnets almene trivsel. Det er vores udgangspunkt for at vurdere, om barnet har fysisk og psykisk overskud til at følge en hverdag i Børnehuset.
Personalet kender barnet rigtig godt, og da vi er en lille, familiær gruppe, vil vi hurtigt observere ændringer i den almene trivsel.
Feber er kun et blandt flere symptomer på, at barnet er sygt. Specielt hos vuggestuebørn kan temperaturen svinge meget, da temperaturreguleringen ikke udvikles fuldt før i 3-4 års alderen. Feberen er en naturlig del af kroppens immunforsvar, og derfor er det ikke hensigtsmæssigt at forsøge at slå feberen ned med febernedsættende medicin som f.eks. Panodil. Det forlænger bare processen.
Barnets psykiske velbefindende indgår i vurderingen af den almene trivsel. Et barn er ikke nødvendigvis sygt, hvis det er utrygt eller ulykkeligt, men det kan have et stort behov for sin mor eller far. Et usædvanlig træt barn har ikke overskud til at følge hverdagen, og også de øvrige børn har krav på personalets omsorg. Hvis et enkelt barn kræver ekstra meget omsorg, bliver der derfor mindre til de andre.
Retningslinjer til vurdering af barnets helbred
- Barnet skal kunne deltage i den daglige rytme i institutionen, have fysisk og psykisk velvære og være uden sygdomstegn
- Hvis I er i tvivl om, hvorvidt barnet skal afsted om morgenen, så ring til personalet og få deres vurdering i stedet for at vente, til I afleverer i institutionen. Der kan være smitsomme sygdomme i omløb, som I ikke kender til.
- Vi kontakter jer, hvis der i løbet af dagen opstår afvigelser eller væsentlige ændringer i barnets normale velbefindende, som gør, at I skal komme og hente. Vi følger de almindelige lægelige anvisninger om forholdsregler ved sygdom.
Som hovedregel er et barn klar til at komme i institution igen, når det ikke har haft symptomer i mindst 24 timer. Det gælder bl.a. ved feber, diarré eller øjenbetændelse.
Ved opkast eller maveonde skal der gå mindst 48 timer, fra barnet sidst har haft opkast o.l.
Husk, at det kræver langt flere kræfter at være sammen med mange andre børn i en institution end at være hjemme sammen med far eller mor.
“Vi ved, at hun har haft en god dag, når man kan lugte røgen fra bålet i hendes hår og hun glad genfortæller dagens eventyr.”
Forælder i Børnehuset
Nedtælling til forårsmånedsfesten!
På lørdag d. 25. marts holder vi månedsfest på skolen, og både små og store elever forbereder sig til dagen, for man kan glæde sig til flere elevoptrædener 🌸☘️👌🏼
I dag havde 6. klasse generalprøve på deres koroptræden, og klasselærer Suzanne lyttede med fra salen, mens eleverne sang igennem🎶
Vi GLÆDER os til på lørdag – og husk: Alle er velkomne til månedsfesten, som starter kl. 10 ♥️🥳
#steinerskolenkvistgaard #steiner #nordsjælland

Nedtælling til forårsmånedsfesten!
På lørdag d. 25. marts holder vi månedsfest på skolen, og både små og store elever forbereder sig til dagen, for man kan glæde sig til flere elevoptrædener 🌸☘️👌🏼
I dag havde 6. klasse generalprøve på deres koroptræden, og klasselærer Suzanne lyttede med fra salen, mens eleverne sang igennem🎶
Vi GLÆDER os til på lørdag – og husk: Alle er velkomne til månedsfesten, som starter kl. 10 ♥️🥳
#steinerskolenkvistgaard #steiner #nordsjælland
8. klasse knokler på scenen i disse dage. De har nemlig drama og skal i næste uge optræde med deres store forestilling, ’Katalog over pinligheder’🎭
Forestillingen består af en række sketches, hvori forskellige pinlige situationer udspiller sig😬
8. klasse spiller fra næste torsdag for 6. klasse til 2. HF og for venner og familie 🌸🥳
#steinerskolenkvistgaard #rudolfsteiner #skole #nordsjælland

8. klasse knokler på scenen i disse dage. De har nemlig drama og skal i næste uge optræde med deres store forestilling, ’Katalog over pinligheder’🎭
Forestillingen består af en række sketches, hvori forskellige pinlige situationer udspiller sig😬
8. klasse spiller fra næste torsdag for 6. klasse til 2. HF og for venner og familie 🌸🥳
#steinerskolenkvistgaard #rudolfsteiner #skole #nordsjælland
Fra de store til de små 🎁
I fredags var 1. klasse så heldige at få en gave af 8. klasserne. Traditionen tro gav tre repræsentanter fra 8. nemlig de små elever de forklæder, de har arbejdet så længe på, og som 1. klasserne nu kan bruge i flere år fremover til kreative opgaver ♥️🎨
Eleverne begynder allerede i 7. klasse at lave forklæderne som en gave til 1. klasse.
De store elever skal først farve hørstoffet, så broderer de med eget design, og efter at de har lært at bruge symaskinen og fået `symaskine-kørekort`, syer de forklæderne sammen 🧵
1. klasserne blev meget glade for forklæderne, som de fik brugt til vådt-i-vådt maling allerede samme dag 💚
- og så var der ovenikøbet også et lidt større forklæde til 1. klasses klasselærer, Thomas 👌🏼

Fra de store til de små 🎁
I fredags var 1. klasse så heldige at få en gave af 8. klasserne. Traditionen tro gav tre repræsentanter fra 8. nemlig de små elever de forklæder, de har arbejdet så længe på, og som 1. klasserne nu kan bruge i flere år fremover til kreative opgaver ♥️🎨
Eleverne begynder allerede i 7. klasse at lave forklæderne som en gave til 1. klasse.
De store elever skal først farve hørstoffet, så broderer de med eget design, og efter at de har lært at bruge symaskinen og fået `symaskine-kørekort`, syer de forklæderne sammen 🧵
1. klasserne blev meget glade for forklæderne, som de fik brugt til vådt-i-vådt maling allerede samme dag 💚
- og så var der ovenikøbet også et lidt større forklæde til 1. klasses klasselærer, Thomas 👌🏼
En del af det seje søndagshold, der tog forskud på forskønnelsesdagen, som vi afholder næste lørdag d. 25.💪🏼
Der blev nedgravet stolper til raftehegnet, og det gik rask til, for værktøjet var i orden ⚒️🪚
TAK for jeres store indsats ☘️♥️

En del af det seje søndagshold, der tog forskud på forskønnelsesdagen, som vi afholder næste lørdag d. 25.💪🏼
Der blev nedgravet stolper til raftehegnet, og det gik rask til, for værktøjet var i orden ⚒️🪚
TAK for jeres store indsats ☘️♥️
Der var rift om pladsen i Stenladen, så 5. og 6. klasse øver nu helt ekstraordinært orkester sammen. De skal være klar til forårsmånedsfesten lørdag d. 25. marts 🌸
Og selvom de har travlt med at få repertoiret på plads, er orkesterleder Daniel sikker på, at de nok skal nå det 🎶👌🏼
Orkesterundervisningen begynder for alvor i 5. klasse. Forud går et år - i 4. klasse, hvor eleverne har fået individuel undervisning på deres valgte instrument ☘️
For at kunne deltage i orkesterundervisningen skal man spille et instrument, der bruges i orkestersammenhæng, dvs. et melodi-instrument som violin, bratsch, cello, kontrabas, tværfløjte, obo, klarinet, fagot, saxofon, trompet, basun, tuba, horn eller lignende 🎷
I 6. klasse fortsætter orkesterundervisningen. 7. og 8. klasse spiller sammen i Mellemskoleorkesteret og 9.-12. spiller i Overskoleorkesteret 🌸🎶

Der var rift om pladsen i Stenladen, så 5. og 6. klasse øver nu helt ekstraordinært orkester sammen. De skal være klar til forårsmånedsfesten lørdag d. 25. marts 🌸
Og selvom de har travlt med at få repertoiret på plads, er orkesterleder Daniel sikker på, at de nok skal nå det 🎶👌🏼
Orkesterundervisningen begynder for alvor i 5. klasse. Forud går et år - i 4. klasse, hvor eleverne har fået individuel undervisning på deres valgte instrument ☘️
For at kunne deltage i orkesterundervisningen skal man spille et instrument, der bruges i orkestersammenhæng, dvs. et melodi-instrument som violin, bratsch, cello, kontrabas, tværfløjte, obo, klarinet, fagot, saxofon, trompet, basun, tuba, horn eller lignende 🎷
I 6. klasse fortsætter orkesterundervisningen. 7. og 8. klasse spiller sammen i Mellemskoleorkesteret og 9.-12. spiller i Overskoleorkesteret 🌸🎶
Skeiðflötur, Hekla, Höfn. De islandske stednavne er mange, og de kan være svære at udtale 🇮🇸
5. klasse startede denne grå tirsdag med geografi, og de lagde ud med atlasøvelser 🗺️
Efter at have været Danmarkskortet rundt, skulle eleverne to og to svare på 10 spørgsmål om Island.
Klassen er godt i gang med et 4 ugers geografi-forløb, der bliver afsluttet med en rapport om et af de nordiske lande og en fremlæggelse for klassen i grupper à tre 🌸
I morges var de fleste elever ved at lægge sidste hånd på Nordenskortet, og når det var gjort, skulle flagene tegnes.
Geografi kommer på skemaet i 4. klasse, hvor faget som en del af hjemstavnslæren tager udgangspunkt i det nære med f.eks. et besøg i Helsingør.
I 5. klasse beskæftiger eleverne sig med Nordens geografi og i 6. bevæger de sig videre ud i verden og lærer om den europæiske geografi 🌏

Skeiðflötur, Hekla, Höfn. De islandske stednavne er mange, og de kan være svære at udtale 🇮🇸
5. klasse startede denne grå tirsdag med geografi, og de lagde ud med atlasøvelser 🗺️
Efter at have været Danmarkskortet rundt, skulle eleverne to og to svare på 10 spørgsmål om Island.
Klassen er godt i gang med et 4 ugers geografi-forløb, der bliver afsluttet med en rapport om et af de nordiske lande og en fremlæggelse for klassen i grupper à tre 🌸
I morges var de fleste elever ved at lægge sidste hånd på Nordenskortet, og når det var gjort, skulle flagene tegnes.
Geografi kommer på skemaet i 4. klasse, hvor faget som en del af hjemstavnslæren tager udgangspunkt i det nære med f.eks. et besøg i Helsingør.
I 5. klasse beskæftiger eleverne sig med Nordens geografi og i 6. bevæger de sig videre ud i verden og lærer om den europæiske geografi 🌏
To the moon … 🌔
7. klasse har i engelsk arbejdet med månen, rumfart og Neil Armstrong 👩🚀
I den forbindelse lavede de en udstilling med animationsfilm, PowerPoints, plakater og maleri.
6. klasse besøgte udstillingen og var gode, nysgerrige publikummer ♥️

To the moon … 🌔
7. klasse har i engelsk arbejdet med månen, rumfart og Neil Armstrong 👩🚀
I den forbindelse lavede de en udstilling med animationsfilm, PowerPoints, plakater og maleri.
6. klasse besøgte udstillingen og var gode, nysgerrige publikummer ♥️
Er det seriøst dig, der har lavet den?
Drengene fra 2. klasse kunne næsten ikke forstå, at Kalle fra 2. HF selv havde restaureret en hel bil! Men det havde han - som den praktisk-kunstneriske del af sin årsopgave 🛻
I dag fik de mindre elever lov til at se 2. HF’ernes årsopgaver, som de har arbejdet med i et helt år, og som de fremlagde i lørdags.
At vi her på Kvistgård har en helhedsskole ses så tydeligt, når de yngre elever imponeret ser de ældres arbejde 🤩 De er stolte af at være en del af en helhed, og for de større elever er det enormt motiverende at se, hvad man selv snart skal til at lave ☘️🌸

Er det seriøst dig, der har lavet den?
Drengene fra 2. klasse kunne næsten ikke forstå, at Kalle fra 2. HF selv havde restaureret en hel bil! Men det havde han - som den praktisk-kunstneriske del af sin årsopgave 🛻
I dag fik de mindre elever lov til at se 2. HF’ernes årsopgaver, som de har arbejdet med i et helt år, og som de fremlagde i lørdags.
At vi her på Kvistgård har en helhedsskole ses så tydeligt, når de yngre elever imponeret ser de ældres arbejde 🤩 De er stolte af at være en del af en helhed, og for de større elever er det enormt motiverende at se, hvad man selv snart skal til at lave ☘️🌸