Skip to content

Didaktisk analyse

af Rudolf Steiner skolers læringspraksis i 9. – 12. klasse

Undervisningen på Steiner Skolen har til hensigt – med respekt for børns forskellige iboende evner – at støtte og styrke den enkeltes personlige, sociale og faglige modning på en sådan måde, at vores elever efter endt ungdomsuddannelse kan indgå i et demokratisk samfundsliv og frit og selvstændigt vælge deres egen livsvej.

Hvis I vil vide mere om det didaktiske grundlag for Rudolf Steiner Skolernes læringspraksis, kan I læse denne analyse, der er udgivet af Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik: Didaktisk analyse af Rudolf Steiner skolers læringspraksis i 9. til 12. klasse Resume af forskningsrapport

Resumé af forskningsrapport:

Den konkluderer, at elevernes skolehverdag på 9. – 12. klassetrin på Rudolf Steiner Skolerne ikke adskiller sig væsentligt fra andre skoler, når det gælder relationen mellem elev og lærer, undervisningslokaler, gennemførelse af undervisning osv.

Til gengæld er der klare forskelle, når det handler om den materielle og formelle ressourceprioritering. Steiner Skolerne tilbyder bl.a. en række fag, der ikke eksisterer på andre skoler, f.eks. eurytmi, bogbinding og skosyning. De indgår i en større læringsmæssig sammenhæng, hvor de får deres berettigelse.

Desuden gennemfører Steiner Skolerne en anderledes prioritering af hhv. boglige fag, kunstneriske fag og håndværksfag, som er afstemt med Rudolf Steiners idéer om udvikling og læring.

Analysen viser også, at eleverne værdsætter den variation, som de mange fag og prioriteringen af dem medfører. Det medfører, at eleverne generelt er motiverede for læring, og desuden er der opbygget et stærkt fællesskab på skolerne, som gør, at der er en bred accept af, at man kan opføre sig og udtrykke sig på forskellige måder.

“Det bedste ved at gå her er fællesskabet og diversiteten i undervisningen. Vi har både boglige fag og håndværksfag, der alle bidrager til læringen. Derudover har man et godt forhold til lærerne”

 

Steiner HF elev

Back To Top