Grundskolen
Børnehaveklasse – 9. klasse
Velkommen til Steiner Skolen
Steiner Skolen i Kvistgård tilbyder en grundskole, der støtter elevens personlige, sociale og faglige modning med respekt for de forskellige evner, alle børn og unge har. Vi er en eksamens- og karakterfri skole, der i stedet giver skriftlige vidnesbyrd. Her vægtes ikke kun elevens faglighed, men også engagement, arbejdsindsats og udvikling i faget. Desuden viser vi altid, hvad eleven kan gøre for at styrke sin læring.
For os er alle fag lige vigtige, og vi integrerer både det tankemæssige, det kunstneriske og det håndværksmæssige i undervisningen, så eleverne får mulighed for at udvikle sig inden for det område, hvor de har deres styrke. Det betyder, at vi – ud over de boglige fag – også har håndværks-, bevægelses- og musiske fag.
I de mindre klasser møder vi barnet med en legende tilgang til læring samtidig med, at vi er tæt på naturen og årstidernes skiften. Gradvist lader vi stoffet appellere mere og mere til tænkningen.
På vores skole er det vigtigt, at både elever, forældre og ansatte føler sig trygge og trives i fællesskabet, og klasserne er udelte fra børnehaveklasse og op til 10. klasse.
Hvad er vigtigt at vide for jer som forældre?
Vi er en friskole, der arbejder ud fra Rudolf Steiners pædagogiske teorier. Dem kan I læse mere om HER, og I kan læse om vores værdigrundlag HER
Vi arbejder for et aktivt og stærkt forældresamarbejde for at skabe bedst mulig trivsel for jeres barn. Det betyder, at vi forventer, at I deltager i bestemte aktiviteter og støtter op om vores pædagogik. I kan læse mere om forældresamarbejdet HER
I kan også gå på opdagelse i menupunktet Pædagogik, hvor I bl.a. kan læse om, hvad det vil sige at gå på en Rudolf Steiner Skole
Hvis I bagefter er nysgerrig efter at vide mere om Steiner-pædagogikken, anbefaler vi en række bøger på Litteraturlisten
Det koster penge at gå i grundskolen. Læs mere under Indmeldelse og Priser og økonomi.
To gange om året holder vi et forældreseminar for nye forældre på skolen. Det er obligatorisk at deltage, og her får I al den information, I har brug for som forældre.
Hvis I vil vide mere, er I velkommen til at kontakte os på telefon 49 13 96 87 eller mail kontor@steinerskolen-kvistgaard.dk
Undervisningsplanen
Steinerskolerne i Danmark har siden 1951 undervist efter en levende læreplan, som har til formål at danne og uddanne eleverne til at kunne tage selvstændigt ansvar i de sammenhænge, de indgår i under og efter endt uddannelse.
Illustrationen her er en “læringskrans” viser det læringsforløb, som en elev i Rudolf Steiner skolen kommer igennem fra 1. klasse til 12. klasse.

“Min første skoledag gjorde det et stort indtryk da vi fik nogle meget smukke blomsterkranse. Vi fik fortalt at i de her blomsterkranse var der både margueritter og roser, men også tidsler, fordi der skulle være plads til alle og at alle var vigtige.”
Camille R., Årgang 2001 – Skuespiller og sanger
PPU holder endnu en gang åbent i salgsboden på fredag d. 10.🌸 Vi åbner kl. 7:50, lukker kortvarigt under morgensang og åbner igen lige efter 🥳
Vores påskønnede PPU - Praktisk Pædagogisk Undervisning - finder sted i et tre-ugers forløb i hovedfag, enten på værksteder eller i skolehaven, hvor elever på tværs af klasserne arbejder med håndværksprægede projekter 🧶🛠️
Dygtige elever og deres skønne produkter♥️ Mønterne går til nye beskæresakse til skolehaven ✂️🪴
Hvilken grad er ‘largest’?
5. klasse bøjer tillægsord.
Eleverne læser højt på skift, og bagefter oversætter de en linje af gangen fælles i klassen ☀️
Skriftligheden i engelsk starter i 4. klasse, og i 5. begynder eleverne at læse små hæfter og bøger, og så begynder undervisningen i den første grammatik!
Eleverne lærer også de små ord, som binder det hele sammen - som konjunktioner og relative pronomener 👌🏼
Og grammatik på engelsk er ikke let! Derfor laver klassen først en side sammen i engelskhæftet ‘Here we go’, så de er klar til at kaste sig over resten af opgaverne derhjemme💪🏼
Det kræver tid, tålmodighed og kræfter at arbejde med pileflet 💪🏼
Det ved 9. klasse, som nu har afsluttet to pilefletsforløb på i alt ca. 4 uger.
Flettearbejdet begynder med, at eleverne fletter en rund bund - en spiralform flettet på et kors. Så sætter de sidestager ind for at kunne flette siderne, og tilsidst laves der en kant.
Hvis man har lyst, kan man give sin kurv en hank 🌸
De smukke kurve har fået liv som ægge-, strikke-, brød- og sankekurve ♥️
TAK for det flotte fremmøde til vores Åbent Hus i lørdags 🌸
Det blev en dag, hvor vi stolt kunne vise vores skole frem - 3.-5. klasse optrådte i Stenladen, og der var åben undervisning og værksteder på hele skolen.
Hos HF’erne fik de interesserede sig en snak med elever og lærere, samt et indblik i, hvad eleverne er i gang med for tiden.
Alt i alt en dejlig dag med bål på gårdspladsen og masser af kaffe og kage i den velbesøgte café.
Vi glæder os til næste gang 🇩🇰
Så er det IMORGEN kl 10-13, at vi inviterer indenfor til Åbent Hus på Grundskole, 10. klasse og HF 🥳🌸
Der vil være masser af aktiviteter og rig mulighed for at møde både lærere og elever og få et indblik i livet på skolen ♥️
Se programmerne for hhv. Grundskole og HF på vores hjemmeside: www.Steinerskolen-kvistgaard.dk/aabent-hus-2023
Buegymnastik!
Når eleverne starter med musikundervisningen i 3. klasse (violin, bratsch eller cello), handler det om de praktiske ting omkring instrumentet: Hvordan man sidder med det, hvordan man pakker det ud osv. 🎻
I den spæde begyndelse spiller eleverne efter gehør – cellolæreren, Mathias spiller en melodi, som eleverne skal efterligne uden brug af noder. Det er en intuitiv måde at lære musikken på.
For at lære noderne at kende laver eleverne nodelege, hvor de skal træne rytmen i kroppen. Hvis man klapper eller stamper rytmen og mærker den fysisk, er den pludselig mindre abstrakt. De første noder er desuden i forskellige farver – det hjælper med orienteringen 🎶
For at aktivere fingermusklerne og lære at kontrollere buen laver eleverne buegymnastik – f.eks. med Lille Peter Edderkop, der kravler op af buen.
I 4. klasse går man fra hold- til soloundervisning. Her begynder eleverne ofte at have forskellige behov, og det er også her, der er nogle, der skifter til et andet orkesterinstrument.
Fra 5. klasse begynder eleverne i orkestret, som de fortsætter i i de kommende år 🌸
Det er en vild udvikling, eleverne går igennem – og instrumentet følger dem hele vejen ♥️
Selvom begge døre til smedjen står åbne, er der godt røgfyldt, når 9. klasse smeder grillgafler - og deres banken kan høres vidt omkring 🔨
For at få den runde jernstang til at blive en flot, håndsmedet grillgaffel skal eleverne banke: først skal stangen bankes firkantet, så ottekantet for så igen at blive banket rund. På den måde får man den flotte håndlavede struktur 💪🏼
Når eleverne så har deres flotte, håndsmedede stang, splitter de den med en mejsel i den ene ende og bukker de to ender, så den bliver gaffelformet. Og som dekoration drejes stangen tilsidst, så man får de fine snoninger 👌🏼
Første gang eleverne stifter bekendtskab med smedjen er i 4. klasse, hvor de laver et helt simpelt knivblad. Når de når 9. har de igen smedning - denne gang i et fem ugers forløb 😊