Pædagogik
Børnene efterligner de gode oplevelser
Det lille barn er et sansende væsen, der oplever verden med hele kroppen.
Derfor gør vi os umage med at skabe rammer, der netop før det muligt at stimulere børnenes sanser. Vores stuer er klædt i smukke farver og bliver forvandlet med grene fra skoven, blomster fra haven og dukker og dyr, der taler til fantasien.
Vi kan se den store værdi, der ligger i naturen, når vi ser barnets glæde over at have fundet en smuk sten eller en fin fjer, og derfor gør vi meget ud af at bringe naturen ind i huset, i takt med årstidernes skiften, så vi kan kigge, røre og dufte.
Det lille barn efterligner sine omgivelser uden at tænke over det. Det gælder både i sprog og omgangsform, og derfor er vi voksne meget bevidste om, hvad vi siger, hvad vi gør, og hvordan vi ser ud, når vi er sammen med børnene
I børnehuset skaber vi gode oplevelser, som børnene kan efterligne og tage med i deres leg. På den måde former oplevelserne sig som små aftryk i børnenes fremtidige opvækst.
I børnehuset skal man have lov til at være barn og vokse i sit eget tempo, mens man er omgivet af kærlige voksne. Derfor prøver vi altid at skabe en hjemlig atmosfære med engagerede voksne, som går til opgaverne med stor glæde, og som sørger for, at alle har det godt.
Børnene må gerne være med til at hjælpe med opgaverne, og når der bliver lavet mad til alle i køkkenet, kan børnene være med til at skrælle og skære de lækre grøntsager. Det kan også være, at de er med, når vi gør rent og pudser vinduer, og stuerne skal pyntes fint. Eller når vi syr, hækler og strikker og laver fine ting til den næste årstidsfest.
I haven kan de være med til at ordne blomsterbedene eller grave huller, når der skal plantes nye træer.
Legetøj
Vores legetøj er nøje udvalgt til at blive brugt i fantasifulde lege. Vi forsøger altid at vælge legetøj, der er lavet i naturmaterialer, for det er bedst egnet til at stimulere barnets sanser. Meget af det laver vi selv, og vi tegner med blokfarver i bivoks og maler med smukke akvarelfarver på store papirark.
Haven
Uanset vejret er vi ude i vores skønne have hver dag. Så længe vi er godt klædt på, kan vi sagtens hygge os, og i den store have kan børnene være tæt på alle elementerne – ild, vand, luft og jord.
Vi laver muddermad og sandkager, flækker brænde og tænder bål, laver vandbaner i de store pytter, kravler i træer og bygger huler, graver efter orme og samler snegle, og om vinteren tager vi en kælketur på vores lille bakke.
“Vi ved at hun har haft en god dag, når man kan lugte røgen fra bålet i hendes hår og hun glad genfortæller dagens eventyr.”
Forælder i Børnehuset
PPU holder endnu en gang åbent i salgsboden på fredag d. 10.🌸 Vi åbner kl. 7:50, lukker kortvarigt under morgensang og åbner igen lige efter 🥳
Vores påskønnede PPU - Praktisk Pædagogisk Undervisning - finder sted i et tre-ugers forløb i hovedfag, enten på værksteder eller i skolehaven, hvor elever på tværs af klasserne arbejder med håndværksprægede projekter 🧶🛠️
Dygtige elever og deres skønne produkter♥️ Mønterne går til nye beskæresakse til skolehaven ✂️🪴
Hvilken grad er ‘largest’?
5. klasse bøjer tillægsord.
Eleverne læser højt på skift, og bagefter oversætter de en linje af gangen fælles i klassen ☀️
Skriftligheden i engelsk starter i 4. klasse, og i 5. begynder eleverne at læse små hæfter og bøger, og så begynder undervisningen i den første grammatik!
Eleverne lærer også de små ord, som binder det hele sammen - som konjunktioner og relative pronomener 👌🏼
Og grammatik på engelsk er ikke let! Derfor laver klassen først en side sammen i engelskhæftet ‘Here we go’, så de er klar til at kaste sig over resten af opgaverne derhjemme💪🏼
Det kræver tid, tålmodighed og kræfter at arbejde med pileflet 💪🏼
Det ved 9. klasse, som nu har afsluttet to pilefletsforløb på i alt ca. 4 uger.
Flettearbejdet begynder med, at eleverne fletter en rund bund - en spiralform flettet på et kors. Så sætter de sidestager ind for at kunne flette siderne, og tilsidst laves der en kant.
Hvis man har lyst, kan man give sin kurv en hank 🌸
De smukke kurve har fået liv som ægge-, strikke-, brød- og sankekurve ♥️
TAK for det flotte fremmøde til vores Åbent Hus i lørdags 🌸
Det blev en dag, hvor vi stolt kunne vise vores skole frem - 3.-5. klasse optrådte i Stenladen, og der var åben undervisning og værksteder på hele skolen.
Hos HF’erne fik de interesserede sig en snak med elever og lærere, samt et indblik i, hvad eleverne er i gang med for tiden.
Alt i alt en dejlig dag med bål på gårdspladsen og masser af kaffe og kage i den velbesøgte café.
Vi glæder os til næste gang 🇩🇰
Så er det IMORGEN kl 10-13, at vi inviterer indenfor til Åbent Hus på Grundskole, 10. klasse og HF 🥳🌸
Der vil være masser af aktiviteter og rig mulighed for at møde både lærere og elever og få et indblik i livet på skolen ♥️
Se programmerne for hhv. Grundskole og HF på vores hjemmeside: www.Steinerskolen-kvistgaard.dk/aabent-hus-2023
Buegymnastik!
Når eleverne starter med musikundervisningen i 3. klasse (violin, bratsch eller cello), handler det om de praktiske ting omkring instrumentet: Hvordan man sidder med det, hvordan man pakker det ud osv. 🎻
I den spæde begyndelse spiller eleverne efter gehør – cellolæreren, Mathias spiller en melodi, som eleverne skal efterligne uden brug af noder. Det er en intuitiv måde at lære musikken på.
For at lære noderne at kende laver eleverne nodelege, hvor de skal træne rytmen i kroppen. Hvis man klapper eller stamper rytmen og mærker den fysisk, er den pludselig mindre abstrakt. De første noder er desuden i forskellige farver – det hjælper med orienteringen 🎶
For at aktivere fingermusklerne og lære at kontrollere buen laver eleverne buegymnastik – f.eks. med Lille Peter Edderkop, der kravler op af buen.
I 4. klasse går man fra hold- til soloundervisning. Her begynder eleverne ofte at have forskellige behov, og det er også her, der er nogle, der skifter til et andet orkesterinstrument.
Fra 5. klasse begynder eleverne i orkestret, som de fortsætter i i de kommende år 🌸
Det er en vild udvikling, eleverne går igennem – og instrumentet følger dem hele vejen ♥️
Selvom begge døre til smedjen står åbne, er der godt røgfyldt, når 9. klasse smeder grillgafler - og deres banken kan høres vidt omkring 🔨
For at få den runde jernstang til at blive en flot, håndsmedet grillgaffel skal eleverne banke: først skal stangen bankes firkantet, så ottekantet for så igen at blive banket rund. På den måde får man den flotte håndlavede struktur 💪🏼
Når eleverne så har deres flotte, håndsmedede stang, splitter de den med en mejsel i den ene ende og bukker de to ender, så den bliver gaffelformet. Og som dekoration drejes stangen tilsidst, så man får de fine snoninger 👌🏼
Første gang eleverne stifter bekendtskab med smedjen er i 4. klasse, hvor de laver et helt simpelt knivblad. Når de når 9. har de igen smedning - denne gang i et fem ugers forløb 😊