SFO
Om eftermiddagen samler de mindste klasser sig i vores SFO, som bor i skolens sydlænge og deler hus med børnehaveklassen.
Her kan børnene udfolde sig under kærlige, faste regler om vores fælles samvær.
Alle børn modtages med et håndtryk, og børnene mærker også opmærksomheden indirekte i kraft af den omsorg, de voksne udviser for stedet. Eftermiddagen er fyldt med aktiviteter, som hører husholdningen til. Potteplanterne trænger til ny jord, vinduerne skal vaskes, pærerne skiftes og i køkkenet er der altid noget at se til. De huslige sysler giver et kærligt favntag til børneflokken, og mens de voksne er i gang, er nogle af børnene fuldt optaget af at være med og deltage i processen med åbne sanser.
Årstiderne sætter betingelserne for sandkassen, bålpladsen og græsarealerne. Her bliver der dagligt og i al slags vejr skabt fælder, hytter, købmand, restauranter, slotte og meget mere. Også inden døre følger vi årets gang med al slags håndarbejde, hvor børnene lærer at omgås materialerne med omhu.
De voksne i SFO’en tilstræber altid at være gode forbilleder, både i tale og handling, så børnene kan efterligne og spejle sig i de voksnes adfærd, og vi mærker mange små hjælpende hænder i løbet af dagen.
Praktiske tips til livet i SFO’en
Alle børn skal have hjemmesko med gummisåler med, gerne sandaler fra sidste år. Husk skiftetøj samt regntøj og gummistøvler, da vi er ude i al slags vejr – hver dag.
Vi serverer brød, frugt og grøntsager, fortrinsvis af økologisk/biodynamisk kvalitet, og varm mad to gange om ugen. Vi drikker vand til måltiderne.
Børnene har ikke deres eget legetøj med i skolen, da det skaber flere unødvendige konflikter end glæder.
Åbningstiden
er fra 7.30 til skolestart og fra endt skoletid til 16.30 i alle skoleugerne.
SFO’en følger skolens feriekalender. Sommer-SFO åbner 10 dage inden skolestart i august, og kræver særlig tilmelding.
Indmeldelse
sker ved skoleårets begyndelse.
Udmeldelsen sker skriftligt, direkte til skolens kontor med 1 måneds varsel til den 1. i hver måned.
Brug af mobiltelefon er ikke tilladt for hverken store eller små. Til gengæld er forældrene velkommen til at bruge husets telefon til at lave spontane legeaftaler.
Afhentning
Der kan hentes hele eftermiddagen, dog senest kl. 16.30.
Forældrene er velkommen til at ringe til SFO’en og bede om, at vi sender børnene til P-pladsen eller bus og tog. Dette sker på forældrenes ansvar. Telefon til SFO: 49138614
“Vi leger mere samlet her end på min gamle skole, både piger og drenge. Da jeg kom ind i klassen følte jeg mig velkommen og jeg har fået mange nye venner.”
Elev i 5. klasse
PPU holder endnu en gang åbent i salgsboden på fredag d. 10.🌸 Vi åbner kl. 7:50, lukker kortvarigt under morgensang og åbner igen lige efter 🥳
Vores påskønnede PPU - Praktisk Pædagogisk Undervisning - finder sted i et tre-ugers forløb i hovedfag, enten på værksteder eller i skolehaven, hvor elever på tværs af klasserne arbejder med håndværksprægede projekter 🧶🛠️
Dygtige elever og deres skønne produkter♥️ Mønterne går til nye beskæresakse til skolehaven ✂️🪴
Hvilken grad er ‘largest’?
5. klasse bøjer tillægsord.
Eleverne læser højt på skift, og bagefter oversætter de en linje af gangen fælles i klassen ☀️
Skriftligheden i engelsk starter i 4. klasse, og i 5. begynder eleverne at læse små hæfter og bøger, og så begynder undervisningen i den første grammatik!
Eleverne lærer også de små ord, som binder det hele sammen - som konjunktioner og relative pronomener 👌🏼
Og grammatik på engelsk er ikke let! Derfor laver klassen først en side sammen i engelskhæftet ‘Here we go’, så de er klar til at kaste sig over resten af opgaverne derhjemme💪🏼
Det kræver tid, tålmodighed og kræfter at arbejde med pileflet 💪🏼
Det ved 9. klasse, som nu har afsluttet to pilefletsforløb på i alt ca. 4 uger.
Flettearbejdet begynder med, at eleverne fletter en rund bund - en spiralform flettet på et kors. Så sætter de sidestager ind for at kunne flette siderne, og tilsidst laves der en kant.
Hvis man har lyst, kan man give sin kurv en hank 🌸
De smukke kurve har fået liv som ægge-, strikke-, brød- og sankekurve ♥️
TAK for det flotte fremmøde til vores Åbent Hus i lørdags 🌸
Det blev en dag, hvor vi stolt kunne vise vores skole frem - 3.-5. klasse optrådte i Stenladen, og der var åben undervisning og værksteder på hele skolen.
Hos HF’erne fik de interesserede sig en snak med elever og lærere, samt et indblik i, hvad eleverne er i gang med for tiden.
Alt i alt en dejlig dag med bål på gårdspladsen og masser af kaffe og kage i den velbesøgte café.
Vi glæder os til næste gang 🇩🇰
Så er det IMORGEN kl 10-13, at vi inviterer indenfor til Åbent Hus på Grundskole, 10. klasse og HF 🥳🌸
Der vil være masser af aktiviteter og rig mulighed for at møde både lærere og elever og få et indblik i livet på skolen ♥️
Se programmerne for hhv. Grundskole og HF på vores hjemmeside: www.Steinerskolen-kvistgaard.dk/aabent-hus-2023
Buegymnastik!
Når eleverne starter med musikundervisningen i 3. klasse (violin, bratsch eller cello), handler det om de praktiske ting omkring instrumentet: Hvordan man sidder med det, hvordan man pakker det ud osv. 🎻
I den spæde begyndelse spiller eleverne efter gehør – cellolæreren, Mathias spiller en melodi, som eleverne skal efterligne uden brug af noder. Det er en intuitiv måde at lære musikken på.
For at lære noderne at kende laver eleverne nodelege, hvor de skal træne rytmen i kroppen. Hvis man klapper eller stamper rytmen og mærker den fysisk, er den pludselig mindre abstrakt. De første noder er desuden i forskellige farver – det hjælper med orienteringen 🎶
For at aktivere fingermusklerne og lære at kontrollere buen laver eleverne buegymnastik – f.eks. med Lille Peter Edderkop, der kravler op af buen.
I 4. klasse går man fra hold- til soloundervisning. Her begynder eleverne ofte at have forskellige behov, og det er også her, der er nogle, der skifter til et andet orkesterinstrument.
Fra 5. klasse begynder eleverne i orkestret, som de fortsætter i i de kommende år 🌸
Det er en vild udvikling, eleverne går igennem – og instrumentet følger dem hele vejen ♥️
Selvom begge døre til smedjen står åbne, er der godt røgfyldt, når 9. klasse smeder grillgafler - og deres banken kan høres vidt omkring 🔨
For at få den runde jernstang til at blive en flot, håndsmedet grillgaffel skal eleverne banke: først skal stangen bankes firkantet, så ottekantet for så igen at blive banket rund. På den måde får man den flotte håndlavede struktur 💪🏼
Når eleverne så har deres flotte, håndsmedede stang, splitter de den med en mejsel i den ene ende og bukker de to ender, så den bliver gaffelformet. Og som dekoration drejes stangen tilsidst, så man får de fine snoninger 👌🏼
Første gang eleverne stifter bekendtskab med smedjen er i 4. klasse, hvor de laver et helt simpelt knivblad. Når de når 9. har de igen smedning - denne gang i et fem ugers forløb 😊