Menneske- og Verdenssynet
Steinerpædagogikken bygger på Rudolf Steiners forståelse af barnets fysiske, sjælelige og åndelige udvikling og er en del af hans antroposofi.
På Rudolf Steiner Skolen Kvistgård ser vi Steinerpædagogikken som en pædagogisk metode, og eleverne undervises ikke i antroposofi.
På de enkelte klassetrin tager vi afsæt i barnets udvikling ved at introducere det for noget, det kan leve sig ind i og har forudsætninger og behov for.
Små børn lærer ved at efterligne de voksne. Denne måde at lære på viderefører vi ved at tage udgangspunkt i, at børnene på de mindste klassetrin primært lærer i kraft af efterligning. Derfor skriver og tegner børnene af efter tavlen. Læreren er barnets forbillede og fører gradvist barnet i retning af de voksnes måde at forstå verden på i overensstemmelse med barnets udvikling.
Efterhånden som eleverne bliver ældre, får de en forståelse for årsag og virkning samt en mere abstrakt tankegang. Læreren er derfor nødt til at have en stor og detaljeret viden om det fag, han eller hun underviser i. Af samme grund indgår faglærere i større og større udstrækning i undervisningen på de højere klassetrin. Også her bearbejder eleverne selv undervisningsstoffet, først i hånden, senere også på computer.
Undervisning til hoved, hjerte og hånd
- Vi betragter alle fag som ligeværdige, og vi bestræber os på at inspirere og motivere eleverne i alle skolens fag.
- Rudolf Steiner skolen Kvistgård er en eksamens- og karakterfri skole. Vi giver skriftlige vidnesbyrd, der foruden faglighed vægter elevens engagement, arbejdsindsats og udvikling i faget og samtidig anviser, hvad eleven kan gøre for at styrke sin læring.
- Undervisningsplanen er tilpasset barnets aldersmæssige udvikling. Vi tilstræber en aldersrelateret undervisning, hvor stofområderne introduceres, når vi mener, børnene har størst anlæg for det. I de mindre klasser møder vi barnet med en legende tilgang til læring, med nærhed til naturen og årstiderne, og gradvist lader vi stoffet appellere mere og mere til tænkningen.
- På Rudolf Steiner Skolen i Kvistgård arbejder vi både tankemæssigt, kunstnerisk og håndværksmæssigt. Disse tre områder i livet forsøges integreret i undervisningen, hvorved eleverne får mulighed for at udvikle sig inden for det område, hvor de har deres styrke. Samtidig får de styrket deres selvtillid til at give sig i kast med det, de oplever som svært.
- For os er det værdifuldt, at vores elever har en skoledag præget af nærvær og menneskelig kontakt. Derfor er skoledagen fri for mobiltelefoner og personlige computere. I de ældre klasser inddrages IT i relevante undervisningssammenhænge.
- For os er det værdifuldt, at eleverne i deres fritid ikke bruger for meget tid foran skærmen.
- For os er det værdifuldt, at vores elever har et skoleliv uden røg og alkohol. Derfor har vi på skolen ”røgfri skoletid”, som betyder, at hverken elever eller ansatte ryger på eller uden for skolens matrikel i skoletiden. Ligeledes er skoleaktiviteter og klasserejser uden alkohol for både elever og ansatte.
- Vi er bevidste om, at omgivelserne har indflydelse på elevernes trivsel. Derfor tilstræber vi et æstetisk niveau i klasseværelser og undervisningsrum samt i de materialer, vi arbejder med.
- Med afsæt i elevernes trivsel og sundhed, er det en del af vores Steiner-pædagogiske praksis at inddrage helseeurytmi, PPU (pædagogisk praktisk undervisning), skolepsykolog og læsevejleder.
“Hvis der er noget der karakteriserer skolen, er det virkelig engagerede lærere, og den følelse jeg kan huske fra dengang, er at jeg virkelig følte mig set som elev og som menneske.”
Anders R., Årgang 2010 – Socialpædagog, leder og tidligere elev
PPU holder endnu en gang åbent i salgsboden på fredag d. 10.🌸 Vi åbner kl. 7:50, lukker kortvarigt under morgensang og åbner igen lige efter 🥳
Vores påskønnede PPU - Praktisk Pædagogisk Undervisning - finder sted i et tre-ugers forløb i hovedfag, enten på værksteder eller i skolehaven, hvor elever på tværs af klasserne arbejder med håndværksprægede projekter 🧶🛠️
Dygtige elever og deres skønne produkter♥️ Mønterne går til nye beskæresakse til skolehaven ✂️🪴
Hvilken grad er ‘largest’?
5. klasse bøjer tillægsord.
Eleverne læser højt på skift, og bagefter oversætter de en linje af gangen fælles i klassen ☀️
Skriftligheden i engelsk starter i 4. klasse, og i 5. begynder eleverne at læse små hæfter og bøger, og så begynder undervisningen i den første grammatik!
Eleverne lærer også de små ord, som binder det hele sammen - som konjunktioner og relative pronomener 👌🏼
Og grammatik på engelsk er ikke let! Derfor laver klassen først en side sammen i engelskhæftet ‘Here we go’, så de er klar til at kaste sig over resten af opgaverne derhjemme💪🏼
Det kræver tid, tålmodighed og kræfter at arbejde med pileflet 💪🏼
Det ved 9. klasse, som nu har afsluttet to pilefletsforløb på i alt ca. 4 uger.
Flettearbejdet begynder med, at eleverne fletter en rund bund - en spiralform flettet på et kors. Så sætter de sidestager ind for at kunne flette siderne, og tilsidst laves der en kant.
Hvis man har lyst, kan man give sin kurv en hank 🌸
De smukke kurve har fået liv som ægge-, strikke-, brød- og sankekurve ♥️
TAK for det flotte fremmøde til vores Åbent Hus i lørdags 🌸
Det blev en dag, hvor vi stolt kunne vise vores skole frem - 3.-5. klasse optrådte i Stenladen, og der var åben undervisning og værksteder på hele skolen.
Hos HF’erne fik de interesserede sig en snak med elever og lærere, samt et indblik i, hvad eleverne er i gang med for tiden.
Alt i alt en dejlig dag med bål på gårdspladsen og masser af kaffe og kage i den velbesøgte café.
Vi glæder os til næste gang 🇩🇰
Så er det IMORGEN kl 10-13, at vi inviterer indenfor til Åbent Hus på Grundskole, 10. klasse og HF 🥳🌸
Der vil være masser af aktiviteter og rig mulighed for at møde både lærere og elever og få et indblik i livet på skolen ♥️
Se programmerne for hhv. Grundskole og HF på vores hjemmeside: www.Steinerskolen-kvistgaard.dk/aabent-hus-2023
Buegymnastik!
Når eleverne starter med musikundervisningen i 3. klasse (violin, bratsch eller cello), handler det om de praktiske ting omkring instrumentet: Hvordan man sidder med det, hvordan man pakker det ud osv. 🎻
I den spæde begyndelse spiller eleverne efter gehør – cellolæreren, Mathias spiller en melodi, som eleverne skal efterligne uden brug af noder. Det er en intuitiv måde at lære musikken på.
For at lære noderne at kende laver eleverne nodelege, hvor de skal træne rytmen i kroppen. Hvis man klapper eller stamper rytmen og mærker den fysisk, er den pludselig mindre abstrakt. De første noder er desuden i forskellige farver – det hjælper med orienteringen 🎶
For at aktivere fingermusklerne og lære at kontrollere buen laver eleverne buegymnastik – f.eks. med Lille Peter Edderkop, der kravler op af buen.
I 4. klasse går man fra hold- til soloundervisning. Her begynder eleverne ofte at have forskellige behov, og det er også her, der er nogle, der skifter til et andet orkesterinstrument.
Fra 5. klasse begynder eleverne i orkestret, som de fortsætter i i de kommende år 🌸
Det er en vild udvikling, eleverne går igennem – og instrumentet følger dem hele vejen ♥️
Selvom begge døre til smedjen står åbne, er der godt røgfyldt, når 9. klasse smeder grillgafler - og deres banken kan høres vidt omkring 🔨
For at få den runde jernstang til at blive en flot, håndsmedet grillgaffel skal eleverne banke: først skal stangen bankes firkantet, så ottekantet for så igen at blive banket rund. På den måde får man den flotte håndlavede struktur 💪🏼
Når eleverne så har deres flotte, håndsmedede stang, splitter de den med en mejsel i den ene ende og bukker de to ender, så den bliver gaffelformet. Og som dekoration drejes stangen tilsidst, så man får de fine snoninger 👌🏼
Første gang eleverne stifter bekendtskab med smedjen er i 4. klasse, hvor de laver et helt simpelt knivblad. Når de når 9. har de igen smedning - denne gang i et fem ugers forløb 😊