Mellemstationen
Mellemstationen er et fritidstilbud efter skoletid til elever fra 4.-7. klasse på Rudolf Steiner Skolen Kvistgård.
Vi har til huse i den gamle stationsbygning på Kvistgård station, og vi holder åben hver eftermiddag – fra de første elever har fri og indtil klokken 16. På Mellemstationen er der plads til mange aktiviteter. Vi arbejder ud fra de samme værdier, som børnene kender fra skolen, og vi tilbyder trygge omgivelser, hvor børnene kan lave lektier, spille spil, slappe af med en bog eller gå udenfor og lege.
Dagene byder altid på en eller flere fælles aktiviteter. Det kan være en tur i skoven eller snobrødsbagning i vores bålhytte. I vinterhalvåret har vi mulighed for at låne Stenladen på skolen, hvor vi kan spille bold og lege. Derudover har vi en gang om måneden en tur ud af huset, fx til Multiparken eller i svømmehallen. Ofte kommer børnene selv med ønsker til aktiviteter, eller de skaber aktiviteter for hinanden, som vi voksne understøtter. Børnene er også med til at planlægge og tilberede et let eftermiddagsmåltid, som serveres hver dag klokken 13.
Når børnene skal hjem
Fra vores placering ved Kvistgård station er der gode transportmuligheder til nær og fjern, og en del af børnene tager selv hjem om eftermiddagen. Vi hjælper gerne børnene med at huske bus- og togtider, så de kan komme godt herfra.
Henter I jeres barn i bil, skal I være opmærksomme på, at det ikke er tilladt at parkere foran Mellemstationen. Det skyldes, at bussen, som holder lige udenfor, ikke kan komme til, hvis der også holder biler, og vi har desværre fået en del klager fra busselskabet. Vær derfor venlige at parkere på skolens parkeringsplads.
Samarbejde med forældre
På Mellemstationen ønsker vi at arbejde tæt sammen med forældrene. Hvis der sker store forandringer i jeres barns liv, er det vigtigt for os, at vi får besked om det. På samme måde kan I som forældre forvente, at vi kontakter jer, hvis vi oplever noget særligt i forhold til jeres barn.
Derudover har vi brug for forældrenes støtte op opbakning i det daglige – f.eks. til at arrangere ture ud af huset. Har du som forælder idéer til noget, vi kunne gøre på Mellemstationen, eller hvis du har lyst til at komme og hjælpe en eftermiddag, er du meget velkommen til at kontakte os.
Åbningstider og lukkedage
Vi holder åbent alle skoledage, fra de første elever har fri til og ind til klokken 16. Vi holder lukket på elevernes fridage og i alle skoleferier. Telefon til Mellemstationen: 29912952.
Personalet på Mellemstationen
Lone Gendrup – leder af Mellemstationen
log@steinerskolen-kvistgaard.dk
Marie Ahlmann Hasselager
Priser og indmeldelse
Se: http://steinerskolen-kvistgaard.dk/index.php/praktiske-oplysninger/indmeldelse
Udmeldelse
Ønsker du at udmelde dit barn fra Mellemstationen, skal det ske med en måneds varsel til d. 1. i en måned.
Dette er gældende fra 4.-7. klasse.
Barnet udmeldes automatisk efter 7. klasse ved skoleårets slutning.
“Vi leger mere samlet her end på min gamle skole, både piger og drenge. Da jeg kom ind i klassen følte jeg mig velkommen og jeg har fået mange nye venner.”
Elev i 5. klasse
PPU holder endnu en gang åbent i salgsboden på fredag d. 10.🌸 Vi åbner kl. 7:50, lukker kortvarigt under morgensang og åbner igen lige efter 🥳
Vores påskønnede PPU - Praktisk Pædagogisk Undervisning - finder sted i et tre-ugers forløb i hovedfag, enten på værksteder eller i skolehaven, hvor elever på tværs af klasserne arbejder med håndværksprægede projekter 🧶🛠️
Dygtige elever og deres skønne produkter♥️ Mønterne går til nye beskæresakse til skolehaven ✂️🪴
Hvilken grad er ‘largest’?
5. klasse bøjer tillægsord.
Eleverne læser højt på skift, og bagefter oversætter de en linje af gangen fælles i klassen ☀️
Skriftligheden i engelsk starter i 4. klasse, og i 5. begynder eleverne at læse små hæfter og bøger, og så begynder undervisningen i den første grammatik!
Eleverne lærer også de små ord, som binder det hele sammen - som konjunktioner og relative pronomener 👌🏼
Og grammatik på engelsk er ikke let! Derfor laver klassen først en side sammen i engelskhæftet ‘Here we go’, så de er klar til at kaste sig over resten af opgaverne derhjemme💪🏼
Det kræver tid, tålmodighed og kræfter at arbejde med pileflet 💪🏼
Det ved 9. klasse, som nu har afsluttet to pilefletsforløb på i alt ca. 4 uger.
Flettearbejdet begynder med, at eleverne fletter en rund bund - en spiralform flettet på et kors. Så sætter de sidestager ind for at kunne flette siderne, og tilsidst laves der en kant.
Hvis man har lyst, kan man give sin kurv en hank 🌸
De smukke kurve har fået liv som ægge-, strikke-, brød- og sankekurve ♥️
TAK for det flotte fremmøde til vores Åbent Hus i lørdags 🌸
Det blev en dag, hvor vi stolt kunne vise vores skole frem - 3.-5. klasse optrådte i Stenladen, og der var åben undervisning og værksteder på hele skolen.
Hos HF’erne fik de interesserede sig en snak med elever og lærere, samt et indblik i, hvad eleverne er i gang med for tiden.
Alt i alt en dejlig dag med bål på gårdspladsen og masser af kaffe og kage i den velbesøgte café.
Vi glæder os til næste gang 🇩🇰
Så er det IMORGEN kl 10-13, at vi inviterer indenfor til Åbent Hus på Grundskole, 10. klasse og HF 🥳🌸
Der vil være masser af aktiviteter og rig mulighed for at møde både lærere og elever og få et indblik i livet på skolen ♥️
Se programmerne for hhv. Grundskole og HF på vores hjemmeside: www.Steinerskolen-kvistgaard.dk/aabent-hus-2023
Buegymnastik!
Når eleverne starter med musikundervisningen i 3. klasse (violin, bratsch eller cello), handler det om de praktiske ting omkring instrumentet: Hvordan man sidder med det, hvordan man pakker det ud osv. 🎻
I den spæde begyndelse spiller eleverne efter gehør – cellolæreren, Mathias spiller en melodi, som eleverne skal efterligne uden brug af noder. Det er en intuitiv måde at lære musikken på.
For at lære noderne at kende laver eleverne nodelege, hvor de skal træne rytmen i kroppen. Hvis man klapper eller stamper rytmen og mærker den fysisk, er den pludselig mindre abstrakt. De første noder er desuden i forskellige farver – det hjælper med orienteringen 🎶
For at aktivere fingermusklerne og lære at kontrollere buen laver eleverne buegymnastik – f.eks. med Lille Peter Edderkop, der kravler op af buen.
I 4. klasse går man fra hold- til soloundervisning. Her begynder eleverne ofte at have forskellige behov, og det er også her, der er nogle, der skifter til et andet orkesterinstrument.
Fra 5. klasse begynder eleverne i orkestret, som de fortsætter i i de kommende år 🌸
Det er en vild udvikling, eleverne går igennem – og instrumentet følger dem hele vejen ♥️
Selvom begge døre til smedjen står åbne, er der godt røgfyldt, når 9. klasse smeder grillgafler - og deres banken kan høres vidt omkring 🔨
For at få den runde jernstang til at blive en flot, håndsmedet grillgaffel skal eleverne banke: først skal stangen bankes firkantet, så ottekantet for så igen at blive banket rund. På den måde får man den flotte håndlavede struktur 💪🏼
Når eleverne så har deres flotte, håndsmedede stang, splitter de den med en mejsel i den ene ende og bukker de to ender, så den bliver gaffelformet. Og som dekoration drejes stangen tilsidst, så man får de fine snoninger 👌🏼
Første gang eleverne stifter bekendtskab med smedjen er i 4. klasse, hvor de laver et helt simpelt knivblad. Når de når 9. har de igen smedning - denne gang i et fem ugers forløb 😊