Forældresamarbejde
Forventninger til samarbejdet mellem skole og forældre
Af hensyn til barnet, forældrene og skolen er det vigtigt, at man som forælder inden barnets indmeldelse har gjort sig klart, hvad det indebærer at sætte sit barn på Rudolf Steiner Skolen Kvistgård.
Vi forventer:
- at forældrene har sat sig ind i og bakker op om skolens værdigrundlag.
- at nye forældre deltager i skolens forældreseminar.
- at alle forældre tager ansvar for klassefællesskabet i barnets klasse og forbereder deres barn til at indgå i dette fællesskab.
- at forældrene sørger for, at deres barn møder skoleparat hver dag.
- at forældrene bakker op om og prioriterer skolens arrangementer.
- at forældrene sørger for, at deres barn i fritiden ikke bruger meget tid ved skærmen.
- at forældrene har en grundlæggende tillid til den måde, vi forvalter vores lærergerning på, både fagligt og socialt i klassen og i mødet med den enkelte elev.
- at forældrene følger skolens kommunikationsveje i spørgsmål vedrørende klassens eller det enkelte barns trivsel og faglige indlæring.
Forældrerådet
Forældrerådets organisatoriske sammensætning
De faste medlemmer af forældrerådet er sammensat af skoleleder, bestyrelsesformand, klasserepræsentanter fra børnehaveklasse til og med 12. klasse, samt en forældrerådsformand. Forældrerepræsentanterne varetager deres opgaver for 2 år ad gangen, så halvdelen af rådet er på valg hvert år.
Se artikel om kontaktforældres opgaver i afsnittet herunder
Forældrerådet mødes 2 til 3 gange om året. Alle forældre er velkomne. Formanden sender dagsordenen via e-mail til klasserepræsentanterne og sørger for, at den kommer med i fredagsmeldingen, cirka 4 uger inden mødet finder sted. Dette giver forældre og klasserepræsentanter mulighed for at komme med emner til dagsordenen. Den endelige dagsorden sendes ud cirka en uge inden mødet.
Forældrerådets muligheder
At være bindeled mellem skolens lærerkollegium, ledelse, bestyrelse og forældrene, med vægt på dialog
At være sparringspartner i forhold til emner vedrørende almene forhold omkring skolen. Det kan for eksempel være arbejdslørdage, månedsfester, mælkeordningen, rengøringsplanen, mm.
At være inspirator og udveksle idéer ved skoleledelsens og bestyrelsens fornyende arbejde
At sikre afstemning af gensidige forventninger som forældre, skolens ledelse og skolens bestyrelse har til hinanden
At være en platform, hvor der kan stilles spørgsmål om de forhold, der berører skolen (for eksempel parkeringsforhold, forældredeltagelse ved morgensang, udførelse og opbakning omkring skolens regler vedrørende mobiltelefoner, parkering, køb i butikken, mm.)
At være et opsamlingspunkt af information, der skal formidles videre til alle forældre via klasserepræsentanterne
Kontaktforældre
En kontaktforælder bliver valgt for to år ad gangen på det første forældremøde, der finder sted i det nye skoleår.
Der skal være mindst to kontaktforældre i hver klasse. Fratrædelse fra posten sker, så der altid er en kontaktforælder, der fortsætter, mens en ny bliver valgt.
Kontaktforældrene sørger bl.a. for:
- At diverse lister bliver udfærdiget (for eksempel klassekasse, frugtliste m.m.).
- At uddelegere klasserelaterede opgaver, for eksempel bollebagning
- At planlægge forældremøder i samarbejde med klasselæreren
Kontaktforældrene deltager også i de 2-3 årlige forældrerådsmøder, hvor almene forhold omkring skolen behandles. Se Forældrerådet
Skoleledelse og konfliktmægling ligger udenfor kontaktforældrenes opgave. Det er derfor vigtigt, at kontaktforældrene også sætter sig ind i skolens kommunikationsveje for blandt andet at kunne henvise forældre til de rette personer i forbindelse med spørgsmål.
Kontaktforældrenes faste opgaver i årets rytme
I løbet af skoleåret er der en række arrangementer, som klasserne står for. Kontaktforældrene planlægger og uddelegerer opgaverne:
Modtagelse af 1. klasse (slutningen af august):
- klasse står for kagebagning og modtagelse af 1. klasses forældre, mens 1. klasses elever har deres første undervisningstime.
Høstfest (slutningen af september):
- klasse koger suppe af til alle skolens elever, forældre og lærere. De sørger ligeledes for udendørs pyntning med halmballer, blomster m.m.
Julebasaren:
Alle klasser står for opgaver/boder ved julebasaren. Opgavefordelingen står basarudvalget for. Klassens basarrepræsentant orienteres om opgaverne ved skoleårets første forældrerådsmøde i september/oktober.
Månedsfesterne:
Ved årets månedsfester står alle klasser for kagebagning og betjening af cafeen på skift. Hvert år informeres kontaktforældrene via årskalenderen om, ved hvilke månedsfester de har cafeopgaven.
Forældrebogen
Forældrenes rolle i vores skoles liv er en essentiel del af skolens organisme. Forældrenes engagement og deltagelse er vigtig, fordi vi herved demonstrerer en samfundsbyggende ånd og kultur for vores børn.
Forældrebogens intention er at invitere forældrene til at være medskabende af vores fælles kultur.
Det skal være gennemskueligt, hvordan forældrene bidrager med egne kvaliteter, for at styrke skolens fællesskab og ånd.
Gå til Forældrebogen HER
PPU holder endnu en gang åbent i salgsboden på fredag d. 10.🌸 Vi åbner kl. 7:50, lukker kortvarigt under morgensang og åbner igen lige efter 🥳
Vores påskønnede PPU - Praktisk Pædagogisk Undervisning - finder sted i et tre-ugers forløb i hovedfag, enten på værksteder eller i skolehaven, hvor elever på tværs af klasserne arbejder med håndværksprægede projekter 🧶🛠️
Dygtige elever og deres skønne produkter♥️ Mønterne går til nye beskæresakse til skolehaven ✂️🪴
Hvilken grad er ‘largest’?
5. klasse bøjer tillægsord.
Eleverne læser højt på skift, og bagefter oversætter de en linje af gangen fælles i klassen ☀️
Skriftligheden i engelsk starter i 4. klasse, og i 5. begynder eleverne at læse små hæfter og bøger, og så begynder undervisningen i den første grammatik!
Eleverne lærer også de små ord, som binder det hele sammen - som konjunktioner og relative pronomener 👌🏼
Og grammatik på engelsk er ikke let! Derfor laver klassen først en side sammen i engelskhæftet ‘Here we go’, så de er klar til at kaste sig over resten af opgaverne derhjemme💪🏼
Det kræver tid, tålmodighed og kræfter at arbejde med pileflet 💪🏼
Det ved 9. klasse, som nu har afsluttet to pilefletsforløb på i alt ca. 4 uger.
Flettearbejdet begynder med, at eleverne fletter en rund bund - en spiralform flettet på et kors. Så sætter de sidestager ind for at kunne flette siderne, og tilsidst laves der en kant.
Hvis man har lyst, kan man give sin kurv en hank 🌸
De smukke kurve har fået liv som ægge-, strikke-, brød- og sankekurve ♥️
TAK for det flotte fremmøde til vores Åbent Hus i lørdags 🌸
Det blev en dag, hvor vi stolt kunne vise vores skole frem - 3.-5. klasse optrådte i Stenladen, og der var åben undervisning og værksteder på hele skolen.
Hos HF’erne fik de interesserede sig en snak med elever og lærere, samt et indblik i, hvad eleverne er i gang med for tiden.
Alt i alt en dejlig dag med bål på gårdspladsen og masser af kaffe og kage i den velbesøgte café.
Vi glæder os til næste gang 🇩🇰
Så er det IMORGEN kl 10-13, at vi inviterer indenfor til Åbent Hus på Grundskole, 10. klasse og HF 🥳🌸
Der vil være masser af aktiviteter og rig mulighed for at møde både lærere og elever og få et indblik i livet på skolen ♥️
Se programmerne for hhv. Grundskole og HF på vores hjemmeside: www.Steinerskolen-kvistgaard.dk/aabent-hus-2023
Buegymnastik!
Når eleverne starter med musikundervisningen i 3. klasse (violin, bratsch eller cello), handler det om de praktiske ting omkring instrumentet: Hvordan man sidder med det, hvordan man pakker det ud osv. 🎻
I den spæde begyndelse spiller eleverne efter gehør – cellolæreren, Mathias spiller en melodi, som eleverne skal efterligne uden brug af noder. Det er en intuitiv måde at lære musikken på.
For at lære noderne at kende laver eleverne nodelege, hvor de skal træne rytmen i kroppen. Hvis man klapper eller stamper rytmen og mærker den fysisk, er den pludselig mindre abstrakt. De første noder er desuden i forskellige farver – det hjælper med orienteringen 🎶
For at aktivere fingermusklerne og lære at kontrollere buen laver eleverne buegymnastik – f.eks. med Lille Peter Edderkop, der kravler op af buen.
I 4. klasse går man fra hold- til soloundervisning. Her begynder eleverne ofte at have forskellige behov, og det er også her, der er nogle, der skifter til et andet orkesterinstrument.
Fra 5. klasse begynder eleverne i orkestret, som de fortsætter i i de kommende år 🌸
Det er en vild udvikling, eleverne går igennem – og instrumentet følger dem hele vejen ♥️
Selvom begge døre til smedjen står åbne, er der godt røgfyldt, når 9. klasse smeder grillgafler - og deres banken kan høres vidt omkring 🔨
For at få den runde jernstang til at blive en flot, håndsmedet grillgaffel skal eleverne banke: først skal stangen bankes firkantet, så ottekantet for så igen at blive banket rund. På den måde får man den flotte håndlavede struktur 💪🏼
Når eleverne så har deres flotte, håndsmedede stang, splitter de den med en mejsel i den ene ende og bukker de to ender, så den bliver gaffelformet. Og som dekoration drejes stangen tilsidst, så man får de fine snoninger 👌🏼
Første gang eleverne stifter bekendtskab med smedjen er i 4. klasse, hvor de laver et helt simpelt knivblad. Når de når 9. har de igen smedning - denne gang i et fem ugers forløb 😊