skip to Main Content

Rejser, praktik og projekter

Ekskursioner, længere rejser, praktikophold og projekter udgør vigtige elementer i uddannelsen, fordi det giver dig mulighed for at omsætte og afprøve din viden dér, hvor den skal bruges, nemlig i det omgivende samfund.

Rejser

Steiner HF, ligesom hele Steinerskolen, er blandt andet baseret på ’praksisorienteret læring’. Det er, som navnet også antyder, læring, der sker gennem oplevelser. Ting, man ser og gør i praksis. På samme måde er det også vigtigt med studierejser i og udenfor Europa. Både for at opleve kulturelle forskelle, men også for at studere vores kulturarv. Helt praktisk, så samles mange af fagene (kunstbetragtning, historie, religion, tegning, arkitektur m.m.) i den store kunst- og arkitektur rejse gennem den europæiske kulturarvs ’vugge’: Italien, Schweiz, Frankrig. Udover en fremlæggelse om et kunst- eller arkitektur værk, som du har forberedt før rejsen, kommer du til at iagttage, beskrive og tegne de værker, du ser undervejs. Iagttagelserne og tegningerne bruges til at udarbejde en kunstbog efter rejsen.

Rejsen er vigtig for os, fordi den kommer til at afslutte alle de fagområder og arbejdsmetoder, du har mødt på uddannelsen. Målet er, at du vil opleve en helhed og sammenhæng mellem fagene og så det historiske perspektiv i en helhed.

Tur til Armenien

I 1. HF tager klassen op en samfunds- og kunstrejse til Armenien i ca. 12 dage. Her arbejder eleverne på et børnehjem i en periode og herefter rejser klassen videre og fordyber sig i kultur og kunst.

Kunstrejsen

I 2. HF kulminerer kultur- og æstetik undervisningen i en 14 dages kunstrejse til Italien.

Udveksling på andre Steinerskoler

Mange elever vælger at tilbringe kortere eller længere perioder på en Steinerskole i udlandet for at opleve en anden kultur, knytte nye venskaber og styrke deres sprogkundskaber. Det er en oplagt mulighed også for HF elever. Læs mere om Steinerskoler verden rundt her: https://www.steinerwaldorf.world

Praktik

I 1. HF kommer du i socialpraktik som en del af samfundsfag. Du kommer i praktik et sted, hvor der er mennesker, der har brug for hjælp. For eksempel et plejehjem, en institution, et flygtningecenter, et herberg for hjemløse, et suppekøkken eller lignende. Formålet med socialpraktik i 1. HF er blandt andet at give dig mulighed for at beskæftige dig med opgaver, der har stor betydning for andre mennesker end dig selv. Opgaver hvor hvert lille bidrag er vigtigt for helheden. Derudover får du også indsigt i, hvor stor betydning nogle mennesker kan have for andre.

Projekter

Projektorienteret undervisning er en stor del af uddannelsen på Steiner HF. Her får du mulighed for at fordybe dig individuelt i emner, du selv vælger, eller at omsætte teoretisk viden til et praktisk produkt. Projekterne har altid det formål at forbinde læring fra et ét eller flere fag med en større forståelse for teorien bag, og at give eleverne mulighed for fordybelse og engagement.

I dramaperioden i 2. HF får du f.eks. mulighed for at omsætte litteraturundervisningen til praksis. Du styrker dit sprog, modet til at stå frem og formidle et budskab. Samtidig udvikler det klassens og dine egne sociale kompetencer.

Vi havde en læringstilgang som hed, at man så og observerede først, og så snakkede man teori bagefter, og det synes jeg var en rigtig god måde at lære tingene på. At man blev stimuleret til selv at gøre sig nogle overvejelser.”

 

Magdalena, student 2011, læser medicin på Københavns Universitet

Her er et billede af hele overskolen på en lille ø i Sverige kom og mød os lørdag den 22 januar🌼🇸🇪

Her er et billede af hele overskolen på en lille ø i Sverige kom og mød os lørdag den 22 januar🌼🇸🇪 ...

Back To Top