Rejser, praktik og projekter
Ekskursioner, længere rejser, praktikophold og projekter udgør vigtige elementer i uddannelsen, fordi det giver dig mulighed for at omsætte og afprøve din viden dér, hvor den skal bruges, nemlig i det omgivende samfund.
Rejser
Steiner HF, ligesom hele Steinerskolen, er blandt andet baseret på ’praksisorienteret læring’. Det er, som navnet også antyder, læring, der sker gennem oplevelser. Ting, man ser og gør i praksis. På samme måde er det også vigtigt med studierejser i og udenfor Europa. Både for at opleve kulturelle forskelle, men også for at studere vores kulturarv. Helt praktisk, så samles mange af fagene (kunstbetragtning, historie, religion, tegning, arkitektur m.m.) i den store kunst- og arkitektur rejse gennem den europæiske kulturarvs ’vugge’: Italien, Schweiz, Frankrig. Udover en fremlæggelse om et kunst- eller arkitektur værk, som du har forberedt før rejsen, kommer du til at iagttage, beskrive og tegne de værker, du ser undervejs. Iagttagelserne og tegningerne bruges til at udarbejde en kunstbog efter rejsen.
Rejsen er vigtig for os, fordi den kommer til at afslutte alle de fagområder og arbejdsmetoder, du har mødt på uddannelsen. Målet er, at du vil opleve en helhed og sammenhæng mellem fagene og så det historiske perspektiv i en helhed.
Tur til Armenien
I 1. HF tager klassen op en samfunds- og kunstrejse til Armenien i ca. 12 dage. Her arbejder eleverne på et børnehjem i en periode og herefter rejser klassen videre og fordyber sig i kultur og kunst.
Kunstrejsen
I 2. HF kulminerer kultur- og æstetik undervisningen i en 14 dages kunstrejse til Italien.
Udveksling på andre Steinerskoler
Mange elever vælger at tilbringe kortere eller længere perioder på en Steinerskole i udlandet for at opleve en anden kultur, knytte nye venskaber og styrke deres sprogkundskaber. Det er en oplagt mulighed også for HF elever. Læs mere om Steinerskoler verden rundt HER
Praktik
I 1. HF kommer du i socialpraktik som en del af samfundsfag. Du kommer i praktik et sted, hvor der er mennesker, der har brug for hjælp. For eksempel et plejehjem, en institution, et flygtningecenter, et herberg for hjemløse, et suppekøkken eller lignende. Formålet med socialpraktik i 1. HF er blandt andet at give dig mulighed for at beskæftige dig med opgaver, der har stor betydning for andre mennesker end dig selv. Opgaver hvor hvert lille bidrag er vigtigt for helheden. Derudover får du også indsigt i, hvor stor betydning nogle mennesker kan have for andre.
Projekter
Projektorienteret undervisning er en stor del af uddannelsen på Steiner HF. Her får du mulighed for at fordybe dig individuelt i emner, du selv vælger, eller at omsætte teoretisk viden til et praktisk produkt. Projekterne har altid det formål at forbinde læring fra et ét eller flere fag med en større forståelse for teorien bag, og at give eleverne mulighed for fordybelse og engagement.
I dramaperioden i 2. HF får du f.eks. mulighed for at omsætte litteraturundervisningen til praksis. Du styrker dit sprog, modet til at stå frem og formidle et budskab. Samtidig udvikler det klassens og dine egne sociale kompetencer.
“Det er virkelig motiverende, at skolen kan tilbyde et så højt niveau af musikundervisning.”
Frederik, 2. HF (2023) om sin celloundervisning
Camilla fra 2. HF har en artikel i seneste udgave af Steinerbladet🥳💪
Artiklen er skrevet i forbindelse med Årsopgaven og handler om bæredygtige byggemetoder 🏗
Læs Camillas artikel på vores hjemmeside (link i bio) under fanen ‘10. Klasse & HF’ - Artikler 📑
#steinerhfkvistgård #steinerhf #waldorfeducation #steinerbladet #bæredygtigtbyggeri

Camilla fra 2. HF har en artikel i seneste udgave af Steinerbladet🥳💪
Artiklen er skrevet i forbindelse med Årsopgaven og handler om bæredygtige byggemetoder 🏗
Læs Camillas artikel på vores hjemmeside (link i bio) under fanen ‘10. Klasse & HF’ - Artikler 📑
#steinerhfkvistgård #steinerhf #waldorfeducation #steinerbladet #bæredygtigtbyggeri
Simon says … 1. HF havde engelskundervisning udenfor i dag - med lege på engelsk 🥳🌸
#steinerhfkvistgård #steinerskolenkvistgaard #waldorfeducation #steinerhf

Simon says … 1. HF havde engelskundervisning udenfor i dag - med lege på engelsk 🥳🌸
#steinerhfkvistgård #steinerskolenkvistgaard #waldorfeducation #steinerhf
Meld dig til rundvisningen på fredag og hør mere om vores karakter- og eksamensfri 10. klasse og HF-uddannelse 🌸
Der vil være rig lejlighed til at stille spørgsmål og se vores dejlige skole ☘️
Tilmelding senest i dag, mandag d. 8. maj til:
jar@steinerskolen-kvistgaard.dk
Vi glæder os til at se dig foran hovedhuset på fredag d. 12. maj kl. 13:30 🥳
#steinerhfkvistgård #steinerskolenkvistgaard #steinerskolen #waldorfeducation

Meld dig til rundvisningen på fredag og hør mere om vores karakter- og eksamensfri 10. klasse og HF-uddannelse 🌸
Der vil være rig lejlighed til at stille spørgsmål og se vores dejlige skole ☘️
Tilmelding senest i dag, mandag d. 8. maj til:
jar@steinerskolen-kvistgaard.dk
Vi glæder os til at se dig foran hovedhuset på fredag d. 12. maj kl. 13:30 🥳
#steinerhfkvistgård #steinerskolenkvistgaard #steinerskolen #waldorfeducation
✝️⛪️🪦🏞️🕯️🌟🎇🌌🌃🌕
I Assisi fik vi lov at møde broder Theodor.
Han er født og opvokset i Danmark, men blev for ca. 35 år siden en del af broderskabet i den franciskanske kirke i Assisi.
Her sad vi i et lille kloster-rum, og fik lov til at stille ham spørgsmål om absolut alt vi var nysgerrige omkring.
Theo var meget åben omkring sit liv, som leves efter disse 3 ting: lydighed, cølibat og fattigdom.
Derudover har han en god sans for humor, som var en friskt pust til vores humør🌟
#assisiitaly #steinerskolenkvistgaard #steinerhfkvistgaard #waldorfschooldenmark

✝️⛪️🪦🏞️🕯️🌟🎇🌌🌃🌕
I Assisi fik vi lov at møde broder Theodor.
Han er født og opvokset i Danmark, men blev for ca. 35 år siden en del af broderskabet i den franciskanske kirke i Assisi.
Her sad vi i et lille kloster-rum, og fik lov til at stille ham spørgsmål om absolut alt vi var nysgerrige omkring.
Theo var meget åben omkring sit liv, som leves efter disse 3 ting: lydighed, cølibat og fattigdom.
Derudover har han en god sans for humor, som var en friskt pust til vores humør🌟
#assisiitaly #steinerskolenkvistgaard #steinerhfkvistgaard #waldorfschooldenmark
⛰️🏔️🌄⛪️💒🔔
2’HF’s to dage i Assisi:
Vores dage i Assisi var meget tiltrængt, efter vores byvandringer i Rom.
Assisi har en blid og rolig stemning, hvor vi kunne få en ro i kroppen efter en lang rejsedag.
Her så vi Assisis middelalder-optog, vi fik spist god is i det meget varme vejr, lækker mad med fantastisk udsigt, og besøgt de mindeværdige små klostre, som ligger i byens omegn.
#steinerhfkvistgaard
#steinerskolenkvistgaard
#assisiitaly #waldorfschooltrip

⛰️🏔️🌄⛪️💒🔔
2’HF’s to dage i Assisi:
Vores dage i Assisi var meget tiltrængt, efter vores byvandringer i Rom.
Assisi har en blid og rolig stemning, hvor vi kunne få en ro i kroppen efter en lang rejsedag.
Her så vi Assisis middelalder-optog, vi fik spist god is i det meget varme vejr, lækker mad med fantastisk udsigt, og besøgt de mindeværdige små klostre, som ligger i byens omegn.
#steinerhfkvistgaard
#steinerskolenkvistgaard
#assisiitaly #waldorfschooltrip
🇮🇹🍕🍝⛪️🍝🇮🇹🏛️🏟️🏟️🏛️⛪️
2. HF’s oplevelsesrige 5 dage i Rom:
På vores ophold i Rom fik vi, elever fra 2.HF, oplevet en helt masse ting.
Vi har set utallige historiske monumenter såsom: Colosseum, Peters kirken, Vatikanet, Forum, mange forskellige kirker, Den spanske trappe, Trevi fontænen, Michelangelo og Bernini’s smukke værker og meget andet.
Derudover har vi også haft mange sociale oplevelser, hvor vi har udforsket Italiens smukke (og varme) gader, den lækre mad, den fantastiske italienske kultur og den store fodboldglæde⚽️🏛️🇮🇹🍕🍝⛪️🏟️
#steinerskolenkvistgaard #steinerhfkvistgaard #romeitaly #schooltrip #waldorfschools #waldorfschoolinrome

🇮🇹🍕🍝⛪️🍝🇮🇹🏛️🏟️🏟️🏛️⛪️
2. HF’s oplevelsesrige 5 dage i Rom:
På vores ophold i Rom fik vi, elever fra 2.HF, oplevet en helt masse ting.
Vi har set utallige historiske monumenter såsom: Colosseum, Peters kirken, Vatikanet, Forum, mange forskellige kirker, Den spanske trappe, Trevi fontænen, Michelangelo og Bernini’s smukke værker og meget andet.
Derudover har vi også haft mange sociale oplevelser, hvor vi har udforsket Italiens smukke (og varme) gader, den lækre mad, den fantastiske italienske kultur og den store fodboldglæde⚽️🏛️🇮🇹🍕🍝⛪️🏟️
#steinerskolenkvistgaard #steinerhfkvistgaard #romeitaly #schooltrip #waldorfschools #waldorfschoolinrome
10. klasse har de sidste fire uger haft dramaperiode og har arbejdet med Shakespeares ’Helligtrekongersaften’ 🎭
På mandag er der premiere på forestillingen i Teaterhuset i Espergærde. Der er to forestillinger for elever og en for forældre og venner 🥳🌼
#steinerskolenkvistgaard #steinerhfkvistgård #10klasse #teaterhusetespergærde

10. klasse har de sidste fire uger haft dramaperiode og har arbejdet med Shakespeares ’Helligtrekongersaften’ 🎭
På mandag er der premiere på forestillingen i Teaterhuset i Espergærde. Der er to forestillinger for elever og en for forældre og venner 🥳🌼
#steinerskolenkvistgaard #steinerhfkvistgård #10klasse #teaterhusetespergærde
Så er det på torsdag, vi holder infomøde om vores 10. klasse 🥳
Kom og hør om vores karakter- og eksamensfri 10. klasse, som både er for elever, der kommer her fra skolen, men i høj grad også for dig, der kommer fra en anden grundskole og har lyst til nye skoleoplevelser med masser af variation, kreative fag og projekter 🌸
Skriv til vores koordinator for 10. klasse og HF, Jacob Rosendahl Pedersen og meld dig til: jar@steinerskolen-kvistgaard.dk. Så ses vi på torsdag kl. 17 💪🏼💚
#steinerhfkvistgård #steinerhf #steinerskolenkvistgaard #10klasse

Så er det på torsdag, vi holder infomøde om vores 10. klasse 🥳
Kom og hør om vores karakter- og eksamensfri 10. klasse, som både er for elever, der kommer her fra skolen, men i høj grad også for dig, der kommer fra en anden grundskole og har lyst til nye skoleoplevelser med masser af variation, kreative fag og projekter 🌸
Skriv til vores koordinator for 10. klasse og HF, Jacob Rosendahl Pedersen og meld dig til: jar@steinerskolen-kvistgaard.dk. Så ses vi på torsdag kl. 17 💪🏼💚
#steinerhfkvistgård #steinerhf #steinerskolenkvistgaard #10klasse