Samfundsfag
Samfundsfagsundervisningen i 9. klasse bibringer eleverne viden om de
bærende demokratiske principper i Danmark. Herunder er det især magtens
tredeling (Montesquieu) i Danmark, parlamentarismen i Danmark
sammenlignet med udlandet (bl.a. USA og UK) og folketingets sammensætning
og virkemåde, der er fokusområder.
Endvidere er kriminalitet og straffelovgivningen et tema, hvor eleverne
gennem gruppearbejde med forskellige cases bliver kendt med hvilke
strafferammer, der eksisterer indenfor forskellige former for kriminalitet.
Mediernes rolle i det politiske spil vil også være et tema i 9. klasse.
Desuden vil samfundsfagsundervisningen i 9. klasse indeholde emner som
identitet og gruppedannelser, både med udgangspunkt i klassen som social
gruppe og identiteten som skoleelev, men også med et større perspektiv, hvor
fokus er flyttet til integration mellem forskellige kulturer.
Slutmål
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og
færdigheder, der sætter dem i stand til at
– gøre rede for folketingets opbygning
– gøre rede for lovgivningsprocessen i Danmark
– gøre rede for, hvordan det danske parlament i opbygning adskiller sig fra
parlamenter i USA og UK
– diskutere mediernes rolle i meningsdannelserne i samfundet
– diskutere mediernes rolle som forbindelse mellem magthavere og
borgere
– diskutere hvilke udfordringer, der opstår, når individet skal indgå i en
gruppe
– diskutere hvilke udfordringer, der opstår, når to grupper med forskellig
kulturel baggrund skal integreres