Studieplaner
Historie på Steiner HF
10. Klasse
Pensum
- hovedlinjer i Europas og verdens historie fra antikken til middelalderen
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie ̶̶ stats- og nationsdannelser.
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
Der skal indgå materiale på engelsk samt, når det er muligt, på andre fremmedsprog.
Undervisningen tilrettelægges, så der er en spredning i tid: og beskæftiger sig med perioden fra ca. 10.000 f.Kr. til ca. 500 e.Kr.
Kompetencer
Historiefaget tjener på en gang et dannelsesmæssigt og studieforberedende formål med vægt på elevernes udvikling af personlig myndighed.
Faget udvider elevernes historiske viden, kritiske egenskaber og identitet og stimulerer deres interesse for og evne til at stille spørgsmål til fortiden for at opnå forståelse af den komplekse verden, de lever i og hvordan deres samtid er blevet til.
Eleverne opnår viden og kundskaber om centrale begivenheder og udviklingslinjer i Europas historie, og indsigt i den kulturel baggrund som ligger til grund for den moderne verden som vi lever i i dag. Eleverne skal gennem arbejdet med fagets mange kilder opnå en reflekteret indsigt i deres egen og andres historicitet og dermed kvalificere deres historiske bevidsthed. Denne indsigt giver dem evnerne til at forstå en kulturel forandring, hvilket styrker deres evne til at forstå egen kultur og møde andre kulturer i en verden præget af hurtig forandring og øget samkvem på tværs af kulturer.
Arbejdet med faget giver eleverne redskaber til kritisk og reflekteret at finde, udvælge, anvende og vurdere forskelligartet historisk materiale, herunder de mange former for historieformidling og historiebrug, som de stifter bekendtskab med i og uden for skolen. Gennem arbejdet med historisk materiale opøves elevernes kritisk-analytiske, kreative og innovative evner.
1. HF
Pensum
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie i middelalderen til og med det 19. århundrede
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie ̶̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- spredning i tid: mindst ét forløb skal have hovedvægt på tiden mellem ca. 500-1500, og mindst ét forløb skal have hovedvægt på tiden efter ca. 1900.
I 1. HF er der også 2 KS (kultur og samfundsfag) forløb. Hvor eleverne lærer at arbejde på tværs af fagene religion, historie og samfundsfag. Begge forløb arbejder ud fra de faglige kompetencer eleverne skal opnå i 1. HF.
I 1. HF er der også et forløb hvor de med udgangspunkt i danskundervisningen (litteraturen) har et forløb i historie hvor de to skal kombineres i en opgave. Forløbet arbejder ud fra de faglige kompetencer eleverne skal opnå i 1. HF.
Undervisningen tilrettelægges, så der er spredning i tid og beskæftiger sig med perioden mellem 500-1900 e.Kr.
Kompetencer
2. HF
Pensum
- hovedlinjer i Europas og verdens historie med udgangspunkt i det 20 århundredes historie.
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nations- dannelser/forandringer
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- globalisering
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
Kompetencer
Historiefaget tjener på en gang et dannelsesmæssigt og studieforberedende formål med vægt på elevernes udvikling af personlig myndighed.
Faget udvider elevernes historiske viden, kritiske egenskaber og identitet og stimulerer deres interesse for og evne til at stille spørgsmål til fortiden for at opnå forståelse af den komplekse verden, de lever i og hvordan deres samtid er blevet til.
Eleverne opnår viden og kundskaber om centrale begivenheder og udviklingslinjer i Danmarks, Europas og verdens historie, og indsigt i egen kulturel baggrund og andre kulturer.
Eleverne skal gennem arbejdet med fagets mange kilder opnå en reflekteret indsigt i deres egen og andres historicitet og dermed kvalificere deres historiske bevidsthed. Denne indsigt giver dem evnerne til at forstå en kulturel forandring, hvilket styrker deres evne til at forstå egen kultur og møde andre kulturer i en verden præget af hurtig forandring og øget samkvem på tværs af kulturer. Arbejdet med faget giver
eleverne redskaber til kritisk og reflekteret at finde, udvælge, anvende og vurdere forskelligartet historisk materiale, herunder de mange former for historieformidling og historiebrug, som de stifter bekendtskab med i og uden for skolen. Gennem arbejdet med historisk materiale opøves elevernes kritisk-analytiske, kreative og innovative evner.
“Det bedste ved at gå her er fællesskabet og diversiteten i undervisningen. Vi har både boglige fag og håndværksfag, der alle bidrager til læringen. Derudover har man et godt forhold til lærerne”
Steiner HF elev
På programmet er bl.a. 2. HF’ernes eurytmi-optræden 🌸
Vi glæder os til at se jer i morgen kl. 10 ♥️☘️
#steinerhfkvistgård #steinerskolenkvistgaard

På programmet er bl.a. 2. HF’ernes eurytmi-optræden 🌸
Vi glæder os til at se jer i morgen kl. 10 ♥️☘️
#steinerhfkvistgård #steinerskolenkvistgaard
Så blev vi færdige med bygge projektet på børnehjemmet udenfor Yerevan, Armenien🇦🇲. Vi arbejde hårdt, og blev forkælet med Armensk frokost! Vi tog afsked med knus og kram, ♥️en fantastisk dag!😋

Så blev vi færdige med bygge projektet på børnehjemmet udenfor Yerevan, Armenien🇦🇲. Vi arbejde hårdt, og blev forkælet med Armensk frokost! Vi tog afsked med knus og kram, ♥️en fantastisk dag!😋
I dag har været første dag, ude på det armensk børnehjem, Zatik, som vi har tjent penge til i løbet af året.🤑
En lidt hård dag med masser af betonblanding visa håndkraft😮💨
Men med solskin, fodbold med børnene på hjemmet i pauserne, og Gilli, holdte vi humøret højt og er klar til endnu en dag derhenne i morgen🫶🏿😍

I dag har været første dag, ude på det armensk børnehjem, Zatik, som vi har tjent penge til i løbet af året.🤑
En lidt hård dag med masser af betonblanding visa håndkraft😮💨
Men med solskin, fodbold med børnene på hjemmet i pauserne, og Gilli, holdte vi humøret højt og er klar til endnu en dag derhenne i morgen🫶🏿😍
Så er det på mandag, der er deadline for at ansøge om en plads på Steiner HF via optagelse.dk ♥️
Læs mere på www.steinerskolen-kvistgaard.dk/steiner-hf

Så er det på mandag, der er deadline for at ansøge om en plads på Steiner HF via optagelse.dk ♥️
Læs mere på www.steinerskolen-kvistgaard.dk/steiner-hf
Glimt fra en stor dag 🤩
Idag fremlagde 2. HF’erne deres årsopgave foran et stort publikum. Et helt års arbejde blev dermed afsluttet på fineste vis💪🏼♥️
Vi kom omkring Søren Kierkegaard, bæredygtigt byggeri, sodavandens kulturhistorie (inkl. smagsprøver af egen bryg), dansk møbeldesign, bilrestaurering og MEGET MEGET mere 🌸
Stort tillykke til vores dygtige og engagerede elever, som hver og én leverede en flot præsentation 🇩🇰👌🏼♥️

Glimt fra en stor dag 🤩
Idag fremlagde 2. HF’erne deres årsopgave foran et stort publikum. Et helt års arbejde blev dermed afsluttet på fineste vis💪🏼♥️
Vi kom omkring Søren Kierkegaard, bæredygtigt byggeri, sodavandens kulturhistorie (inkl. smagsprøver af egen bryg), dansk møbeldesign, bilrestaurering og MEGET MEGET mere 🌸
Stort tillykke til vores dygtige og engagerede elever, som hver og én leverede en flot præsentation 🇩🇰👌🏼♥️
Husk at søge ind på vores karakter-og eksamensfri Steiner HF via optagelse.dk senest 13. marts!
Ud over klassiske HF-fag på A-, B- og C-niveau får du også musik, kunst- og håndværksfag 🎶👨🎨
På Steiner HF får du den udvidede fagpakke, og du kan derfor søge optagelse på både professionsuddannelser, erhvervsakademier og på universitetsuddannelser, når du er færdig.
Du er velkommen til at kontakte vores HF koordinator, Jacob Rosendahl, hvis du har spørgsmål: jar@steinerskolen-kvistgaard.dk ☘️

Husk at søge ind på vores karakter-og eksamensfri Steiner HF via optagelse.dk senest 13. marts!
Ud over klassiske HF-fag på A-, B- og C-niveau får du også musik, kunst- og håndværksfag 🎶👨🎨
På Steiner HF får du den udvidede fagpakke, og du kan derfor søge optagelse på både professionsuddannelser, erhvervsakademier og på universitetsuddannelser, når du er færdig.
Du er velkommen til at kontakte vores HF koordinator, Jacob Rosendahl, hvis du har spørgsmål: jar@steinerskolen-kvistgaard.dk ☘️
SÅ er det snart, at vi i 2. HF fremlægger vores årsopgaver.
Vi er meget spændte, og selvfølgelig også nervøse.
Et helt års arbejde på skriftlige opgaver, og kreative produkter, afleveres i morgen d. 2. Marts.
Og vi er stolte af at være færdige 💫🌠
#rudolfsteiner #steinerskolenkvistgaard
#steinerhfkvistgaard

SÅ er det snart, at vi i 2. HF fremlægger vores årsopgaver.
Vi er meget spændte, og selvfølgelig også nervøse.
Et helt års arbejde på skriftlige opgaver, og kreative produkter, afleveres i morgen d. 2. Marts.
Og vi er stolte af at være færdige 💫🌠
#rudolfsteiner #steinerskolenkvistgaard
#steinerhfkvistgaard
2. HF’erne forbereder sig til fremlæggelsen af deres årsopgaver på lørdag 🌸
Fremlæggelsen er mundtlig foran et stort publikum, så som en del af forberedelsen får klassen undervisning af Merete Nørgård, som er stemmetræner og dramalærer 🤩 Så idag startede dagen med opvarmningsøvelser 💪🏼

2. HF’erne forbereder sig til fremlæggelsen af deres årsopgaver på lørdag 🌸
Fremlæggelsen er mundtlig foran et stort publikum, så som en del af forberedelsen får klassen undervisning af Merete Nørgård, som er stemmetræner og dramalærer 🤩 Så idag startede dagen med opvarmningsøvelser 💪🏼