Studieplaner
Historie på Steiner HF
10. Klasse
Pensum
- hovedlinjer i Europas og verdens historie fra antikken til middelalderen
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie ̶̶ stats- og nationsdannelser.
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
Der skal indgå materiale på engelsk samt, når det er muligt, på andre fremmedsprog.
Undervisningen tilrettelægges, så der er en spredning i tid: og beskæftiger sig med perioden fra ca. 10.000 f.Kr. til ca. 500 e.Kr.
Kompetencer
Historiefaget tjener på en gang et dannelsesmæssigt og studieforberedende formål med vægt på elevernes udvikling af personlig myndighed.
Faget udvider elevernes historiske viden, kritiske egenskaber og identitet og stimulerer deres interesse for og evne til at stille spørgsmål til fortiden for at opnå forståelse af den komplekse verden, de lever i og hvordan deres samtid er blevet til.
Eleverne opnår viden og kundskaber om centrale begivenheder og udviklingslinjer i Europas historie, og indsigt i den kulturel baggrund som ligger til grund for den moderne verden som vi lever i i dag. Eleverne skal gennem arbejdet med fagets mange kilder opnå en reflekteret indsigt i deres egen og andres historicitet og dermed kvalificere deres historiske bevidsthed. Denne indsigt giver dem evnerne til at forstå en kulturel forandring, hvilket styrker deres evne til at forstå egen kultur og møde andre kulturer i en verden præget af hurtig forandring og øget samkvem på tværs af kulturer.
Arbejdet med faget giver eleverne redskaber til kritisk og reflekteret at finde, udvælge, anvende og vurdere forskelligartet historisk materiale, herunder de mange former for historieformidling og historiebrug, som de stifter bekendtskab med i og uden for skolen. Gennem arbejdet med historisk materiale opøves elevernes kritisk-analytiske, kreative og innovative evner.
1. HF
Pensum
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie i middelalderen til og med det 19. århundrede
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie ̶̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- spredning i tid: mindst ét forløb skal have hovedvægt på tiden mellem ca. 500-1500, og mindst ét forløb skal have hovedvægt på tiden efter ca. 1900.
I 1. HF er der også 2 KS (kultur og samfundsfag) forløb. Hvor eleverne lærer at arbejde på tværs af fagene religion, historie og samfundsfag. Begge forløb arbejder ud fra de faglige kompetencer eleverne skal opnå i 1. HF.
I 1. HF er der også et forløb hvor de med udgangspunkt i danskundervisningen (litteraturen) har et forløb i historie hvor de to skal kombineres i en opgave. Forløbet arbejder ud fra de faglige kompetencer eleverne skal opnå i 1. HF.
Undervisningen tilrettelægges, så der er spredning i tid og beskæftiger sig med perioden mellem 500-1900 e.Kr.
Kompetencer
2. HF
Pensum
- hovedlinjer i Europas og verdens historie med udgangspunkt i det 20 århundredes historie.
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nations- dannelser/forandringer
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- globalisering
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
Kompetencer
Historiefaget tjener på en gang et dannelsesmæssigt og studieforberedende formål med vægt på elevernes udvikling af personlig myndighed.
Faget udvider elevernes historiske viden, kritiske egenskaber og identitet og stimulerer deres interesse for og evne til at stille spørgsmål til fortiden for at opnå forståelse af den komplekse verden, de lever i og hvordan deres samtid er blevet til.
Eleverne opnår viden og kundskaber om centrale begivenheder og udviklingslinjer i Danmarks, Europas og verdens historie, og indsigt i egen kulturel baggrund og andre kulturer.
Eleverne skal gennem arbejdet med fagets mange kilder opnå en reflekteret indsigt i deres egen og andres historicitet og dermed kvalificere deres historiske bevidsthed. Denne indsigt giver dem evnerne til at forstå en kulturel forandring, hvilket styrker deres evne til at forstå egen kultur og møde andre kulturer i en verden præget af hurtig forandring og øget samkvem på tværs af kulturer. Arbejdet med faget giver
eleverne redskaber til kritisk og reflekteret at finde, udvælge, anvende og vurdere forskelligartet historisk materiale, herunder de mange former for historieformidling og historiebrug, som de stifter bekendtskab med i og uden for skolen. Gennem arbejdet med historisk materiale opøves elevernes kritisk-analytiske, kreative og innovative evner.
“Det bedste ved at gå her er fællesskabet og diversiteten i undervisningen. Vi har både boglige fag og håndværksfag, der alle bidrager til læringen. Derudover har man et godt forhold til lærerne”
Steiner HF elev
i 2. HF har vi drama, hvor vi laver et stykke kaldt “Festen”.
Dette er vores sidste periode, inden vi bliver studenter d. 24 Juni💙🙏🏼
Her er lidt fra denne drama-periode:
#steinerskolenkvistgaard #steinerhfkvistgaard
9.klasse og 10.klasse var igår på tur til steinerskolen Odense, sammen med en masse andre steiner skoler. Vi havde en hyggelig og sjov dag, hvor vi lærte en masse nye ansigter at kende🚎🌳
Vi er taget videre fra Rom til Assisi, hvor vi har snakket med Theodor som er med i franciskanerbroderordnen og har set flere franciskaner kirker. Derefter har vi været i Firenze hvor vi har set uffizierne, Guldsmedsbroen, Domkirken, Mariakirken, Medici gravkapel og Museum, Baptisteriet og meget mere.
Næste stop er Venedig.
I går fik 1. HF utrolig mange enestående oplevelser!
Vi startede med at være på den sorte strand, som hedder “Reynisfjara”. Her sad vi i en grotte, for at skrive om stranden i vores hæfter.
Noget vi synes var ret vildt var selvfølgelig den smukke udsigt, og klipperne, men også at hvis man sejler direkte syd fra denne strand, er det første land man møder Antarktis.
Efter dette var vi ude ved et vandfald, hvor man skulle snige sig igennem 2 klipper for at komme dertil.
Dernæst så vi to vandfald mere, som man kunne gå om bag.
Som i kan se på videoerne, var der også rigtig mange regnbuer.
Mange blev gennemblødte, men det var hele oplevelsen værd!
I dag skal vi gå lidt rundt i Reykjavik, og arbejde på vores podcasts🏔
#steinerskolenkvistgaard #steinerhfkvistgaard
2. HF har godt gang i deres Italiens-tur, hvor de i de første 5 dage har været i Rom. Hvor de blandt andet har set Colosseum, Villa Borghese, sankt Peters Kirken og været en dag i Pompeji. Nu er de taget videre til Assisi. 🏛🍕🍝👍🏻🇮🇹
I 1. hf syer vi portrætter i tekstil , hvor vi kan udtrykke os i farver, og forskellige stykker stof.
her er et lille indblik:
#steinerhfkvistgaard #steinerskolenkvistgaard
En tur til @steinerskolenvidar og @michaelskolensteinerhf for at snakke om OSS #steinerhf #steinerschool#ungdomsuddannelse
Hos os har alle matematik på B niveau OG vi har de bedste lærere til at lære os det!
Her ser I f.eks. Carlos, som ikke kun elsker matematik.... han er verdensmester i at få vi andre til at forstå og kunne lide det. Når han underviser os, bliver matematik konkret og brugbart og vigtigst af alt: Han er meget tålmodig. Det er vi også nogen, der har ret stor gavn af 😉