Kompetenceplaner
Kompetenceplan for Idræt på Steiner HF
Indledning
Rudolf Steiner skolen er tolvårig med en otteårig grundskole og en fireårig overskole/overbygning. Denne kompetenceplan relaterer sig til overskolen/overbygningen i faget idræt dækkende for undervisningen fra 9. til 12. klassetrin. På Steiner-skolerne tilrettelægges undervisningen, så et fags progression og sammenhæng er tilpasset den unges alder. Således danner den almene udvikling af det unge menneske grundlag for de faglige temaer, der undervises i for hver årgang. Læs mere i ”Introduktion til Rudolf Steiner-skolens læreplan”.
Ved godkendelsen af den toårige Steiner-hf for skolernes 11. og 12. klassetrin skal hf- læreplanen i faget følges og for idræt C ses kravene i hf-læreplanen for fagene på:
Link til læreplanen: https://uvm.dk/gymnasiale-uddannelser/fag-og- laereplaner/laereplaner-2017/hf-laereplaner-2017
Formål og perspektiv
Det overordnede formål med idrætsundervisningen er at give eleverne erfaringer med og viden om fysisk udfoldelse og dennes sammenhæng med et sundt helbred – en forudsætning for at holde sig rask og være i stand til optimalt at klare de udfordringer som stilles i de øvrige skolefag. Gennem træning inden for forskellige discipliner – gerne under hensyntagen til ønsker fra eleverne – skabes rammer for bevægelsesglæde og udvikling af kropsbevidsthed, fysisk styrke og god kondition – kompetencer der er med til at udvikle og understøtte personlige kompetencer. Endelig giver en række holddiscipliner mulighed for at udvikle sociale kompetencer.
Emneområder
Fysiske aktiviteter af alle slags kan inddrages i kortere eller længere forløb alt efter hvilke rammer og muligheder den enkelte skole har; overordnet kan aktiviteterne inddeles i grundlæggende discipliner som opvarmning, udstrækning samt konditions- og styrketræning
individuelle discipliner
som atletik, bothmergymnastik og rytmisk gymnastik/dans
én mod én discipliner
som badminton, tennis og fægtning
holdspil
som basket ball, hockey, fodbold og håndbold
Der lægges i alle discipliner vægt på at udvikle kropsbeherskelse, styrke og kondition, ligesom tekniske færdigheder øves og udvikles. I holddisciplinerne øves derudover taktiske færdigheder.
Undervisningen tilrettelægges således at der er en passende afveksling som tager hensyn til en alsidig træning og forskelligt fysisk og fagligt niveau hos eleverne. Samtidig skal forløbenes længde give mulighed for fordybelse i den enkelte disciplins tekniske og taktiske udfordringer, ligesom en kontinuitet kan tilgodeses ved at forløb tages op flere gange i løbet af de 4 skoleår.
Kompetencemål
Grundlæggende discipliner
Undervisningen giver mulighed for at kunne:
• gennemføre et opvarmningsprogram, et konditions- og styrkeprogram, ligesom de skal kunne gennemføre et udstrækningsprogram
Individuelle discipliner
Undervisningen giver mulighed for at kunne:
- demonstrere kropsbevidsthed, kondition og styrke i udfoldelsen af de discipliner der er gennemført som forløb.
- beherske tekniske og taktiske færdigheder i de gennemførte discipliner
- vise initiativ og udholdenhed i gennemførelsen i de valgte disciplinerÉn mod én – discipliner
Undervisningen giver mulighed for at kunne:
- beherske samme færdigheder som nævnt ovenfor
- beherske en god og sund konkurrencementalitet
- kende og respektere det enkelte spils reglerHolddiscipliner
Undervisningen giver mulighed for at kunne:
- beherske samme færdigheder som nævnt ovenfor
- derudover beherske gode sociale kompetencer så som samarbejdesevner
- kende og respektere det enkelte spils reglerEvaluering
Elevens udbytte af undervisningen vurderes ud fra indsatsen i timerne og elevens udvikling i faget.
Desuden evalueres samlet skriftligt ved 10. og 12. klasses (2.hf) afslutning i et vidnesbyrd med tilhørende konkrete pensumangivelser. Heri beskrives elevens slutkompetencer og den faglige progression som den enkelte har gennemgået. Bedømmelsen sker ud fra lærerens samlede vurderinger efter afsluttet undervisning og opgaveafleveringer.
“Jeg kan godt lide måden undervisningen foregår på, at der ikke er karakterræs eller eksamener”.
Steiner HF elev
Der er plads til det hele på steiner HF █ ⇢ Virtuelt Åbent Hus på Kvistgård onsdag d. 20/1 kl 19 #steinerhf #ungdomsuddannelse #studievalg #hf
Vi glæder os til at lukke dørene op til Virtuelt Åbent Hus, onsdag d. 20. januar kl 19 😀 følg linket i vores bio for at komme direkte til facebook eventet 😊 #ungdomsuddannelse #studievalg #hf #steinerhf #rudolfsteinerkvistgård #11klkvistgaard #12klkvistgaard
På onsdag d.20/1-2021 har vi åbent hus for HF på en helt ny måde! Alle der har lyst er velkomne til at deltage i vores live-event på facebook “Virtuelt Åbent Hus” om Steiner HF på Kvistgård. Her kan du stille spørgsmål til elever og lærere hjemme fra din sofa. Vi håber på at kunne hilse på rigtig mange af jer, fra den anden side af skærmen kl.19😊👩🏽💻
Program:
1. Velkommen – Overskolekoordinator Jacob Rosendal
2. ”Livet på Steiner HF” – nuværende og tidl. elever fortæller
3. Interview med elevrådsformand og rektor Anette Jørnung om vores unikke fagpakke
4. Besøg på kreativt værksted – Sølvsmedien
5. Rejsefortælling – Underviser, Kristina Lomborg
6. Afslutning
Du kan stille spørgsmål i chatten undervejs og efter præsentationen. Vi bliver hængende og får svaret på det hele😊
#ungdomsuddannelse #studievalg #steinerhfkvistgaard #rudolfsteinerkvistgård #10klkvistgaard #11klkvistgaard #12klkvistgaard
I 2.HF havde vi om Mellemøstens historie, og sammen med en skriftlig opgave afleverede vi også et kreativt produkt. Der blev bla. lavet håndmalede plakater, tegninger, en 3D printet moské, puslespil med landegrænser, hæfter og tegninger📚📝 #steinerhfkvistgaard #steinerskolenkvistgaard #studievalg #ungdomsuddannelse #12klkvistgaard
Tiderne ændrer sig, og vores skole ligger desværre i en af de 38 kommuner som blev sendt hjem sidste onsdag grundet covid-19😷
Vi i 2.HF får undervisning på zoom og holder skansen højt frem til juleferien på fredag🎄og så krydser vi fingre for at vi må komme tilbage foran tavlen efter nytår🤞🏼#ungdomsuddannelse #steinerskolenkvistgaard #12klkvistgaard #studievalg #steinerhfkvistgaard
Et lille indblik i et kæmpe emne. I 2.HF har vi de sidste 2 uger haft evolution i biologi, og her i den sidste uge inden jul, skal vi gennemgå endnu mere i dette store emne over zoom🦖🐒👩🏽💻🦕🦖 #steinerskolenkvistgaard #steinerhfkvistgaard #12klkvistgaard #studievalg #ungdomsuddannelse
Så er der hoodies ✌️ De kommer snart til salg. Hold øje her og på hjemmesiden 👩💻 #10klkvistgaard #steinerskolenkvistgaard #steinerhf #uddannelsesvalg
I 1.HF og 2.HF havde vi besøg af studievejlederen i sidste uge, hvor vi fik os en snak om hvad vi vil i fremtiden og hvordan vi kan nå derhen👩🏽💻👨🏼🎓📚 #steinerskolenkvistgaard #studievalg #steinerhf #steinerhfkvistgaard #ungdomsuddannelse #11klkvistgaard #12klkvistgaard #studievejleder #studievejledning