Studieplaner
Kemi på Steiner HF
10. Klasse
Antal lektioner: 3 ugers hovedfag, i alt 26 timer/år
Pensum
- Uorganisk kemi. Salte, syrer, baser og oxider. Deres fremstilling og reaktioner.
- Krystallinske og amorfe stoffer, opløsninger, krystallisation af salte og krystaldyrkning.
- Diffusion og osmose.
- Daltons atomteori og fastsættelse af atommasser og formelmasser.
- Kemiske formler, reaktionsskemaer, ækvivalente mængder, mol og støkiometri.
- Exoterme og endoterme reaktioner.
- pH-begrebet og pH-målinger med indikatorer.
Kompetencer
- Anvende fagbegreber og fagsprog.
- Udføre kemiske eksperimenter på forsvarlig vis.
- Arbejde fænomenologisk, herunder opøve en systematisk og eksakt iagttagelsesevne og kunne drage slutninger heraf.
- Dokumentere eksperimentelt arbejde både mundtligt og skriftligt.
- Redegøre for kemiske fænomener på makro- og symbolniveau.
- Arbejde kvalitativt og kvantitativt.
- Kende til kemikaliemærkning.
- Anvende håndbøger og faglitteratur.
- Anvende digitale værktøjer.
- Have en forståelse af kemiske fænomener i eleverne selv, og i deres hverdag og omverden.
1. HF
Antal lektioner: 3 ugers hovedfag, 3 uger håndværk, i alt 39 timer/år
Pensum
- Uorganisk kemi. Salte, syrer, baser og oxider. Deres fremstilling og reaktioner.
- Krystallinske og amorfe stoffer, opløsninger, krystallisation af salte og krystaldyrkning.
- Diffusion og osmose.
- Daltons atomteori og fastsættelse af atommasser og formelmasser.
- Kemiske formler, reaktionsskemaer, ækvivalente mængder, mol og støkiometri.
- Exoterme og endoterme reaktioner.
- pH-begrebet og pH-målinger med indikatorer.
- Anvende fagbegreber og fagsprog.
- Udføre kemiske eksperimenter på forsvarlig vis.
- Arbejde fænomenologisk, herunder opøve en systematisk og eksakt iagttagelsesevne og kunne drage slutninger heraf.
- Dokumentere eksperimentelt arbejde både mundtligt og skriftligt.
- Redegøre for kemiske fænomener på makro- og symbolniveau.
- Arbejde kvalitativt og kvantitativt.
- Kende til kemikaliemærkning.
- Anvende håndbøger og faglitteratur.
- Anvende digitale værktøjer.
- Have en forståelse af kemiske fænomener i eleverne selv, og i deres hverdag og omverden.
- Elektrolyse og udvikling af ionbegrebet. Ioner og ionreaktioner.
- Redoxreaktioner.
- Fældningsreaktioner og kvalitative uorganiske analyser.
- Elementer, spændingsrækken og korrosion.
- Måling med pH-meter og enkle pH-beregninger.
- Korresponderende syrer og baser.
- Det periodiske system og dets historiske udvikling.
- Arbejde med udvalgte grundstoffer.
- Ionforbindelser og molekyleforbindelser.
- Fælles naturfaglige temaer.
Kompetencer
- Bruge og udbygge kompetencerne i 10. klasse.
- Der arbejdes mest fænomenologisk. Vha. elektrokemi afsløres mere grundlæggende og umiddelbart skjulte egenskaber. Abstraktionsniveauet bliver altså større.
- Begynde selv at bruge det periodiske system, fx ved opskrivning af kemiske formler.
- Kende karakteristiske forskelle på ion- og molekyleforbindelsers egenskaber og reaktioner.
- Bruge øvelsesvejledninger og lave enkle rapporter.
- Kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
- Lave projektarbejde med rapport.
2. HF
Antal lektioner: 3 ugers hovedfag, 3 uger håndværk, i alt 39 timer/år
Pensum
- Kort gennemgang af atom- og kvanteteorier og i forbindelse hermed naturvidenskabsteori og -filosofi.
- Der arbejdes mest med skalmodellen fra 1913.
- Grundstofferne og grupperne i det periodiske system og deres elektronstrukturer.
- Bindingstyper for ionforbindelser, metaller og molekyler (med elektronprikformler og stregformler).
- Elektronegativitet.
- Oxidationstal og reaktionsskemaer med oxidationstal.
- Isotoper og radioaktive processer.
- Vigtige stofgrupper i den organiske kemi.
- Katalysatorer og enzymer.
- Biokemi kontra kemi i det døde og bioteknologi kontra traditionel kemisk industri.
- Kemikaliemærkninger.
- Fælles naturfaglige temaer.
Kompetencer
- Bruge og udbygge de tidligere kompetencer.
- Kende de karakteristiske egenskaber for de vigtigste grupper i det periodiske system.
- Bruge det periodiske system.
- Kende de vigtigste grundstoffer, deres egenskaber, forbindelser, reaktioner og stofcirkulationer.
- Redegøre for kemiske fæno- mener på makro- og symbol- niveau og på mikroniveau (med modeller).
- Kende naturvidenskabelige arbejdsmetoder og tankegang.
- Kende kemiske processer i husholdning og industri og deres betydning for miljø og ressource.
“Det bedste ved at gå her er fællesskabet og diversiteten i undervisningen. Vi har både boglige fag og håndværksfag, der alle bidrager til læringen. Derudover har man et godt forhold til lærerne”
Steiner HF elev
i 2. HF har vi drama, hvor vi laver et stykke kaldt “Festen”.
Dette er vores sidste periode, inden vi bliver studenter d. 24 Juni💙🙏🏼
Her er lidt fra denne drama-periode:
#steinerskolenkvistgaard #steinerhfkvistgaard
9.klasse og 10.klasse var igår på tur til steinerskolen Odense, sammen med en masse andre steiner skoler. Vi havde en hyggelig og sjov dag, hvor vi lærte en masse nye ansigter at kende🚎🌳
Vi er taget videre fra Rom til Assisi, hvor vi har snakket med Theodor som er med i franciskanerbroderordnen og har set flere franciskaner kirker. Derefter har vi været i Firenze hvor vi har set uffizierne, Guldsmedsbroen, Domkirken, Mariakirken, Medici gravkapel og Museum, Baptisteriet og meget mere.
Næste stop er Venedig.
I går fik 1. HF utrolig mange enestående oplevelser!
Vi startede med at være på den sorte strand, som hedder “Reynisfjara”. Her sad vi i en grotte, for at skrive om stranden i vores hæfter.
Noget vi synes var ret vildt var selvfølgelig den smukke udsigt, og klipperne, men også at hvis man sejler direkte syd fra denne strand, er det første land man møder Antarktis.
Efter dette var vi ude ved et vandfald, hvor man skulle snige sig igennem 2 klipper for at komme dertil.
Dernæst så vi to vandfald mere, som man kunne gå om bag.
Som i kan se på videoerne, var der også rigtig mange regnbuer.
Mange blev gennemblødte, men det var hele oplevelsen værd!
I dag skal vi gå lidt rundt i Reykjavik, og arbejde på vores podcasts🏔
#steinerskolenkvistgaard #steinerhfkvistgaard
2. HF har godt gang i deres Italiens-tur, hvor de i de første 5 dage har været i Rom. Hvor de blandt andet har set Colosseum, Villa Borghese, sankt Peters Kirken og været en dag i Pompeji. Nu er de taget videre til Assisi. 🏛🍕🍝👍🏻🇮🇹
I 1. hf syer vi portrætter i tekstil , hvor vi kan udtrykke os i farver, og forskellige stykker stof.
her er et lille indblik:
#steinerhfkvistgaard #steinerskolenkvistgaard
En tur til @steinerskolenvidar og @michaelskolensteinerhf for at snakke om OSS #steinerhf #steinerschool#ungdomsuddannelse
Hos os har alle matematik på B niveau OG vi har de bedste lærere til at lære os det!
Her ser I f.eks. Carlos, som ikke kun elsker matematik.... han er verdensmester i at få vi andre til at forstå og kunne lide det. Når han underviser os, bliver matematik konkret og brugbart og vigtigst af alt: Han er meget tålmodig. Det er vi også nogen, der har ret stor gavn af 😉