skip to Main Content

Kompetenceplan for Kemi på Steiner-hf

10. Klasse

Antal lektioner: 3 ugers hovedfag, i alt 26 timer/år

Pensum

  • Uorganisk kemi. Salte, syrer, baser og oxider. Deres fremstilling og reaktioner.
  • Krystallinske og amorfe stoffer, opløsninger, krystallisation af salte og krystaldyrkning.
  • Diffusion og osmose.
  • Daltons atomteori og fastsættelse af atommasser og formelmasser.
  • Kemiske formler, reaktionsskemaer, ækvivalente mængder, mol og støkiometri.
  • Exoterme og endoterme reaktioner.
  • pH-begrebet og pH-målinger med indikatorer.

Kompetencer

  • Anvende fagbegreber og fagsprog.
  • Udføre kemiske eksperimenter på forsvarlig vis.
  • Arbejde fænomenologisk, herunder opøve en systematisk og eksakt iagttagelsesevne og kunne drage slutninger heraf.
  • Dokumentere eksperimentelt arbejde både mundtligt og skriftligt.
  • Redegøre for kemiske fænomener på makro- og symbolniveau.
  • Arbejde kvalitativt og kvantitativt.
  • Kende til kemikaliemærkning.
  • Anvende håndbøger og faglitteratur.
  • Anvende digitale værktøjer.
  • Have en forståelse af kemiske fænomener i eleverne selv, og i deres hverdag og omverden.

1. HF

Antal lektioner: 3 ugers hovedfag, 3 uger håndværk, i alt 39 timer/år

Pensum

  • Uorganisk kemi. Salte, syrer, baser og oxider. Deres fremstilling og reaktioner.
  • Krystallinske og amorfe stoffer, opløsninger, krystallisation af salte og krystaldyrkning.
  • Diffusion og osmose.
  • Daltons atomteori og fastsættelse af atommasser og formelmasser.
  • Kemiske formler, reaktionsskemaer, ækvivalente mængder, mol og støkiometri.
  • Exoterme og endoterme reaktioner.
  • pH-begrebet og pH-målinger med indikatorer.
  • Anvende fagbegreber og fagsprog.
  • Udføre kemiske eksperimenter på forsvarlig vis.
  • Arbejde fænomenologisk, herunder opøve en systematisk og eksakt iagttagelsesevne og kunne drage slutninger heraf.
  • Dokumentere eksperimentelt arbejde både mundtligt og skriftligt.
  • Redegøre for kemiske fænomener på makro- og symbolniveau.
  • Arbejde kvalitativt og kvantitativt.
  • Kende til kemikaliemærkning.
  • Anvende håndbøger og faglitteratur.
  • Anvende digitale værktøjer.
  • Have en forståelse af kemiske fænomener i eleverne selv, og i deres hverdag og omverden.
  • Elektrolyse og udvikling af ionbegrebet. Ioner og ionreaktioner.
  • Redoxreaktioner.
  • Fældningsreaktioner og kvalitative uorganiske analyser.
  • Elementer, spændingsrækken og korrosion.
  • Måling med pH-meter og enkle pH-beregninger.
  • Korresponderende syrer og baser.
  • Det periodiske system og dets historiske udvikling.
  • Arbejde med udvalgte grundstoffer.
  • Ionforbindelser og molekyleforbindelser.
  • Fælles naturfaglige temaer.

Kompetencer

  • Bruge og udbygge kompetencerne i 10. klasse.
  • Der arbejdes mest fænomenologisk. Vha. elektrokemi afsløres mere grundlæggende og umiddelbart skjulte egenskaber. Abstraktionsniveauet bliver altså større.
  • Begynde selv at bruge det periodiske system, fx ved opskrivning af kemiske formler.
  • Kende karakteristiske forskelle på ion- og molekyleforbindelsers egenskaber og reaktioner.
  • Bruge øvelsesvejledninger og lave enkle rapporter.
  • Kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
  • Lave projektarbejde med rapport.

2. HF

Antal lektioner: 3 ugers hovedfag, 3 uger håndværk, i alt 39 timer/år

Pensum

  • Kort gennemgang af atom- og kvanteteorier og i forbindelse hermed naturvidenskabsteori og -filosofi.
  • Der arbejdes mest med skalmodellen fra 1913.
  • Grundstofferne og grupperne i det periodiske system og deres elektronstrukturer.
  • Bindingstyper for ionforbindelser, metaller og molekyler (med elektronprikformler og stregformler).
  • Elektronegativitet.
  • Oxidationstal og reaktionsskemaer med oxidationstal.
  • Isotoper og radioaktive processer.
  • Vigtige stofgrupper i den organiske kemi.
  • Katalysatorer og enzymer.
  • Biokemi kontra kemi i det døde og bioteknologi kontra traditionel kemisk industri.
  • Kemikaliemærkninger.
  • Fælles naturfaglige temaer.

Kompetencer

  • Bruge og udbygge de tidligere kompetencer.
  • Kende de karakteristiske egenskaber for de vigtigste grupper i det periodiske system.
  • Bruge det periodiske system.
  • Kende de vigtigste grundstoffer, deres egenskaber, forbindelser, reaktioner og stofcirkulationer.
  • Redegøre for kemiske fæno- mener på makro- og symbol- niveau og på mikroniveau (med modeller).
  • Kende naturvidenskabelige arbejdsmetoder og tankegang.
  • Kende kemiske processer i husholdning og industri og deres betydning for miljø og ressource.

“Her er godt fællesskab, gode lærere og vilde klasserejser”.

 

Steiner HF elev

Her er et billede af hele overskolen på en lille ø i Sverige kom og mød os lørdag den 22 januar🌼🇸🇪

Her er et billede af hele overskolen på en lille ø i Sverige kom og mød os lørdag den 22 januar🌼🇸🇪 ...

Back To Top