skip to Main Content

Kompetenceplan for Kemi på Steiner-hf

10. Klasse

Antal lektioner: 3 ugers hovedfag, i alt 26 timer/år

Pensum

  • Uorganisk kemi. Salte, syrer, baser og oxider. Deres fremstilling og reaktioner.
  • Krystallinske og amorfe stoffer, opløsninger, krystallisation af salte og krystaldyrkning.
  • Diffusion og osmose.
  • Daltons atomteori og fastsættelse af atommasser og formelmasser.
  • Kemiske formler, reaktionsskemaer, ækvivalente mængder, mol og støkiometri.
  • Exoterme og endoterme reaktioner.
  • pH-begrebet og pH-målinger med indikatorer.

Kompetencer

  • Anvende fagbegreber og fagsprog.
  • Udføre kemiske eksperimenter på forsvarlig vis.
  • Arbejde fænomenologisk, herunder opøve en systematisk og eksakt iagttagelsesevne og kunne drage slutninger heraf.
  • Dokumentere eksperimentelt arbejde både mundtligt og skriftligt.
  • Redegøre for kemiske fænomener på makro- og symbolniveau.
  • Arbejde kvalitativt og kvantitativt.
  • Kende til kemikaliemærkning.
  • Anvende håndbøger og faglitteratur.
  • Anvende digitale værktøjer.
  • Have en forståelse af kemiske fænomener i eleverne selv, og i deres hverdag og omverden.

1. HF

Antal lektioner: 3 ugers hovedfag, 3 uger håndværk, i alt 39 timer/år

Pensum

  • Uorganisk kemi. Salte, syrer, baser og oxider. Deres fremstilling og reaktioner.
  • Krystallinske og amorfe stoffer, opløsninger, krystallisation af salte og krystaldyrkning.
  • Diffusion og osmose.
  • Daltons atomteori og fastsættelse af atommasser og formelmasser.
  • Kemiske formler, reaktionsskemaer, ækvivalente mængder, mol og støkiometri.
  • Exoterme og endoterme reaktioner.
  • pH-begrebet og pH-målinger med indikatorer.
  • Anvende fagbegreber og fagsprog.
  • Udføre kemiske eksperimenter på forsvarlig vis.
  • Arbejde fænomenologisk, herunder opøve en systematisk og eksakt iagttagelsesevne og kunne drage slutninger heraf.
  • Dokumentere eksperimentelt arbejde både mundtligt og skriftligt.
  • Redegøre for kemiske fænomener på makro- og symbolniveau.
  • Arbejde kvalitativt og kvantitativt.
  • Kende til kemikaliemærkning.
  • Anvende håndbøger og faglitteratur.
  • Anvende digitale værktøjer.
  • Have en forståelse af kemiske fænomener i eleverne selv, og i deres hverdag og omverden.
  • Elektrolyse og udvikling af ionbegrebet. Ioner og ionreaktioner.
  • Redoxreaktioner.
  • Fældningsreaktioner og kvalitative uorganiske analyser.
  • Elementer, spændingsrækken og korrosion.
  • Måling med pH-meter og enkle pH-beregninger.
  • Korresponderende syrer og baser.
  • Det periodiske system og dets historiske udvikling.
  • Arbejde med udvalgte grundstoffer.
  • Ionforbindelser og molekyleforbindelser.
  • Fælles naturfaglige temaer.

Kompetencer

  • Bruge og udbygge kompetencerne i 10. klasse.
  • Der arbejdes mest fænomenologisk. Vha. elektrokemi afsløres mere grundlæggende og umiddelbart skjulte egenskaber. Abstraktionsniveauet bliver altså større.
  • Begynde selv at bruge det periodiske system, fx ved opskrivning af kemiske formler.
  • Kende karakteristiske forskelle på ion- og molekyleforbindelsers egenskaber og reaktioner.
  • Bruge øvelsesvejledninger og lave enkle rapporter.
  • Kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
  • Lave projektarbejde med rapport.

2. HF

Antal lektioner: 3 ugers hovedfag, 3 uger håndværk, i alt 39 timer/år

Pensum

  • Kort gennemgang af atom- og kvanteteorier og i forbindelse hermed naturvidenskabsteori og -filosofi.
  • Der arbejdes mest med skalmodellen fra 1913.
  • Grundstofferne og grupperne i det periodiske system og deres elektronstrukturer.
  • Bindingstyper for ionforbindelser, metaller og molekyler (med elektronprikformler og stregformler).
  • Elektronegativitet.
  • Oxidationstal og reaktionsskemaer med oxidationstal.
  • Isotoper og radioaktive processer.
  • Vigtige stofgrupper i den organiske kemi.
  • Katalysatorer og enzymer.
  • Biokemi kontra kemi i det døde og bioteknologi kontra traditionel kemisk industri.
  • Kemikaliemærkninger.
  • Fælles naturfaglige temaer.

Kompetencer

  • Bruge og udbygge de tidligere kompetencer.
  • Kende de karakteristiske egenskaber for de vigtigste grupper i det periodiske system.
  • Bruge det periodiske system.
  • Kende de vigtigste grundstoffer, deres egenskaber, forbindelser, reaktioner og stofcirkulationer.
  • Redegøre for kemiske fæno- mener på makro- og symbol- niveau og på mikroniveau (med modeller).
  • Kende naturvidenskabelige arbejdsmetoder og tankegang.
  • Kende kemiske processer i husholdning og industri og deres betydning for miljø og ressource.

“Her er godt fællesskab, gode lærere og vilde klasserejser”.

 

Steiner HF elev

FÅ LEDIGE PLADSER!

STEINER HF er en karakter- og eksamensfri HF uddannelse.🎓

Se mere på steinerskolen-kvistgaard.dk/steiner-hf eller følg linket i bio’en.📌

FÅ LEDIGE PLADSER!

STEINER HF er en karakter- og eksamensfri HF uddannelse.🎓

Se mere på steinerskolen-kvistgaard.dk/steiner-hf eller følg linket i bio’en.📌
...

Et billede af hele overskolen på en lille ø i Sverige 🌼🇸🇪

Et billede af hele overskolen på en lille ø i Sverige 🌼🇸🇪 ...

Back To Top