skip to Main Content

Studieplaner

Samfundsfag på Steiner HF

Kompetenceplan

Årsplan for Samfundsfag

10. klasse: 

Eleverne arbejder med samfundsfagets grunddiscipliner: Politik, Sociologi og Økonomi.

Vi tager udgangspunkt i Samfundsfag C-niveau, med naturlige faglige justeringer i forhold til sværhedsgrad.

Vi arbejder både induktivt og deduktivt og med udgangspunkt i lærebogen ”Luk Samfundet Op!” (Columbus, 2017).

Vi integrerer IT i undervisningen og arbejder målrettet med elevernes kompetencer indenfor informationssøgning, online-besvarelser, samt koblingen imellem empiri og teori.

Fokusområder/nedslag:

  • Politiske ideologier
  • Det Politiske system i Danmark
  • Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark
  • Velfærdsstat eller konkurrencestat

1.HF

Eleverne arbejder med samfundsfagets grunddiscipliner: Politik, Sociologi, Økonomi og Metode.

Da Samfundsfag ligeledes er en del af KS, vil dele af undervisningen bære præg af flerfaglighed.

Eleverne arbejder med kernestoffet og de faglige mål for faget (jfr. Bekendtgørelsen for Samfundsfag B-niveau).

Temaer og nedslagsområder er:

  • De amerikanske politiske valg (Politik og International Politik)
  • Velfærdsstatens udfordringer (Politik og Økonomi)
  • Identitetsdannelse (Sociologi)
  • Det politiske system i Danmark

Eleverne arbejder med hhv. individuelle og gruppebaserede fremlæggelser og præsentationer. Ligeledes arbejdes der med synopsisskrivning og skriftlig behandling af data.

Der er et udpræget fokus på akademisk redelighed.

 

2.HF

Eleverne arbejder med samfundsfagets grunddiscipliner: Politik, Sociologi, Økonomi og Metode.

Da Samfundsfag ligeledes er en del af KS, vil dele af undervisningen bære præg af flerfaglighed.

Eleverne arbejder med kernestoffet og de faglige mål for faget (jfr. Bekendtgørelsen for Samfundsfag B-niveau).

Nedslagsområder:

  • Magtstrukturer (Politik)
  • Diskursteori (Sociologi og Politik)
  • Velfærdsstatens udfordringer (Politik og Økonomi)
  • Medialisering (Sociologi og Politik)

Vi arbejder både case-baseret og teoretisk, hvorfor koblingen imellem empiri og teori er et fokusområde.

Eleverne møder ligeledes essay-genren samt notat-genren

“Det bedste ved at gå her er fællesskabet og diversiteten i undervisningen. Vi har både boglige fag og håndværksfag, der alle bidrager til læringen. Derudover har man et godt forhold til lærerne”

 

Steiner HF elev

Back To Top