Studieplaner
Idræt på Steiner HF
Indledning
Rudolf Steiner skolen er tolvårig med en otteårig grundskole og en fireårig overskole/overbygning. Denne kompetenceplan relaterer sig til overskolen/overbygningen i faget idræt dækkende for undervisningen fra 9. til 12. klassetrin. På Steiner-skolerne tilrettelægges undervisningen, så et fags progression og sammenhæng er tilpasset den unges alder. Således danner den almene udvikling af det unge menneske grundlag for de faglige temaer, der undervises i for hver årgang. Læs mere i ”Introduktion til Rudolf Steiner-skolens læreplan”.
Ved godkendelsen af den toårige Steiner-hf for skolernes 11. og 12. klassetrin skal hf- læreplanen i faget følges og for idræt C ses kravene i hf-læreplanen for fagene på:
Link til læreplanen: https://uvm.dk/gymnasiale-uddannelser/fag-og- laereplaner/laereplaner-2017/hf-laereplaner-2017
Formål og perspektiv
Det overordnede formål med idrætsundervisningen er at give eleverne erfaringer med og viden om fysisk udfoldelse og dennes sammenhæng med et sundt helbred – en forudsætning for at holde sig rask og være i stand til optimalt at klare de udfordringer som stilles i de øvrige skolefag. Gennem træning inden for forskellige discipliner – gerne under hensyntagen til ønsker fra eleverne – skabes rammer for bevægelsesglæde og udvikling af kropsbevidsthed, fysisk styrke og god kondition – kompetencer der er med til at udvikle og understøtte personlige kompetencer. Endelig giver en række holddiscipliner mulighed for at udvikle sociale kompetencer.
Emneområder
Fysiske aktiviteter af alle slags kan inddrages i kortere eller længere forløb alt efter hvilke rammer og muligheder den enkelte skole har; overordnet kan aktiviteterne inddeles i grundlæggende discipliner som opvarmning, udstrækning samt konditions- og styrketræning
individuelle discipliner
som atletik, bothmergymnastik og rytmisk gymnastik/dans
én mod én discipliner
som badminton, tennis og fægtning
holdspil
som basket ball, hockey, fodbold og håndbold
Der lægges i alle discipliner vægt på at udvikle kropsbeherskelse, styrke og kondition, ligesom tekniske færdigheder øves og udvikles. I holddisciplinerne øves derudover taktiske færdigheder.
Undervisningen tilrettelægges således at der er en passende afveksling som tager hensyn til en alsidig træning og forskelligt fysisk og fagligt niveau hos eleverne. Samtidig skal forløbenes længde give mulighed for fordybelse i den enkelte disciplins tekniske og taktiske udfordringer, ligesom en kontinuitet kan tilgodeses ved at forløb tages op flere gange i løbet af de 4 skoleår.
Kompetencemål
Grundlæggende discipliner
Undervisningen giver mulighed for at kunne:
• gennemføre et opvarmningsprogram, et konditions- og styrkeprogram, ligesom de skal kunne gennemføre et udstrækningsprogram
Individuelle discipliner
Undervisningen giver mulighed for at kunne:
- demonstrere kropsbevidsthed, kondition og styrke i udfoldelsen af de discipliner der er gennemført som forløb.
- beherske tekniske og taktiske færdigheder i de gennemførte discipliner
- vise initiativ og udholdenhed i gennemførelsen i de valgte disciplinerÉn mod én – discipliner
Undervisningen giver mulighed for at kunne:
- beherske samme færdigheder som nævnt ovenfor
- beherske en god og sund konkurrencementalitet
- kende og respektere det enkelte spils reglerHolddiscipliner
Undervisningen giver mulighed for at kunne:
- beherske samme færdigheder som nævnt ovenfor
- derudover beherske gode sociale kompetencer så som samarbejdesevner
- kende og respektere det enkelte spils reglerEvaluering
Elevens udbytte af undervisningen vurderes ud fra indsatsen i timerne og elevens udvikling i faget.
Desuden evalueres samlet skriftligt ved 10. og 12. klasses (2.hf) afslutning i et vidnesbyrd med tilhørende konkrete pensumangivelser. Heri beskrives elevens slutkompetencer og den faglige progression som den enkelte har gennemgået. Bedømmelsen sker ud fra lærerens samlede vurderinger efter afsluttet undervisning og opgaveafleveringer.
“Det bedste ved at gå her er fællesskabet og diversiteten i undervisningen. Vi har både boglige fag og håndværksfag, der alle bidrager til læringen. Derudover har man et godt forhold til lærerne”
Steiner HF elev
1. og 2. HF var med, da 10. klasse idag fremlagde deres kvartalsopgave, som de har arbejdet med de sidste 3 måneder 💪🏼
Kvartalsopgaven er en slags forsmag på Årsopgaven, som man laver på HF - man starter på Årsopgaven i foråret på 1. HF og afslutter året efter med en mundtlig fremlæggelse foran et publikum 🌟
Amalie og Bertil fra 1. HF startede benhårdt op efter ferien med at præsentere Steiner HF på elevambassadørdagen på Tibberupskolen 💪🌟
200 9. klasses-elever fik fornøjelsen af at høre om vores HF – både det faglige, det sociale, rejserne og meget mere.
- Og så fik Amalie og Bertil også gjort opmærksom på, at vi holder ÅBENT HUS LØRDAG D. 28. JANUAR KL. 10-13 🤩
Se programmet for Åbent Hus her:
facebook.com/events/1261075517782922
DRØMMER DU OM en karakter- og eksamensfri HF uddannelse, hvor boglige og kreative fag er lige vigtige, og som giver dig adgang til alle videregående uddannelser?
Så kom til ÅBENT HUS på Steiner HF i Kvistgård lørdag d. 28. januar kl. 10-13 og hør mere om, hvad vi kan tilbyde dig!
Se mere her:
https://facebook.com/events/1261075517782922/
Hvis du er nysgerrig på, hvad en Steiner HF kan bruges til efterfølgende, kan du læse mere her:
www.steinerskoler.dk