Studieplaner
Idræt på Steiner HF
Indledning
Rudolf Steiner skolen er tolvårig med en otteårig grundskole og en fireårig overskole/overbygning. Denne kompetenceplan relaterer sig til overskolen/overbygningen i faget idræt dækkende for undervisningen fra 9. til 12. klassetrin. På Steiner-skolerne tilrettelægges undervisningen, så et fags progression og sammenhæng er tilpasset den unges alder. Således danner den almene udvikling af det unge menneske grundlag for de faglige temaer, der undervises i for hver årgang. Læs mere i ”Introduktion til Rudolf Steiner-skolens læreplan”.
Ved godkendelsen af den toårige Steiner-hf for skolernes 11. og 12. klassetrin skal hf- læreplanen i faget følges og for idræt C ses kravene i hf-læreplanen for fagene på:
Link til læreplanen: https://uvm.dk/gymnasiale-uddannelser/fag-og- laereplaner/laereplaner-2017/hf-laereplaner-2017
Formål og perspektiv
Det overordnede formål med idrætsundervisningen er at give eleverne erfaringer med og viden om fysisk udfoldelse og dennes sammenhæng med et sundt helbred – en forudsætning for at holde sig rask og være i stand til optimalt at klare de udfordringer som stilles i de øvrige skolefag. Gennem træning inden for forskellige discipliner – gerne under hensyntagen til ønsker fra eleverne – skabes rammer for bevægelsesglæde og udvikling af kropsbevidsthed, fysisk styrke og god kondition – kompetencer der er med til at udvikle og understøtte personlige kompetencer. Endelig giver en række holddiscipliner mulighed for at udvikle sociale kompetencer.
Emneområder
Fysiske aktiviteter af alle slags kan inddrages i kortere eller længere forløb alt efter hvilke rammer og muligheder den enkelte skole har; overordnet kan aktiviteterne inddeles i grundlæggende discipliner som opvarmning, udstrækning samt konditions- og styrketræning
individuelle discipliner
som atletik, bothmergymnastik og rytmisk gymnastik/dans
én mod én discipliner
som badminton, tennis og fægtning
holdspil
som basket ball, hockey, fodbold og håndbold
Der lægges i alle discipliner vægt på at udvikle kropsbeherskelse, styrke og kondition, ligesom tekniske færdigheder øves og udvikles. I holddisciplinerne øves derudover taktiske færdigheder.
Undervisningen tilrettelægges således at der er en passende afveksling som tager hensyn til en alsidig træning og forskelligt fysisk og fagligt niveau hos eleverne. Samtidig skal forløbenes længde give mulighed for fordybelse i den enkelte disciplins tekniske og taktiske udfordringer, ligesom en kontinuitet kan tilgodeses ved at forløb tages op flere gange i løbet af de 4 skoleår.
Kompetencemål
Grundlæggende discipliner
Undervisningen giver mulighed for at kunne:
• gennemføre et opvarmningsprogram, et konditions- og styrkeprogram, ligesom de skal kunne gennemføre et udstrækningsprogram
Individuelle discipliner
Undervisningen giver mulighed for at kunne:
- demonstrere kropsbevidsthed, kondition og styrke i udfoldelsen af de discipliner der er gennemført som forløb.
- beherske tekniske og taktiske færdigheder i de gennemførte discipliner
- vise initiativ og udholdenhed i gennemførelsen i de valgte disciplinerÉn mod én – discipliner
Undervisningen giver mulighed for at kunne:
- beherske samme færdigheder som nævnt ovenfor
- beherske en god og sund konkurrencementalitet
- kende og respektere det enkelte spils reglerHolddiscipliner
Undervisningen giver mulighed for at kunne:
- beherske samme færdigheder som nævnt ovenfor
- derudover beherske gode sociale kompetencer så som samarbejdesevner
- kende og respektere det enkelte spils reglerEvaluering
Elevens udbytte af undervisningen vurderes ud fra indsatsen i timerne og elevens udvikling i faget.
Desuden evalueres samlet skriftligt ved 10. og 12. klasses (2.hf) afslutning i et vidnesbyrd med tilhørende konkrete pensumangivelser. Heri beskrives elevens slutkompetencer og den faglige progression som den enkelte har gennemgået. Bedømmelsen sker ud fra lærerens samlede vurderinger efter afsluttet undervisning og opgaveafleveringer.
“Det bedste ved at gå her er fællesskabet og diversiteten i undervisningen. Vi har både boglige fag og håndværksfag, der alle bidrager til læringen. Derudover har man et godt forhold til lærerne”
Steiner HF elev
Camilla fra 2. HF har en artikel i seneste udgave af Steinerbladet🥳💪
Artiklen er skrevet i forbindelse med Årsopgaven og handler om bæredygtige byggemetoder 🏗
Læs Camillas artikel på vores hjemmeside (link i bio) under fanen ‘10. Klasse & HF’ - Artikler 📑
#steinerhfkvistgård #steinerhf #waldorfeducation #steinerbladet #bæredygtigtbyggeri

Camilla fra 2. HF har en artikel i seneste udgave af Steinerbladet🥳💪
Artiklen er skrevet i forbindelse med Årsopgaven og handler om bæredygtige byggemetoder 🏗
Læs Camillas artikel på vores hjemmeside (link i bio) under fanen ‘10. Klasse & HF’ - Artikler 📑
#steinerhfkvistgård #steinerhf #waldorfeducation #steinerbladet #bæredygtigtbyggeri
Simon says … 1. HF havde engelskundervisning udenfor i dag - med lege på engelsk 🥳🌸
#steinerhfkvistgård #steinerskolenkvistgaard #waldorfeducation #steinerhf

Simon says … 1. HF havde engelskundervisning udenfor i dag - med lege på engelsk 🥳🌸
#steinerhfkvistgård #steinerskolenkvistgaard #waldorfeducation #steinerhf
Meld dig til rundvisningen på fredag og hør mere om vores karakter- og eksamensfri 10. klasse og HF-uddannelse 🌸
Der vil være rig lejlighed til at stille spørgsmål og se vores dejlige skole ☘️
Tilmelding senest i dag, mandag d. 8. maj til:
jar@steinerskolen-kvistgaard.dk
Vi glæder os til at se dig foran hovedhuset på fredag d. 12. maj kl. 13:30 🥳
#steinerhfkvistgård #steinerskolenkvistgaard #steinerskolen #waldorfeducation

Meld dig til rundvisningen på fredag og hør mere om vores karakter- og eksamensfri 10. klasse og HF-uddannelse 🌸
Der vil være rig lejlighed til at stille spørgsmål og se vores dejlige skole ☘️
Tilmelding senest i dag, mandag d. 8. maj til:
jar@steinerskolen-kvistgaard.dk
Vi glæder os til at se dig foran hovedhuset på fredag d. 12. maj kl. 13:30 🥳
#steinerhfkvistgård #steinerskolenkvistgaard #steinerskolen #waldorfeducation
✝️⛪️🪦🏞️🕯️🌟🎇🌌🌃🌕
I Assisi fik vi lov at møde broder Theodor.
Han er født og opvokset i Danmark, men blev for ca. 35 år siden en del af broderskabet i den franciskanske kirke i Assisi.
Her sad vi i et lille kloster-rum, og fik lov til at stille ham spørgsmål om absolut alt vi var nysgerrige omkring.
Theo var meget åben omkring sit liv, som leves efter disse 3 ting: lydighed, cølibat og fattigdom.
Derudover har han en god sans for humor, som var en friskt pust til vores humør🌟
#assisiitaly #steinerskolenkvistgaard #steinerhfkvistgaard #waldorfschooldenmark

✝️⛪️🪦🏞️🕯️🌟🎇🌌🌃🌕
I Assisi fik vi lov at møde broder Theodor.
Han er født og opvokset i Danmark, men blev for ca. 35 år siden en del af broderskabet i den franciskanske kirke i Assisi.
Her sad vi i et lille kloster-rum, og fik lov til at stille ham spørgsmål om absolut alt vi var nysgerrige omkring.
Theo var meget åben omkring sit liv, som leves efter disse 3 ting: lydighed, cølibat og fattigdom.
Derudover har han en god sans for humor, som var en friskt pust til vores humør🌟
#assisiitaly #steinerskolenkvistgaard #steinerhfkvistgaard #waldorfschooldenmark
⛰️🏔️🌄⛪️💒🔔
2’HF’s to dage i Assisi:
Vores dage i Assisi var meget tiltrængt, efter vores byvandringer i Rom.
Assisi har en blid og rolig stemning, hvor vi kunne få en ro i kroppen efter en lang rejsedag.
Her så vi Assisis middelalder-optog, vi fik spist god is i det meget varme vejr, lækker mad med fantastisk udsigt, og besøgt de mindeværdige små klostre, som ligger i byens omegn.
#steinerhfkvistgaard
#steinerskolenkvistgaard
#assisiitaly #waldorfschooltrip

⛰️🏔️🌄⛪️💒🔔
2’HF’s to dage i Assisi:
Vores dage i Assisi var meget tiltrængt, efter vores byvandringer i Rom.
Assisi har en blid og rolig stemning, hvor vi kunne få en ro i kroppen efter en lang rejsedag.
Her så vi Assisis middelalder-optog, vi fik spist god is i det meget varme vejr, lækker mad med fantastisk udsigt, og besøgt de mindeværdige små klostre, som ligger i byens omegn.
#steinerhfkvistgaard
#steinerskolenkvistgaard
#assisiitaly #waldorfschooltrip
🇮🇹🍕🍝⛪️🍝🇮🇹🏛️🏟️🏟️🏛️⛪️
2. HF’s oplevelsesrige 5 dage i Rom:
På vores ophold i Rom fik vi, elever fra 2.HF, oplevet en helt masse ting.
Vi har set utallige historiske monumenter såsom: Colosseum, Peters kirken, Vatikanet, Forum, mange forskellige kirker, Den spanske trappe, Trevi fontænen, Michelangelo og Bernini’s smukke værker og meget andet.
Derudover har vi også haft mange sociale oplevelser, hvor vi har udforsket Italiens smukke (og varme) gader, den lækre mad, den fantastiske italienske kultur og den store fodboldglæde⚽️🏛️🇮🇹🍕🍝⛪️🏟️
#steinerskolenkvistgaard #steinerhfkvistgaard #romeitaly #schooltrip #waldorfschools #waldorfschoolinrome

🇮🇹🍕🍝⛪️🍝🇮🇹🏛️🏟️🏟️🏛️⛪️
2. HF’s oplevelsesrige 5 dage i Rom:
På vores ophold i Rom fik vi, elever fra 2.HF, oplevet en helt masse ting.
Vi har set utallige historiske monumenter såsom: Colosseum, Peters kirken, Vatikanet, Forum, mange forskellige kirker, Den spanske trappe, Trevi fontænen, Michelangelo og Bernini’s smukke værker og meget andet.
Derudover har vi også haft mange sociale oplevelser, hvor vi har udforsket Italiens smukke (og varme) gader, den lækre mad, den fantastiske italienske kultur og den store fodboldglæde⚽️🏛️🇮🇹🍕🍝⛪️🏟️
#steinerskolenkvistgaard #steinerhfkvistgaard #romeitaly #schooltrip #waldorfschools #waldorfschoolinrome
10. klasse har de sidste fire uger haft dramaperiode og har arbejdet med Shakespeares ’Helligtrekongersaften’ 🎭
På mandag er der premiere på forestillingen i Teaterhuset i Espergærde. Der er to forestillinger for elever og en for forældre og venner 🥳🌼
#steinerskolenkvistgaard #steinerhfkvistgård #10klasse #teaterhusetespergærde

10. klasse har de sidste fire uger haft dramaperiode og har arbejdet med Shakespeares ’Helligtrekongersaften’ 🎭
På mandag er der premiere på forestillingen i Teaterhuset i Espergærde. Der er to forestillinger for elever og en for forældre og venner 🥳🌼
#steinerskolenkvistgaard #steinerhfkvistgård #10klasse #teaterhusetespergærde
Så er det på torsdag, vi holder infomøde om vores 10. klasse 🥳
Kom og hør om vores karakter- og eksamensfri 10. klasse, som både er for elever, der kommer her fra skolen, men i høj grad også for dig, der kommer fra en anden grundskole og har lyst til nye skoleoplevelser med masser af variation, kreative fag og projekter 🌸
Skriv til vores koordinator for 10. klasse og HF, Jacob Rosendahl Pedersen og meld dig til: jar@steinerskolen-kvistgaard.dk. Så ses vi på torsdag kl. 17 💪🏼💚
#steinerhfkvistgård #steinerhf #steinerskolenkvistgaard #10klasse

Så er det på torsdag, vi holder infomøde om vores 10. klasse 🥳
Kom og hør om vores karakter- og eksamensfri 10. klasse, som både er for elever, der kommer her fra skolen, men i høj grad også for dig, der kommer fra en anden grundskole og har lyst til nye skoleoplevelser med masser af variation, kreative fag og projekter 🌸
Skriv til vores koordinator for 10. klasse og HF, Jacob Rosendahl Pedersen og meld dig til: jar@steinerskolen-kvistgaard.dk. Så ses vi på torsdag kl. 17 💪🏼💚
#steinerhfkvistgård #steinerhf #steinerskolenkvistgaard #10klasse