Kompetenceplaner
Samfundsfag på Steiner HF
Kompetenceplan
Årsplan for Samfundsfag
10. klasse:
Eleverne arbejder med samfundsfagets grunddiscipliner: Politik, Sociologi og Økonomi.
Vi tager udgangspunkt i Samfundsfag C-niveau, med naturlige faglige justeringer i forhold til sværhedsgrad.
Vi arbejder både induktivt og deduktivt og med udgangspunkt i lærebogen ”Luk Samfundet Op!” (Columbus, 2017).
Vi integrerer IT i undervisningen og arbejder målrettet med elevernes kompetencer indenfor informationssøgning, online-besvarelser, samt koblingen imellem empiri og teori.
Fokusområder/nedslag:
- Politiske ideologier
- Det Politiske system i Danmark
- Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark
- Velfærdsstat eller konkurrencestat
1.HF
Eleverne arbejder med samfundsfagets grunddiscipliner: Politik, Sociologi, Økonomi og Metode.
Da Samfundsfag ligeledes er en del af KS, vil dele af undervisningen bære præg af flerfaglighed.
Eleverne arbejder med kernestoffet og de faglige mål for faget (jfr. Bekendtgørelsen for Samfundsfag B-niveau).
Temaer og nedslagsområder er:
- De amerikanske politiske valg (Politik og International Politik)
- Velfærdsstatens udfordringer (Politik og Økonomi)
- Identitetsdannelse (Sociologi)
- Det politiske system i Danmark
Eleverne arbejder med hhv. individuelle og gruppebaserede fremlæggelser og præsentationer. Ligeledes arbejdes der med synopsisskrivning og skriftlig behandling af data.
Der er et udpræget fokus på akademisk redelighed.
2.HF
Eleverne arbejder med samfundsfagets grunddiscipliner: Politik, Sociologi, Økonomi og Metode.
Da Samfundsfag ligeledes er en del af KS, vil dele af undervisningen bære præg af flerfaglighed.
Eleverne arbejder med kernestoffet og de faglige mål for faget (jfr. Bekendtgørelsen for Samfundsfag B-niveau).
Nedslagsområder:
- Magtstrukturer (Politik)
- Diskursteori (Sociologi og Politik)
- Velfærdsstatens udfordringer (Politik og Økonomi)
- Medialisering (Sociologi og Politik)
Vi arbejder både case-baseret og teoretisk, hvorfor koblingen imellem empiri og teori er et fokusområde.
Eleverne møder ligeledes essay-genren samt notat-genren
“Eleverne på Steiner HF har selv mulighed for at have indflydelse på deres læring, og den vej de vælger at lægge vægt i – man har f.eks en årsopgave hvor man selv vælger emnet og har et helt år til at lave den”.
Steiner HF elev
1. og 2. HF var med, da 10. klasse idag fremlagde deres kvartalsopgave, som de har arbejdet med de sidste 3 måneder 💪🏼
Kvartalsopgaven er en slags forsmag på Årsopgaven, som man laver på HF - man starter på Årsopgaven i foråret på 1. HF og afslutter året efter med en mundtlig fremlæggelse foran et publikum 🌟
Amalie og Bertil fra 1. HF startede benhårdt op efter ferien med at præsentere Steiner HF på elevambassadørdagen på Tibberupskolen 💪🌟
200 9. klasses-elever fik fornøjelsen af at høre om vores HF – både det faglige, det sociale, rejserne og meget mere.
- Og så fik Amalie og Bertil også gjort opmærksom på, at vi holder ÅBENT HUS LØRDAG D. 28. JANUAR KL. 10-13 🤩
Se programmet for Åbent Hus her:
facebook.com/events/1261075517782922
DRØMMER DU OM en karakter- og eksamensfri HF uddannelse, hvor boglige og kreative fag er lige vigtige, og som giver dig adgang til alle videregående uddannelser?
Så kom til ÅBENT HUS på Steiner HF i Kvistgård lørdag d. 28. januar kl. 10-13 og hør mere om, hvad vi kan tilbyde dig!
Se mere her:
https://facebook.com/events/1261075517782922/
Hvis du er nysgerrig på, hvad en Steiner HF kan bruges til efterfølgende, kan du læse mere her:
www.steinerskoler.dk