En fritidsoase i den gamle stationsbygning

Hver dag efter skole løber eleverne fra 4.-7. klasse over i den nedlagte stationsbygning. Her har Mellemstationen nemlig til huse, Steiner Skolen Kvistgårds klub. Og lederen af Mellemstationen har siden foråret heddet Stine Pinholt.

’Jeg kommer fra foreningsverdenen, hvor jeg har arbejdet i de sidste 23 år, senest som daglig leder for en rideklub. Så jeg har passet børn på fritidsbasis, hvilket er en anden kontekst end her. Men jeg savnede mere faste arbejdstider og en tættere tilknytning til børnene, for der er stor udskiftning i foreningslivet,’ fortæller Stine.

Solgt til samtalen
’Jeg faldt over stillingsopslaget, som så spændende ud, og da jeg så sad til samtalen, var jeg solgt. Her er hyggeligt og en helt speciel stemning. Vi holder til i de her historiske bygninger, det synes jeg er meget tiltalende,’ lyder det entusiastisk fra Stine, som tilføjer, at hun hurtigt kunne mærke, at skolen er meget rummelig og inkluderende – at her er der plads til alle.
Ved sin side på Mellemstationen har Stine Astrid, som er pædagogmedhjælper. Hun har været her i et år og er med Stines ord enormt god til at holde styr på, hvornår eleverne skal til violin og hvad der ellers måtte være af aftaler og tidspunkter, der skal huskes.

Frirummet
Det er Stine Pinholts holdning, at Mellemstationen skal være en fritidsoase for børnene. ’Her kan de hænge ud med vennerne efter skolen, være krea eller dyrke sport. Det skal være et frirum, hvor de kan være, inden de går hjem,’ fortæller hun. ’Det står faktisk eleverne frit for, hvad de vil lave, vi er her for at understøtte dem – vi sætter en kande te over, laver lidt mad, hygger om dem.
Og så forsøger vi at hjælpe dem med konflikthåndtering. Nogle gange tager de en konflikt med ovre fra skolen, og den prøver vi så at hjælpe dem med at løse.’

Det står på tavlen!
Når man skal holde styr på fire klasser på en gang, er det nødvendigt med lidt struktur. Derfor hænger der en plan for mad og aktiviteter i køkkenet på Mellemstationen. ’Det er vi nødt til,’ siger Stine med et smil – ’ellers spørger de alle sammen hele tiden. Nu kan jeg bare sige: Det står på tavlen’. Torsdag er f.eks. fast udedag, hvor der ofte bliver tændt bål.

Inde i den gamle stationsbygning er der som regel gang i noget i køkkenet eller noget kreativt. – At lave mad er meget populært – og krympeplast er de ’helt vilde med,’ siger Stine. ’Hver gang vi introducerer noget nyt, er eleverne glade, og de er meget glade for at farvelægge og tegne.
Jeg er hurtigt blevet meget begejstret for at være på Steiner Skolen Kvistgård,’ afslutter Stine. ’Der er en stor empati her på skolen, og man føler sig hørt og set, det er virkelig et rart sted at arbejde.’

Steiner Skolen Kvistgård klub 4.-7. klasse

Stine leder Mellemstationen, Steiner Skolen Kvistgårds klub