Kompetenceplaner
Kompetenceplan for Kemi på Steiner-hf
10. Klasse
Antal lektioner: 3 ugers hovedfag, i alt 26 timer/år
Pensum
- Uorganisk kemi. Salte, syrer, baser og oxider. Deres fremstilling og reaktioner.
- Krystallinske og amorfe stoffer, opløsninger, krystallisation af salte og krystaldyrkning.
- Diffusion og osmose.
- Daltons atomteori og fastsættelse af atommasser og formelmasser.
- Kemiske formler, reaktionsskemaer, ækvivalente mængder, mol og støkiometri.
- Exoterme og endoterme reaktioner.
- pH-begrebet og pH-målinger med indikatorer.
Kompetencer
- Anvende fagbegreber og fagsprog.
- Udføre kemiske eksperimenter på forsvarlig vis.
- Arbejde fænomenologisk, herunder opøve en systematisk og eksakt iagttagelsesevne og kunne drage slutninger heraf.
- Dokumentere eksperimentelt arbejde både mundtligt og skriftligt.
- Redegøre for kemiske fænomener på makro- og symbolniveau.
- Arbejde kvalitativt og kvantitativt.
- Kende til kemikaliemærkning.
- Anvende håndbøger og faglitteratur.
- Anvende digitale værktøjer.
- Have en forståelse af kemiske fænomener i eleverne selv, og i deres hverdag og omverden.
1. HF
Antal lektioner: 3 ugers hovedfag, 3 uger håndværk, i alt 39 timer/år
Pensum
- Uorganisk kemi. Salte, syrer, baser og oxider. Deres fremstilling og reaktioner.
- Krystallinske og amorfe stoffer, opløsninger, krystallisation af salte og krystaldyrkning.
- Diffusion og osmose.
- Daltons atomteori og fastsættelse af atommasser og formelmasser.
- Kemiske formler, reaktionsskemaer, ækvivalente mængder, mol og støkiometri.
- Exoterme og endoterme reaktioner.
- pH-begrebet og pH-målinger med indikatorer.
- Anvende fagbegreber og fagsprog.
- Udføre kemiske eksperimenter på forsvarlig vis.
- Arbejde fænomenologisk, herunder opøve en systematisk og eksakt iagttagelsesevne og kunne drage slutninger heraf.
- Dokumentere eksperimentelt arbejde både mundtligt og skriftligt.
- Redegøre for kemiske fænomener på makro- og symbolniveau.
- Arbejde kvalitativt og kvantitativt.
- Kende til kemikaliemærkning.
- Anvende håndbøger og faglitteratur.
- Anvende digitale værktøjer.
- Have en forståelse af kemiske fænomener i eleverne selv, og i deres hverdag og omverden.
- Elektrolyse og udvikling af ionbegrebet. Ioner og ionreaktioner.
- Redoxreaktioner.
- Fældningsreaktioner og kvalitative uorganiske analyser.
- Elementer, spændingsrækken og korrosion.
- Måling med pH-meter og enkle pH-beregninger.
- Korresponderende syrer og baser.
- Det periodiske system og dets historiske udvikling.
- Arbejde med udvalgte grundstoffer.
- Ionforbindelser og molekyleforbindelser.
- Fælles naturfaglige temaer.
Kompetencer
- Bruge og udbygge kompetencerne i 10. klasse.
- Der arbejdes mest fænomenologisk. Vha. elektrokemi afsløres mere grundlæggende og umiddelbart skjulte egenskaber. Abstraktionsniveauet bliver altså større.
- Begynde selv at bruge det periodiske system, fx ved opskrivning af kemiske formler.
- Kende karakteristiske forskelle på ion- og molekyleforbindelsers egenskaber og reaktioner.
- Bruge øvelsesvejledninger og lave enkle rapporter.
- Kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
- Lave projektarbejde med rapport.
2. HF
Antal lektioner: 3 ugers hovedfag, 3 uger håndværk, i alt 39 timer/år
Pensum
- Kort gennemgang af atom- og kvanteteorier og i forbindelse hermed naturvidenskabsteori og -filosofi.
- Der arbejdes mest med skalmodellen fra 1913.
- Grundstofferne og grupperne i det periodiske system og deres elektronstrukturer.
- Bindingstyper for ionforbindelser, metaller og molekyler (med elektronprikformler og stregformler).
- Elektronegativitet.
- Oxidationstal og reaktionsskemaer med oxidationstal.
- Isotoper og radioaktive processer.
- Vigtige stofgrupper i den organiske kemi.
- Katalysatorer og enzymer.
- Biokemi kontra kemi i det døde og bioteknologi kontra traditionel kemisk industri.
- Kemikaliemærkninger.
- Fælles naturfaglige temaer.
Kompetencer
- Bruge og udbygge de tidligere kompetencer.
- Kende de karakteristiske egenskaber for de vigtigste grupper i det periodiske system.
- Bruge det periodiske system.
- Kende de vigtigste grundstoffer, deres egenskaber, forbindelser, reaktioner og stofcirkulationer.
- Redegøre for kemiske fæno- mener på makro- og symbol- niveau og på mikroniveau (med modeller).
- Kende naturvidenskabelige arbejdsmetoder og tankegang.
- Kende kemiske processer i husholdning og industri og deres betydning for miljø og ressource.
“Her er godt fællesskab, gode lærere og vilde klasserejser”.
Steiner HF elev