Kompetenceplaner
Kompetenceplan for Kemi på Steiner-hf
10. Klasse
Antal lektioner: 3 ugers hovedfag, i alt 26 timer/år
Pensum
- Uorganisk kemi. Salte, syrer, baser og oxider. Deres fremstilling og reaktioner.
- Krystallinske og amorfe stoffer, opløsninger, krystallisation af salte og krystaldyrkning.
- Diffusion og osmose.
- Daltons atomteori og fastsættelse af atommasser og formelmasser.
- Kemiske formler, reaktionsskemaer, ækvivalente mængder, mol og støkiometri.
- Exoterme og endoterme reaktioner.
- pH-begrebet og pH-målinger med indikatorer.
Kompetencer
- Anvende fagbegreber og fagsprog.
- Udføre kemiske eksperimenter på forsvarlig vis.
- Arbejde fænomenologisk, herunder opøve en systematisk og eksakt iagttagelsesevne og kunne drage slutninger heraf.
- Dokumentere eksperimentelt arbejde både mundtligt og skriftligt.
- Redegøre for kemiske fænomener på makro- og symbolniveau.
- Arbejde kvalitativt og kvantitativt.
- Kende til kemikaliemærkning.
- Anvende håndbøger og faglitteratur.
- Anvende digitale værktøjer.
- Have en forståelse af kemiske fænomener i eleverne selv, og i deres hverdag og omverden.
1. HF
Antal lektioner: 3 ugers hovedfag, 3 uger håndværk, i alt 39 timer/år
Pensum
- Uorganisk kemi. Salte, syrer, baser og oxider. Deres fremstilling og reaktioner.
- Krystallinske og amorfe stoffer, opløsninger, krystallisation af salte og krystaldyrkning.
- Diffusion og osmose.
- Daltons atomteori og fastsættelse af atommasser og formelmasser.
- Kemiske formler, reaktionsskemaer, ækvivalente mængder, mol og støkiometri.
- Exoterme og endoterme reaktioner.
- pH-begrebet og pH-målinger med indikatorer.
- Anvende fagbegreber og fagsprog.
- Udføre kemiske eksperimenter på forsvarlig vis.
- Arbejde fænomenologisk, herunder opøve en systematisk og eksakt iagttagelsesevne og kunne drage slutninger heraf.
- Dokumentere eksperimentelt arbejde både mundtligt og skriftligt.
- Redegøre for kemiske fænomener på makro- og symbolniveau.
- Arbejde kvalitativt og kvantitativt.
- Kende til kemikaliemærkning.
- Anvende håndbøger og faglitteratur.
- Anvende digitale værktøjer.
- Have en forståelse af kemiske fænomener i eleverne selv, og i deres hverdag og omverden.
- Elektrolyse og udvikling af ionbegrebet. Ioner og ionreaktioner.
- Redoxreaktioner.
- Fældningsreaktioner og kvalitative uorganiske analyser.
- Elementer, spændingsrækken og korrosion.
- Måling med pH-meter og enkle pH-beregninger.
- Korresponderende syrer og baser.
- Det periodiske system og dets historiske udvikling.
- Arbejde med udvalgte grundstoffer.
- Ionforbindelser og molekyleforbindelser.
- Fælles naturfaglige temaer.
Kompetencer
- Bruge og udbygge kompetencerne i 10. klasse.
- Der arbejdes mest fænomenologisk. Vha. elektrokemi afsløres mere grundlæggende og umiddelbart skjulte egenskaber. Abstraktionsniveauet bliver altså større.
- Begynde selv at bruge det periodiske system, fx ved opskrivning af kemiske formler.
- Kende karakteristiske forskelle på ion- og molekyleforbindelsers egenskaber og reaktioner.
- Bruge øvelsesvejledninger og lave enkle rapporter.
- Kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
- Lave projektarbejde med rapport.
2. HF
Antal lektioner: 3 ugers hovedfag, 3 uger håndværk, i alt 39 timer/år
Pensum
- Kort gennemgang af atom- og kvanteteorier og i forbindelse hermed naturvidenskabsteori og -filosofi.
- Der arbejdes mest med skalmodellen fra 1913.
- Grundstofferne og grupperne i det periodiske system og deres elektronstrukturer.
- Bindingstyper for ionforbindelser, metaller og molekyler (med elektronprikformler og stregformler).
- Elektronegativitet.
- Oxidationstal og reaktionsskemaer med oxidationstal.
- Isotoper og radioaktive processer.
- Vigtige stofgrupper i den organiske kemi.
- Katalysatorer og enzymer.
- Biokemi kontra kemi i det døde og bioteknologi kontra traditionel kemisk industri.
- Kemikaliemærkninger.
- Fælles naturfaglige temaer.
Kompetencer
- Bruge og udbygge de tidligere kompetencer.
- Kende de karakteristiske egenskaber for de vigtigste grupper i det periodiske system.
- Bruge det periodiske system.
- Kende de vigtigste grundstoffer, deres egenskaber, forbindelser, reaktioner og stofcirkulationer.
- Redegøre for kemiske fæno- mener på makro- og symbol- niveau og på mikroniveau (med modeller).
- Kende naturvidenskabelige arbejdsmetoder og tankegang.
- Kende kemiske processer i husholdning og industri og deres betydning for miljø og ressource.
“Her er godt fællesskab, gode lærere og vilde klasserejser”.
Steiner HF elev
Camilla fra 2. HF har en artikel i seneste udgave af Steinerbladet🥳💪
Artiklen er skrevet i forbindelse med Årsopgaven og handler om bæredygtige byggemetoder 🏗
Læs Camillas artikel på vores hjemmeside (link i bio) under fanen ‘10. Klasse & HF’ - Artikler 📑
#steinerhfkvistgård #steinerhf #waldorfeducation #steinerbladet #bæredygtigtbyggeri

Camilla fra 2. HF har en artikel i seneste udgave af Steinerbladet🥳💪
Artiklen er skrevet i forbindelse med Årsopgaven og handler om bæredygtige byggemetoder 🏗
Læs Camillas artikel på vores hjemmeside (link i bio) under fanen ‘10. Klasse & HF’ - Artikler 📑
#steinerhfkvistgård #steinerhf #waldorfeducation #steinerbladet #bæredygtigtbyggeri
Simon says … 1. HF havde engelskundervisning udenfor i dag - med lege på engelsk 🥳🌸
#steinerhfkvistgård #steinerskolenkvistgaard #waldorfeducation #steinerhf

Simon says … 1. HF havde engelskundervisning udenfor i dag - med lege på engelsk 🥳🌸
#steinerhfkvistgård #steinerskolenkvistgaard #waldorfeducation #steinerhf
Meld dig til rundvisningen på fredag og hør mere om vores karakter- og eksamensfri 10. klasse og HF-uddannelse 🌸
Der vil være rig lejlighed til at stille spørgsmål og se vores dejlige skole ☘️
Tilmelding senest i dag, mandag d. 8. maj til:
jar@steinerskolen-kvistgaard.dk
Vi glæder os til at se dig foran hovedhuset på fredag d. 12. maj kl. 13:30 🥳
#steinerhfkvistgård #steinerskolenkvistgaard #steinerskolen #waldorfeducation

Meld dig til rundvisningen på fredag og hør mere om vores karakter- og eksamensfri 10. klasse og HF-uddannelse 🌸
Der vil være rig lejlighed til at stille spørgsmål og se vores dejlige skole ☘️
Tilmelding senest i dag, mandag d. 8. maj til:
jar@steinerskolen-kvistgaard.dk
Vi glæder os til at se dig foran hovedhuset på fredag d. 12. maj kl. 13:30 🥳
#steinerhfkvistgård #steinerskolenkvistgaard #steinerskolen #waldorfeducation
✝️⛪️🪦🏞️🕯️🌟🎇🌌🌃🌕
I Assisi fik vi lov at møde broder Theodor.
Han er født og opvokset i Danmark, men blev for ca. 35 år siden en del af broderskabet i den franciskanske kirke i Assisi.
Her sad vi i et lille kloster-rum, og fik lov til at stille ham spørgsmål om absolut alt vi var nysgerrige omkring.
Theo var meget åben omkring sit liv, som leves efter disse 3 ting: lydighed, cølibat og fattigdom.
Derudover har han en god sans for humor, som var en friskt pust til vores humør🌟
#assisiitaly #steinerskolenkvistgaard #steinerhfkvistgaard #waldorfschooldenmark

✝️⛪️🪦🏞️🕯️🌟🎇🌌🌃🌕
I Assisi fik vi lov at møde broder Theodor.
Han er født og opvokset i Danmark, men blev for ca. 35 år siden en del af broderskabet i den franciskanske kirke i Assisi.
Her sad vi i et lille kloster-rum, og fik lov til at stille ham spørgsmål om absolut alt vi var nysgerrige omkring.
Theo var meget åben omkring sit liv, som leves efter disse 3 ting: lydighed, cølibat og fattigdom.
Derudover har han en god sans for humor, som var en friskt pust til vores humør🌟
#assisiitaly #steinerskolenkvistgaard #steinerhfkvistgaard #waldorfschooldenmark
⛰️🏔️🌄⛪️💒🔔
2’HF’s to dage i Assisi:
Vores dage i Assisi var meget tiltrængt, efter vores byvandringer i Rom.
Assisi har en blid og rolig stemning, hvor vi kunne få en ro i kroppen efter en lang rejsedag.
Her så vi Assisis middelalder-optog, vi fik spist god is i det meget varme vejr, lækker mad med fantastisk udsigt, og besøgt de mindeværdige små klostre, som ligger i byens omegn.
#steinerhfkvistgaard
#steinerskolenkvistgaard
#assisiitaly #waldorfschooltrip

⛰️🏔️🌄⛪️💒🔔
2’HF’s to dage i Assisi:
Vores dage i Assisi var meget tiltrængt, efter vores byvandringer i Rom.
Assisi har en blid og rolig stemning, hvor vi kunne få en ro i kroppen efter en lang rejsedag.
Her så vi Assisis middelalder-optog, vi fik spist god is i det meget varme vejr, lækker mad med fantastisk udsigt, og besøgt de mindeværdige små klostre, som ligger i byens omegn.
#steinerhfkvistgaard
#steinerskolenkvistgaard
#assisiitaly #waldorfschooltrip
🇮🇹🍕🍝⛪️🍝🇮🇹🏛️🏟️🏟️🏛️⛪️
2. HF’s oplevelsesrige 5 dage i Rom:
På vores ophold i Rom fik vi, elever fra 2.HF, oplevet en helt masse ting.
Vi har set utallige historiske monumenter såsom: Colosseum, Peters kirken, Vatikanet, Forum, mange forskellige kirker, Den spanske trappe, Trevi fontænen, Michelangelo og Bernini’s smukke værker og meget andet.
Derudover har vi også haft mange sociale oplevelser, hvor vi har udforsket Italiens smukke (og varme) gader, den lækre mad, den fantastiske italienske kultur og den store fodboldglæde⚽️🏛️🇮🇹🍕🍝⛪️🏟️
#steinerskolenkvistgaard #steinerhfkvistgaard #romeitaly #schooltrip #waldorfschools #waldorfschoolinrome

🇮🇹🍕🍝⛪️🍝🇮🇹🏛️🏟️🏟️🏛️⛪️
2. HF’s oplevelsesrige 5 dage i Rom:
På vores ophold i Rom fik vi, elever fra 2.HF, oplevet en helt masse ting.
Vi har set utallige historiske monumenter såsom: Colosseum, Peters kirken, Vatikanet, Forum, mange forskellige kirker, Den spanske trappe, Trevi fontænen, Michelangelo og Bernini’s smukke værker og meget andet.
Derudover har vi også haft mange sociale oplevelser, hvor vi har udforsket Italiens smukke (og varme) gader, den lækre mad, den fantastiske italienske kultur og den store fodboldglæde⚽️🏛️🇮🇹🍕🍝⛪️🏟️
#steinerskolenkvistgaard #steinerhfkvistgaard #romeitaly #schooltrip #waldorfschools #waldorfschoolinrome
10. klasse har de sidste fire uger haft dramaperiode og har arbejdet med Shakespeares ’Helligtrekongersaften’ 🎭
På mandag er der premiere på forestillingen i Teaterhuset i Espergærde. Der er to forestillinger for elever og en for forældre og venner 🥳🌼
#steinerskolenkvistgaard #steinerhfkvistgård #10klasse #teaterhusetespergærde

10. klasse har de sidste fire uger haft dramaperiode og har arbejdet med Shakespeares ’Helligtrekongersaften’ 🎭
På mandag er der premiere på forestillingen i Teaterhuset i Espergærde. Der er to forestillinger for elever og en for forældre og venner 🥳🌼
#steinerskolenkvistgaard #steinerhfkvistgård #10klasse #teaterhusetespergærde
Så er det på torsdag, vi holder infomøde om vores 10. klasse 🥳
Kom og hør om vores karakter- og eksamensfri 10. klasse, som både er for elever, der kommer her fra skolen, men i høj grad også for dig, der kommer fra en anden grundskole og har lyst til nye skoleoplevelser med masser af variation, kreative fag og projekter 🌸
Skriv til vores koordinator for 10. klasse og HF, Jacob Rosendahl Pedersen og meld dig til: jar@steinerskolen-kvistgaard.dk. Så ses vi på torsdag kl. 17 💪🏼💚
#steinerhfkvistgård #steinerhf #steinerskolenkvistgaard #10klasse

Så er det på torsdag, vi holder infomøde om vores 10. klasse 🥳
Kom og hør om vores karakter- og eksamensfri 10. klasse, som både er for elever, der kommer her fra skolen, men i høj grad også for dig, der kommer fra en anden grundskole og har lyst til nye skoleoplevelser med masser af variation, kreative fag og projekter 🌸
Skriv til vores koordinator for 10. klasse og HF, Jacob Rosendahl Pedersen og meld dig til: jar@steinerskolen-kvistgaard.dk. Så ses vi på torsdag kl. 17 💪🏼💚
#steinerhfkvistgård #steinerhf #steinerskolenkvistgaard #10klasse