Kompetenceplaner
Kompetenceplan for Idræt på Steiner HF
Indledning
Rudolf Steiner skolen er tolvårig med en otteårig grundskole og en fireårig overskole/overbygning. Denne kompetenceplan relaterer sig til overskolen/overbygningen i faget idræt dækkende for undervisningen fra 9. til 12. klassetrin. På Steiner-skolerne tilrettelægges undervisningen, så et fags progression og sammenhæng er tilpasset den unges alder. Således danner den almene udvikling af det unge menneske grundlag for de faglige temaer, der undervises i for hver årgang. Læs mere i ”Introduktion til Rudolf Steiner-skolens læreplan”.
Ved godkendelsen af den toårige Steiner-hf for skolernes 11. og 12. klassetrin skal hf- læreplanen i faget følges og for idræt C ses kravene i hf-læreplanen for fagene på:
Link til læreplanen: https://uvm.dk/gymnasiale-uddannelser/fag-og- laereplaner/laereplaner-2017/hf-laereplaner-2017
Formål og perspektiv
Det overordnede formål med idrætsundervisningen er at give eleverne erfaringer med og viden om fysisk udfoldelse og dennes sammenhæng med et sundt helbred – en forudsætning for at holde sig rask og være i stand til optimalt at klare de udfordringer som stilles i de øvrige skolefag. Gennem træning inden for forskellige discipliner – gerne under hensyntagen til ønsker fra eleverne – skabes rammer for bevægelsesglæde og udvikling af kropsbevidsthed, fysisk styrke og god kondition – kompetencer der er med til at udvikle og understøtte personlige kompetencer. Endelig giver en række holddiscipliner mulighed for at udvikle sociale kompetencer.
Emneområder
Fysiske aktiviteter af alle slags kan inddrages i kortere eller længere forløb alt efter hvilke rammer og muligheder den enkelte skole har; overordnet kan aktiviteterne inddeles i grundlæggende discipliner som opvarmning, udstrækning samt konditions- og styrketræning
individuelle discipliner
som atletik, bothmergymnastik og rytmisk gymnastik/dans
én mod én discipliner
som badminton, tennis og fægtning
holdspil
som basket ball, hockey, fodbold og håndbold
Der lægges i alle discipliner vægt på at udvikle kropsbeherskelse, styrke og kondition, ligesom tekniske færdigheder øves og udvikles. I holddisciplinerne øves derudover taktiske færdigheder.
Undervisningen tilrettelægges således at der er en passende afveksling som tager hensyn til en alsidig træning og forskelligt fysisk og fagligt niveau hos eleverne. Samtidig skal forløbenes længde give mulighed for fordybelse i den enkelte disciplins tekniske og taktiske udfordringer, ligesom en kontinuitet kan tilgodeses ved at forløb tages op flere gange i løbet af de 4 skoleår.
Kompetencemål
Grundlæggende discipliner
Undervisningen giver mulighed for at kunne:
• gennemføre et opvarmningsprogram, et konditions- og styrkeprogram, ligesom de skal kunne gennemføre et udstrækningsprogram
Individuelle discipliner
Undervisningen giver mulighed for at kunne:
- demonstrere kropsbevidsthed, kondition og styrke i udfoldelsen af de discipliner der er gennemført som forløb.
- beherske tekniske og taktiske færdigheder i de gennemførte discipliner
- vise initiativ og udholdenhed i gennemførelsen i de valgte disciplinerÉn mod én – discipliner
Undervisningen giver mulighed for at kunne:
- beherske samme færdigheder som nævnt ovenfor
- beherske en god og sund konkurrencementalitet
- kende og respektere det enkelte spils reglerHolddiscipliner
Undervisningen giver mulighed for at kunne:
- beherske samme færdigheder som nævnt ovenfor
- derudover beherske gode sociale kompetencer så som samarbejdesevner
- kende og respektere det enkelte spils reglerEvaluering
Elevens udbytte af undervisningen vurderes ud fra indsatsen i timerne og elevens udvikling i faget.
Desuden evalueres samlet skriftligt ved 10. og 12. klasses (2.hf) afslutning i et vidnesbyrd med tilhørende konkrete pensumangivelser. Heri beskrives elevens slutkompetencer og den faglige progression som den enkelte har gennemgået. Bedømmelsen sker ud fra lærerens samlede vurderinger efter afsluttet undervisning og opgaveafleveringer.
“Jeg kan godt lide måden undervisningen foregår på, at der ikke er karakterræs eller eksamener”.
Steiner HF elev
På programmet er bl.a. 2. HF’ernes eurytmi-optræden 🌸
Vi glæder os til at se jer i morgen kl. 10 ♥️☘️
#steinerhfkvistgård #steinerskolenkvistgaard

På programmet er bl.a. 2. HF’ernes eurytmi-optræden 🌸
Vi glæder os til at se jer i morgen kl. 10 ♥️☘️
#steinerhfkvistgård #steinerskolenkvistgaard
Så blev vi færdige med bygge projektet på børnehjemmet udenfor Yerevan, Armenien🇦🇲. Vi arbejde hårdt, og blev forkælet med Armensk frokost! Vi tog afsked med knus og kram, ♥️en fantastisk dag!😋

Så blev vi færdige med bygge projektet på børnehjemmet udenfor Yerevan, Armenien🇦🇲. Vi arbejde hårdt, og blev forkælet med Armensk frokost! Vi tog afsked med knus og kram, ♥️en fantastisk dag!😋
I dag har været første dag, ude på det armensk børnehjem, Zatik, som vi har tjent penge til i løbet af året.🤑
En lidt hård dag med masser af betonblanding visa håndkraft😮💨
Men med solskin, fodbold med børnene på hjemmet i pauserne, og Gilli, holdte vi humøret højt og er klar til endnu en dag derhenne i morgen🫶🏿😍

I dag har været første dag, ude på det armensk børnehjem, Zatik, som vi har tjent penge til i løbet af året.🤑
En lidt hård dag med masser af betonblanding visa håndkraft😮💨
Men med solskin, fodbold med børnene på hjemmet i pauserne, og Gilli, holdte vi humøret højt og er klar til endnu en dag derhenne i morgen🫶🏿😍
Så er det på mandag, der er deadline for at ansøge om en plads på Steiner HF via optagelse.dk ♥️
Læs mere på www.steinerskolen-kvistgaard.dk/steiner-hf

Så er det på mandag, der er deadline for at ansøge om en plads på Steiner HF via optagelse.dk ♥️
Læs mere på www.steinerskolen-kvistgaard.dk/steiner-hf
Glimt fra en stor dag 🤩
Idag fremlagde 2. HF’erne deres årsopgave foran et stort publikum. Et helt års arbejde blev dermed afsluttet på fineste vis💪🏼♥️
Vi kom omkring Søren Kierkegaard, bæredygtigt byggeri, sodavandens kulturhistorie (inkl. smagsprøver af egen bryg), dansk møbeldesign, bilrestaurering og MEGET MEGET mere 🌸
Stort tillykke til vores dygtige og engagerede elever, som hver og én leverede en flot præsentation 🇩🇰👌🏼♥️

Glimt fra en stor dag 🤩
Idag fremlagde 2. HF’erne deres årsopgave foran et stort publikum. Et helt års arbejde blev dermed afsluttet på fineste vis💪🏼♥️
Vi kom omkring Søren Kierkegaard, bæredygtigt byggeri, sodavandens kulturhistorie (inkl. smagsprøver af egen bryg), dansk møbeldesign, bilrestaurering og MEGET MEGET mere 🌸
Stort tillykke til vores dygtige og engagerede elever, som hver og én leverede en flot præsentation 🇩🇰👌🏼♥️
Husk at søge ind på vores karakter-og eksamensfri Steiner HF via optagelse.dk senest 13. marts!
Ud over klassiske HF-fag på A-, B- og C-niveau får du også musik, kunst- og håndværksfag 🎶👨🎨
På Steiner HF får du den udvidede fagpakke, og du kan derfor søge optagelse på både professionsuddannelser, erhvervsakademier og på universitetsuddannelser, når du er færdig.
Du er velkommen til at kontakte vores HF koordinator, Jacob Rosendahl, hvis du har spørgsmål: jar@steinerskolen-kvistgaard.dk ☘️

Husk at søge ind på vores karakter-og eksamensfri Steiner HF via optagelse.dk senest 13. marts!
Ud over klassiske HF-fag på A-, B- og C-niveau får du også musik, kunst- og håndværksfag 🎶👨🎨
På Steiner HF får du den udvidede fagpakke, og du kan derfor søge optagelse på både professionsuddannelser, erhvervsakademier og på universitetsuddannelser, når du er færdig.
Du er velkommen til at kontakte vores HF koordinator, Jacob Rosendahl, hvis du har spørgsmål: jar@steinerskolen-kvistgaard.dk ☘️
SÅ er det snart, at vi i 2. HF fremlægger vores årsopgaver.
Vi er meget spændte, og selvfølgelig også nervøse.
Et helt års arbejde på skriftlige opgaver, og kreative produkter, afleveres i morgen d. 2. Marts.
Og vi er stolte af at være færdige 💫🌠
#rudolfsteiner #steinerskolenkvistgaard
#steinerhfkvistgaard

SÅ er det snart, at vi i 2. HF fremlægger vores årsopgaver.
Vi er meget spændte, og selvfølgelig også nervøse.
Et helt års arbejde på skriftlige opgaver, og kreative produkter, afleveres i morgen d. 2. Marts.
Og vi er stolte af at være færdige 💫🌠
#rudolfsteiner #steinerskolenkvistgaard
#steinerhfkvistgaard
2. HF’erne forbereder sig til fremlæggelsen af deres årsopgaver på lørdag 🌸
Fremlæggelsen er mundtlig foran et stort publikum, så som en del af forberedelsen får klassen undervisning af Merete Nørgård, som er stemmetræner og dramalærer 🤩 Så idag startede dagen med opvarmningsøvelser 💪🏼

2. HF’erne forbereder sig til fremlæggelsen af deres årsopgaver på lørdag 🌸
Fremlæggelsen er mundtlig foran et stort publikum, så som en del af forberedelsen får klassen undervisning af Merete Nørgård, som er stemmetræner og dramalærer 🤩 Så idag startede dagen med opvarmningsøvelser 💪🏼