Kompetenceplan for engelsk på Steiner HF

Engelsk fagbeskrivelse 2021
Christina Cortzen Hesselbjerg

1. HF og 2.HF: 2 ugentlige lektioner

Hensigten med faget er at give eleven sproglige redskaber til at anvende en tydelig og god udtale, tale sammenhængende og udtrykke sig nuanceret og velformuleret, anvende et varieret ordforråd og grammatisk korrekt sprogbrug, være i stand til at redegøre for grammatiske regler, kunne differentiere mellem formelt og uformelt sprog/tilpasse sin sprogbrug til en given social sammenhæng, læse, oversætte og forstå tekster, redegøre for de læste teksters indhold og form, skrive grammatisk og ortografisk korrekt, skriftligt udtrykke sig velformuleret i et varieret sprog, kunne formulere og forme sin skriftlige fremstilling til en defineret modtager i en given genre, anvende hjælpemidler som ordbøger, grammatik og it-værktøjer , samt kunne udtrykke og begrunde egne meninger, skriftligt som mundtligt. I undervisningen har eleverne på basis af udvalgte temaer arbejdet med ældre som moderne kortere tekster, romaner, digte samt skuespil. Grammatik og arbejdet med ´academic writing`, har været en fast bestanddel af fagets kerneområder.

“Her har hver enkelt elev mere selvbestemmelse end jeg har oplevet andre steder. Alle lærerne kender elevernes svage og stærke sider og hjælper til med at udvikle dem”.