Kompetenceplaner
Kompetenceplan for Billedkunst, herunder Grafik og Tegning på Steiner HF
Grafik
Formål og perspektiv
Eleverne vil få en forståelse for de grafiske metoder som består af høj-, dyb,- og plantryk. I disse tre kategorier vil eleven kunne mestre teknikkerne: monotypi, koldnålsradering, akvatinte, fotogravure, collografi og tapetryk. Undervisningen skal give eleven forståelse for disse håndværksmæssige egenskaber og processer.
Emneområder
Der vil være både gruppe- og individuelle arbejdsopgaver, således at eleven kan bruge de grafiske teknikker ud i både solo- og gruppeopgaver og med løsning af både bunde og frie opgaver.
Kompetencemål for grafik
Der lægges i alle teknikker vægt på at udvikle færdigheder og kunnen med den pågældende tekniks udfordringer. Undervisningen tilrettelægges således at der vil være noget for enhver elev og ethvert niveau, og tillige vil der være mulighed for fordybelse af en eller to af de pågældende teknikker.
Undervisningen og teknikkerne giver mulighed for at:
- at vise fortrolighed med grafikkens principper,
- at kunne omsætte design og ønsker til et konkret resultat
- at tilrettelægge en arbejdsproces fra ide til slutprodukt
- at vise omtanke i brugen af materialer og værktøj
- at fornemme og beskrive grafisk udtryk for stemninger og følelser
Evaluering
Elevens udbytte af undervisningen vurderes ud fra indsatsen i timerne og elevens udvikling og arrangement i faget og timerne.
Tegning
Formål og perspektiv
Eleverne vil få en forståelse for forskellige tegne teknikker, såsom akvarel, blyantstegning, blæktegning, valørtegning og landskabstegning. Undervisningen skal give eleven forståelse for disse håndværksmæssige egenskaber og processer.
Emneområder
Der vil være både gruppe- og individuelle arbejdsopgaver, således at eleven kan bruge de tillærte teknikker i både solo- og gruppeopgaver og med løsning af både bunde og frie opgaver.
Kompetencemål for tegning
Der lægges i alle teknikker vægt på at udvikle færdigheder og kunnen med den pågældende tekniks udfordringer. Undervisningen tilrettelægges således at der vil være noget for enhver elev og ethvert niveau, og tillige vil der være mulighed for fordybelse af en eller to af de pågældende teknikker.
Undervisningen og teknikkerne giver mulighed for at:
- at vise fortrolighed med tegningens principper,
- at kunne omsætte design og ønsker til et konkret resultat
- at tilrettelægge en arbejdsproces fra ide til slutprodukt
- at vise omtanke i brugen af materialer
- at fornemme og beskrive tegneudtryk gennem stemninger og følelser
Evaluering
Elevens udbytte af undervisningen vurderes ud fra indsatsen i timerne samt elevens udvikling og arrangement i faget og timerne.
“Jeg valgte Steiner HF, da det er en skole som opfylder alle de krav jeg har til en skolegang; venskaber, Kreativitet og et godt fagligt niveau”.
Steiner HF elev
i 2. HF har vi drama, hvor vi laver et stykke kaldt “Festen”.
Dette er vores sidste periode, inden vi bliver studenter d. 24 Juni💙🙏🏼
Her er lidt fra denne drama-periode:
#steinerskolenkvistgaard #steinerhfkvistgaard
9.klasse og 10.klasse var igår på tur til steinerskolen Odense, sammen med en masse andre steiner skoler. Vi havde en hyggelig og sjov dag, hvor vi lærte en masse nye ansigter at kende🚎🌳
Vi er taget videre fra Rom til Assisi, hvor vi har snakket med Theodor som er med i franciskanerbroderordnen og har set flere franciskaner kirker. Derefter har vi været i Firenze hvor vi har set uffizierne, Guldsmedsbroen, Domkirken, Mariakirken, Medici gravkapel og Museum, Baptisteriet og meget mere.
Næste stop er Venedig.
I går fik 1. HF utrolig mange enestående oplevelser!
Vi startede med at være på den sorte strand, som hedder “Reynisfjara”. Her sad vi i en grotte, for at skrive om stranden i vores hæfter.
Noget vi synes var ret vildt var selvfølgelig den smukke udsigt, og klipperne, men også at hvis man sejler direkte syd fra denne strand, er det første land man møder Antarktis.
Efter dette var vi ude ved et vandfald, hvor man skulle snige sig igennem 2 klipper for at komme dertil.
Dernæst så vi to vandfald mere, som man kunne gå om bag.
Som i kan se på videoerne, var der også rigtig mange regnbuer.
Mange blev gennemblødte, men det var hele oplevelsen værd!
I dag skal vi gå lidt rundt i Reykjavik, og arbejde på vores podcasts🏔
#steinerskolenkvistgaard #steinerhfkvistgaard
2. HF har godt gang i deres Italiens-tur, hvor de i de første 5 dage har været i Rom. Hvor de blandt andet har set Colosseum, Villa Borghese, sankt Peters Kirken og været en dag i Pompeji. Nu er de taget videre til Assisi. 🏛🍕🍝👍🏻🇮🇹
I 1. hf syer vi portrætter i tekstil , hvor vi kan udtrykke os i farver, og forskellige stykker stof.
her er et lille indblik:
#steinerhfkvistgaard #steinerskolenkvistgaard
En tur til @steinerskolenvidar og @michaelskolensteinerhf for at snakke om OSS #steinerhf #steinerschool#ungdomsuddannelse