Forældreopgaver

Som forældre har man forskellige opgaver i løbet af året, bl.a rengøring, deltagelse i forskønnelsesprojekter og afholdelse af café til månedsfesterne.

Forskønnelsesdage

Forskønnelsesdagene er de fælles arbejdsdage, hvor forældrene sammen med eleverne rydder op, reparerer og forskønner skolen.
Forældre bedes holde sig opdateret i kalenderen på Intra.
Dagen er en gave fra forældrene til skolen, og der er mødepligt for alle forældre. Eleverne er velkomne.

Forældremøder

Hver klasse, fra børnehaveklasse til og med 2. HF, har hvert år mindst to faste forældremøder, hvor forældre har mødepligt. Eventuelt afbud meldes til klasselæreren.
Der kan desuden afholdes flere møder, hvis der er behov herfor fra lærer- eller forældreside.
Ved forældremøderne bliver der blandt andet talt om det specielle ved klassetrinnet, hvorledes lærerplanen bliver fulgt, klassens trivsel, og ikke mindst bliver spørgsmål fra forældrene behandlet. Ligeledes bliver der valgt kontaktforældre og basarrepræsentanter.

Datoerne for forældremøderne findes i kalenderen på Intra.

Foredrag, arbejdsdage, lørdagsskole og andre initiativer

Fremmødet til månedsfesterne/lørdagsskole er skolepligtigt og af overordentlig stor betydning for den enkelte elev og den eksamensfri skole som helhed.
For forældrene er månedsfesterne også en oplagt mulighed for at føre tilsyn og få indblik i, hvad der foregår i undervisningen.

Der planlægges i løbet af skoleåret månedsfester, hvor der er mødepligt:

• Høst-Michaels-månedsfest
  • Julebasar (læs mere HER)
  • Vintermånedsfest
  • Forårsmånedsfest
  • Åbent Hus
  • Sommermånedsfest

Derudover er der mødepligt til:

• Forældremøder
  • Skole-hjem-samtaler
  • Forskønnelsesdage/arbejdsweekends
  • Årsmøde
  • Forældreseminar (mødepligt for nye forældre, kommende forældre til børnehaveklasse, 1. klasse og 2. klasse)
  • Istandsættelsesweekend
  • Moppe-tjans (rengøring på skolen – Se Moppenyt på Intra)

Andre vigtige arrangementer på og omkring skolen i løbet af året, hvor forældre er meget velkomne:

• Lanternefest (kun for Børnehaveklassen og til og med 2. klasse)
  • Forårskoncert
  • Åbent Hus for Grundskole og Steiner HF
  • Årsopgavefremlæggelse
  • Adventsspiral
  • Julekoncert

Se datoer i årskalenderen på Intra. Det er også her, arrangementerne annonceres.

MoppeNyt og forældrerengøring

Forældrene skiftes til at stå for rengøringen. MoppeNyts plan udgives i skoleårets begyndelse og kan ses på Intra under ‘Nyt fra kontoret’, hvor plan og arbejdsbeskrivelse vil kunne findes.

“Vores børn er blevet mødt med den respekt, der gør,
at de har kunnet udfolde deres fulde potentiale.”

Forældre til tidligere elever på Rudolf Steiner Skolen Kvistgård