Socialpraktik: En unik mulighed på Steiner HF

Som elev på Steiner HF skal man igennem det helt særlige praktikforløb, socialpraktik.

Socialpraktikken finder sted i 1. HF, hvor eleverne som en del af undervisningen i samfundsfag skal i praktik et sted, hvor de kan gøre en forskel – det kunne være et herberg for hjemløse, et suppekøkken eller lignende.

Formålet med socialpraktikken er blandt andet, at eleverne beskæftiger sig med noget, der har en betydning for andre end dem selv. Praktikken skal være med til at vise, at selv det lille bidrag man som individ kommer med, kan få stor betydning for andre mennesker.

Mange fattige

En af de HF-elever der har været i socialpraktik i år er Felix, som sidste år – lidt atypisk – valgte at tage sin praktik helt i Indien, da muligheden for et ophold på Kanha Shanti meditationscenter i Hyderabad bød sig.

’Konceptet med stedet er, at det er for alle – rige som fattige – og fattige var der mange af; altså folk, der ingenting har. Men de får så muligheden for at komme gratis ind på meditationscentret. Der var også mange ukrainske flygtninge,’ fortæller Felix. Hans arbejde på centret var frivilligt og bestod af en blanding af køkkenarbejde, receptionsarbejde og arbejde i gartneriet.

Fotos fra Felix’ socialpraktik i Indien, 2023

Steiner HF Kvistgård Steiner Skole Helsingør Kommune

Da Felix (2. HF) var 1. HF’er, var han i socialpraktik i Indien

Man har bygget et samfund

Selvom der var stor fattigdom i området, er meditationscentret blevet bygget enormt hurtigt, og det gjorde et stort indtryk på Felix: ’Det er vildt, hvor stort og hvor hurtigt man kan bygge. I 2017 lå der kun et lille, primitivt meditationscenter i en ørken, og i dag er der boliger og en skole til 2000 elever. Man har bygget et fuldt fungerende samfund med 7000 fastboende indbyggere op på så kort tid, det er fantastisk,’ fortæller Felix.

Nye perspektiver

For Felix er der ingen tvivl om, at socialpraktikken er et fedt koncept. – Udover at det kan være rart at lave noget andet end den almindelige skolegang i en periode, giver det nogle nye perspektiver på ens eget liv, når man møder mennesker, der er så anderledes end en selv: ’Det giver mere menneskeforståelse, når man møder mennesker fra andre kulturer,’ mener Felix. ’I Indien mødte jeg franskmænd, tyskere, italienere, ja, folk fra hele verden, det var en kæmpe oplevelse.’

“Det giver mere menneskeforståelse, når man møder mennesker fra andre kulturer.”

Felix, 1. HF (2023) om sin socialpraktik