Studieplaner

Steiner HF er en bred uddannelse, hvori der indgår en udvidet HF-fagpakke og en række kunstneriske, musiske og håndværksfag. Fagene har betydning for dannelsen af dig og udviklingen af den måde, du er i verden på.

Alle fag er obligatoriske for alle elever på Steiner HF.

Nedenfor kan du se, hvilket niveau de forskellige fag udbydes på (A, B, C).

Fagbeskrivelser & Studieplaner

Biologi er central for at forstå os selv som en biologisk organisme og for at forstå livet på jorden.
Det er derfor vigtigt, at vi hele tiden udvikler vores begrebsverden og levende tænkning, sådan at det giver grundlag for, at vi kan være ansvarlige medlemmer af jordens levende samfund

FIND STUDIEPLAN FOR BIOLOGI

Bevægelsesfaget eurytmi vil styrke og støtte en god og naturlig forankring i kroppen og pleje sansen for samarbejde og dynamik individuelt og i gruppe.
Som kunstfag i 10. klasse og HF vægtes kropsligt, følelsesmæssigt og mentalt nærvær sammenhængende, hvorved fornemmelse for rum–geometri–struktur, for harmonisk bevægelseskoordination og for kunstnerisk og social iagttagelsesevne udvikles.

FIND STUDIEPLAN FOR EURYTMI

De mange fysikforsøg appellerer til din nysgerrighed og kreativitet.
De får stoffet til at opleves relevant og vedkommende og giver lyst til at arbejde med naturfænomener, teknikken omkring dig og naturvidenskab – til at arbejde både praktisk og teoretisk med fysik.

FIND STUDIEPLAN FOR FYSIK

Med indtrædelse i grafikkens vidunderlige univers arbejder vi med de grafiske trykmetoder der spænder fra monotypi, over dybtryk til koldnålsraderinger og collografi. Grafik-universet er stort og alligevel kræver det præcision og håndens viljestærke arbejde i processerne – og bonussen i form af unikke personlige tryk udebliver ikke.!

FIND STUDIEPLAN FOR GRAFIK HER

Undervisningen i kemi begynder med forsøg, der kan tale til dine sanser og vækker nysgerrigheden og interessen for at eksperimentere og arbejde med kemi.
Ud fra dem når du frem til en forståelse af kemien i dig selv og alt levende, i din hverdag, i verden omkring dig og også til at arbejde med den teoretiske side af kemien.

FIND STUDIEPLAN FOR KEMI (C)

9. kl ,10. kl og 1. og 2. HF undervises i kor sammen, og der arbejdes med rytmiske og klassiske sange i 3-4-stemmige arrangementer.
Det at lytte til hinanden og synge sammen giver en oplevelse af fællesskab gennem musikken, samtidig med at eleven udvikler sin sangstemme og træner sit gehør.

FIND STUDIEPLAN FOR KOR

For at få en kunstnerisk forståelse for farver og former, det vil sige handle, turde bryde mønstre, fejle og reagere i overensstemmelse med billedets og helhedens nye udtryk. At blive befriet for det perfektes tvang.

FIND STUDIEPLAN FOR MALING HER

Matematik er et teoretisk fag, der bygger på logisk tænkning.
Når vi har matematik på Steiner HF, er det derfor især for at skærpe evnen til at tænke logisk. I matematik arbejder vi med matematisk bevisførelse og matematisk problemløsning. Begge dele er krævende. Til gengæld er belønningen stor, for har man først en gang virkelig forstået et matematisk bevis, har man gjort sig en erkendelse for livet.

FIND STUDIEPLAN FOR MATEMATIK (B) 10. klasse, 1. HF OG 2. HF

Samfundsfag går i dybden med det samfund, du lever i.
Det er vigtigt at have kendskab til temaer som sociale forhold, politik og internationale sammenhænge. Hvor ligger udkantsdanmark? Hvem har magten i Danmark? Hvordan påvirker EU Danmark? Du undersøger det samfund, som du er en del af.

FIND STUDIEPLAN FOR SAMFUNDSFAG

I tekstilkundskab får du kendskab til materialelære og -anvendelse i tekstilindustrien, samt væveteori.
Gennem mesterlæreprincippet, lærer du at spinde garn, skære en trend, sætte en væv op og væve et tekstilt produkt, fx et tørklæde.
Mængden af materialer, håndtering af teknikker og værktøj, giver forskellige erfaringer, der tilsammen udbygger en bred og nuanceret bund, til at fortsætte egne studier og udviklingsveje.

FIND STUDIEPLAN FOR TEKSTIL

10. klasse på Steiner Skolen Kvistgård Helsingør Kommune

“Jeg fik hurtigt en masse venner. Både fra min egen klasse og fra klassen over og alle har været meget åbne og søde og taget godt imod mig.”

Oline, 2. HF (2023)