Værdigrundlag

I børnehuset arbejder vi ud fra Rudolf Steiners menneskesyn og et antroposofisk grundlag, der bygger på, at mennesket er et åndeligt væsen, som består af legeme, sjæl og ånd.

I dagligdagen arbejder vi på at omsætte det til pædagogiske impulser.

I Børnehuset mener vi, at det er værdifuldt, at alle børn bliver set, som de er, og barnet skal føle sig hjemme, både i sig selv og i gruppen.

Med en fast dags-, uge- og årsrytme stimulerer vi barnets sprog, sanser, motorik og følelsesliv, og det giver barnet de redskaber, der skal til for at indgå i vores fælles dagligdag. Det foregår i vores smukke hus, der danner rammen om vores værdigrundlag.

Vi møder forældrene i et samarbejde, der er baseret på fælles tillid, respekt, afstemte forventninger, åbenhed og dialog.

• Vi måler og sammenligner ikke børnene i forhold til hinanden.
  • Vi tager hensyn til barnets individuelle behov.
  • Vi arbejder med at skabe æstetiske og smukke fysiske rammer.
  • Vi bruger naturmaterialer i legetøj m.m. og arbejder med de fire elementer (jord, vand, ild og luft) på legepladsen.
  • Vi bruger sanglege og eventyr som et pædagogisk redskab.
  • Vi bager, maler, fortæller eventyr, laver sanglege og laver mad med kærlighed.
  • Vi giver hånd, er lyttende i forhold til barnet, har fysisk kontakt, arbejder på at skabe tillid mellem barn/voksen, og bestræber os på en respektfuld dialog mellem barn/voksen.
  • Vi gør alt for at holde dag-, uge- og årsrytmen i hævd. Udviser genkendelsens glæde som voksen i forbindelse med forberedelse af årstidsfesterne, og i det hele taget mellem børn og voksne.
  • Vi arbejder både individuelt og i samlet gruppe med Rudolf Steiners antroposofiske litteratur. Vi læser hver dag hans dag- og uge-vers til den morgensamling, de voksne har i haven. Her snakker vi om dagens gøremål, og vigtige beskeder gives videre.
  • Institutionen finansierer kurser/videreuddannelse i antroposofisk pædagogik for personalet. Vi ajourfører og opdaterer hele tiden vores virksomhedsplan og læreplaner i forhold til det, vi pædagogisk gør i institutionen.

Du kan læse mere i afsnittet om vores lære- og virksomhedsplan.

“Vi ved, at hun har haft en god dag, når man kan lugte røgen fra bålet i hendes hår og hun glad genfortæller dagens eventyr.”

Forælder i Børnehuset