Samfundsfag på Steiner HF

Kompetenceplan

Årsplan for Samfundsfag

10. klasse:

Eleverne arbejder med samfundsfagets grunddiscipliner: Politik, Sociologi og Økonomi.

Vi tager udgangspunkt i Samfundsfag C-niveau, med naturlige faglige justeringer i forhold til sværhedsgrad.

Vi arbejder både induktivt og deduktivt og med udgangspunkt i lærebogen ”Luk Samfundet Op!” (Columbus, 2017).

Vi integrerer IT i undervisningen og arbejder målrettet med elevernes kompetencer indenfor informationssøgning, online-besvarelser, samt koblingen imellem empiri og teori.

Fokusområder/nedslag:

• Politiske ideologier
  • Det Politiske system i Danmark
  • Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark
  • Velfærdsstat eller konkurrencestat

1.HF

Eleverne arbejder med samfundsfagets grunddiscipliner: Politik, Sociologi, Økonomi og Metode.

Da Samfundsfag ligeledes er en del af KS, vil dele af undervisningen bære præg af flerfaglighed.

Eleverne arbejder med kernestoffet og de faglige mål for faget (jfr. Bekendtgørelsen for Samfundsfag B-niveau).

Temaer og nedslagsområder er:

• De amerikanske politiske valg (Politik og International Politik)
  • Velfærdsstatens udfordringer (Politik og Økonomi)
  • Identitetsdannelse (Sociologi)
  • Det politiske system i Danmark

Eleverne arbejder med hhv. individuelle og gruppebaserede fremlæggelser og præsentationer. Ligeledes arbejdes der med synopsisskrivning og skriftlig behandling af data.

Der er et udpræget fokus på akademisk redelighed.

2.HF

Nedslagsområder:

• Magtstrukturer (Politik)
  • Diskursteori (Sociologi og Politik)
  • Velfærdsstatens udfordringer (Politik og Økonomi)
  • Medialisering (Sociologi og Politik)

Vi arbejder både case-baseret og teoretisk, hvorfor koblingen imellem empiri og teori er et fokusområde.

Eleverne møder ligeledes essay-genren samt notat-genren

“Eleverne på Steiner HF har selv mulighed for at have indflydelse på deres læring, og den vej de vælger at lægge vægt i – man har f.eks en årsopgave hvor man selv vælger emnet og har et helt år til at lave den”.