Ledelsesberetning
Ledelsesberetning for skoleåret 2024/25
Jeg vil først og fremmest sige tak til alle forældre, tak for jeres deltagelse til forældremøder, forældrerådsmøde, månedsfester, forskønnelsesdage og arbejdsweekender, skolen tager sig smukkere ud i dag end sidste år, og vi kan ikke være jeres fællesskab foruden. Til hverdag føles det som en stor omfavnelse. Og uden jer havde vi ikke alle de dejlige børn, vi er så glade for at kunne undervise hver dag.
Jeg vil også gerne sige tak til skolens bestyrelse for et utroligt engagement. I møder op til møder, formulerer ideer, lytter til forældre, lytter til ledelsen og vi er godt klar over i ledelsen, at det må være en svær øvelse at prøve at gøre alle tilfredse. I har initieret, at vi har fået forbedret vores legepladser og senest har vi fået nye gratis huse fra uddannelsesstedet Next. Tusinde tak for det hele.
Skoleforeningen skal vi ikke glemme, den er vores rygrad. I Skoleforeningen har man styr på antroposofien og arbejder med antroposofiske tekster. Foreningen mødes jævnligt og er vores garanti for, at vi bliver ved med at være en Steinerskole. Den tilbyder også foredrag til forældre og lærere.
Der er i dag flere medlemmer fra Skoleforeningen i skolens bestyrelse, end der er forældrevalgte. Sådan var behovet engang. I bestyrelsen og ledelsen arbejder vi imidlertid med, hvordan vi kan bytte om på dette, så vi får flere forældrevalgte medlemmer. Det gør vi, fordi vi ønsker større demokratisk stemme til forældrene. Vi er i gang med denne udviklingsproces og vi regner med at kunne realisere det fra næste år. Tusinde tak til Skoleforeningen for jeres arbejde.
Til sidst vil jeg gerne takke alle mine kolleger i lærerkollegiet, som hver dag yder et stort professionelt arbejde med kærlighed for alle børn. Jeg vil også gerne takke alle i administrationen, de har et vigtigt arbejde her på skolen og jeres kendskab til systemet og skolen kommer os dagligt til gode. Jeg vil også gerne sige tak til pedellerne, PR, jer i SFO’en, på Mellemstationen, og også til ungarbejderne. Uden alle de nævnte ville skolen simpelthen ikke kunne fungere.
Nye lærere på skolen og en leder, der er kommet tilbage fra barsel i Børnehuset
På skolen fik vi en ny klasselærer i år, nemlig Julie Knudsen, som er blevet klasselærer til 7. klasse. Vi har også fået nye støttelærere; Mathias og Jeanette og en ny læsevejleder, Lisa. Alle lærere har klaret deres nye udfordringer godt. På en Steinerskole er vi altid spændte på, om vi mon kan tiltrække lærere, der er engagerede og nok interesserede i steinerpædagogik. Jeg synes, det går rigtigt godt.
I Børnehuset sagde vi atter farvel til Lea Modest, som var vikar for vores leder, Eva Sofie Touborg. Eva Sofie er nu kommet tilbage fra barsel og er godt i gang – også her går det godt.
Vi skal sige farvel til kolleger
Det er også blevet tid til, at vi skal sige farvel til nogle kolleger. Vores højt værdsatte pedel, Hanne Kacirek, som har været her i mange år, går på pension.
Inger Barfod, som har været lærer i mange år, går også på pension.
Vi har allerede sagt farvel til vores støttelærer, Hedda.
Anni, klasselærer i 5. klasse, har ønsket sig orlov – hun kommer heldigvis tilbage om et år.
Der er ungarbejdere, der har fungeret som stabile vikarer og støttelærere eller er på Mellemstationen, de skal videre i livet og ønsker at studere. Albert er allerede videre og Frida stopper.
Ledelsen har taget den beslutning at sige farvel til vores biologi- og geografilærer i overskolen.
Jeg skriver senere på Intra om de forskellige kolleger, som ikke er hos os næste år.
Ledelsen
I ledelsen har vi besluttet at lave en rotation blandt koordinatorerne. Derfor siger Jacob Rosendal farvel til at være overskolekoordinator og vi siger i stedet goddag og velkommen til Anders Houen Pedersen, som er samfundsfagslærer. Jacob forbliver heldigvis på skolen som lærer.
I det forgangne år har vi haft glæde af Marianne Kusk som mellemskolekoordinator. Hun har nu overstået ilddåben, kan vi vist sige og fortsætter heldigvis sammen med Anders, Suzanne, Eva Sofie (leder af Børnehuset) og mig selv.
Forældrenes stemme
Forældre kan komme til orde på flere måder på vores skole:
- Forældre kan deltage i årsmødet
- Forældre kan skrive direkte til mig om overordnede spørgsmål
- Forældre kan gennem Kontaktforældre få en stemme i Forældrerådet
- Hvert tredje år besøger ledelsen klassernes forældremøder og skolen bliver på den måde evalueret direkte af forældrene til ledelsen
Forældrerådet er blevet en meget engageret gruppe, som virkelig tager fat. Der er gode ideer og initiativer og der er en god og positiv ånd. Så husk til forældremødet at give jeres stemme videre til Kontaktforældrene.
Forældreevalueringen blev færdigbearbejdet i dette skoleår og ledelsen arbejder sig igennem forældrenes punkter. Hver gang ledelsen har arbejdet på noget i evalueringen, bliver det skrevet ud på Intra. Det er meget vigtigt, at forældre kan komme til orde og vi planlægger stadig en digital forældreevaluering.
Forældrenes stemme er selvfølgelig vigtig, dels fordi den kan hjælpe til med udviklingen på skolen, dels fordi den er afgørende for forældrenes trivsel.
Elevernes stemme og trivsel
Elevernes stemme er vigtig for os. Eleverne kan udtrykke sig til lærerne og i klassen, for eksempel til Klassens Time. Derudover har vi et Elevråd, som igen i år har været meget aktivt. Under nuværende forperson, Sofia Magareta fra 2. HF, er der for første gang blevet nedskrevet vedtægter for rådet og der er derved kommet en bedre struktur.
I løbet af næste år skal vi kigge på Grundskolens trivsel, som ligger os meget på sinde. Her kommer vi til at lave ny undersøgelse blandt eleverne.
Der bliver hvert år fulgt op på trivslen i HF gennem Gymnasieportalen. I år har den ligget på niveau med de nationale trivselstal.
Angående PFAS
Skolen har afholdt dialogmøder for forældrene om PFAS-sagen og der mødte ingen eller meget få op.
Jeg har talt med forskellige instanser og vi kan ikke gøre mere end det, vi allerede har gjort, nemlig at tage prøver i jorden og i vores grøntsager. Vi har ikke haft hønsehold i mange måneder, vi forsøgte for ikke så lang tid siden og der gik desværre kort tid, før de alle var taget af måren. Desuden spiste børnene sjældent eller aldrig af æggene.
Jeg er endnu en gang blevet interviewet, denne gang til Frederiksborg Amts Avis her i maj, så vi kan forvente, at der kommer en artikel.
Ellers henviser jeg til hjemmesiden for yderligere information om sagen.
Den Kritiske dokumentar
Sammenslutningen Steinerskolerne i Danmark arbejder ufortrødent med at skyde påstande ned, som produktionsselskabet bag dokumentarfilmen kommer med. Sammenslutningen har for eksempel sendt masser af fakta fra blandt andet Danmarks Statistik til produktionsselskabet, som dog ignorerer tallene. Heldigvis har vi en god advokat og en professionel kommunikationsrådgiver. Det betyder ikke, at der ikke er brodne kar, og STUK (Styrelsen for Undervisning og Kvalitet), Ministeriet, og Steinerskolerne arbejder også på at få rettet op på de forhold, der måtte være.
Indtil videre er dokumentaren ikke nedlagt og vi ved simpelthen ikke, hvornår den kommer.
I kollegiet
Her arbejder vi videre med vores medarbejderhåndbog, som skal fornys, og den er lige på trapperne. Det har været et større arbejde, end vi havde forudset og ressourcerne i forhold til hænder har været knappe. Vi forventer, at den bliver landet inden sommer.
I løbet af skoleåret har vi beskæftiget os med temaet Neurodivergens. Vi har haft besøg af to eksperter, en læge og en foredragsholder fra ADHD foreningen. De har på hver deres måde givet anledning til nye måder at tænke elever med udfordringer ind i undervisningen.
På foranledning af forældre har vi arbejdet med formen på vores fælles morgensang. Det har betydet, at vi har fået en pianist på og vi står anderledes i salen. Det har givet en mere fokuseret og samtidig livligere morgensang.
I øjeblikket arbejder vi på nye lønforhold, som skal være mere retfærdigt. Det vil sige, at der bliver justeret op og ned på ansattes beskæftigelsesgrad og muligvis vil antal møder blive reguleret. Det er naturligvis en sårbar proces, som vi håber at kunne blive færdige med, så vi kan begynde med ny løn næste skoleår.
Tre kolleger og jeg har været til et Nordisk møde i Järna, lidt syd for Stockholm, hvor temaet var resiliens – den bedste oversættelse er nok livsduelighed. Der blev lagt vægt på, at det er vigtigt, at elever tager nogle risici for at kunne udvikle sig, sådan at de mærker sig selv og deres grænser og derved mærker mindre til angst og depression, hvilket vil føre til en øget trivsel. Der var desuden et virkeligt godt foredrag om Craftpsykologi. – Det handlede om håndværk og håndarbejde. Disse emner kunne jeg godt tænke mig at uddybe senere til forældrene og jeg håber på, at det er noget, kollegiet kan arbejde videre med.
Udveksling
10. klasse har i år haft besøg af en udvekslingsstuderende fra en Steinerskole i Spanien, som gik på vores skole i et par måneder. Omvendt tog en af vores 10. klasses elever til Spanien på udveksling i årets første to måneder.
Vi er meget glade for at kunne tilbyde vores 10. klasses elever et udvekslingsophold – enten i udlandet eller på en Steinerskole i Danmark, da det en sjov og spændende måde at opleve en anden kultur, knytte nye venskaber og styrke sine sprogkundskaber på.
Der er ikke andre væsentlige ændringer på skolen eller i Børnehuset, dog er der et par stykker, der skal nævnes: Agnete Fredslund, som har været klasselærer på vores skole i mange år, har meddelt, at hun ikke går ned og tager en 1. klasse igen, hun er tæt på pensionsalderen og ønsker at blive som faglærer.
Efter nøje overvejelse i kollegiet har vi taget den glædelige beslutning, at Signe Athena næste år bliver klasselærer for 1. klasse.
Derfor er regnestykket, at vi skal ansætte to klasselærere, en del støttelærere og en geografi- og biologilærer. Vi er næsten færdige med alle ansættelsessamtalerne i denne forbindelse. Herom senere på Intra.
Mange tak for et skønt skoleår, vi glæder os til et nyt.
Anette Jørnung, rektor
“Her har hver enkelt elev mere selvbestemmelse end jeg har oplevet andre steder. Alle lærerne kender elevernes svage og stærke sider og hjælper til med at udvikle dem”.
Steiner HF elev
