Kompetenceplan for Billedkunst, herunder Grafik og Tegning på Steiner HF

Grafik

Formål og perspektiv
Eleverne vil få en forståelse for de grafiske metoder som består af høj-, dyb,- og plantryk. I disse tre kategorier vil eleven kunne mestre teknikkerne: monotypi, koldnålsradering, akvatinte, fotogravure, collografi og tapetryk. Undervisningen skal give eleven forståelse for disse håndværksmæssige egenskaber og processer.

Emneområder

Der vil være både gruppe- og individuelle arbejdsopgaver, således at eleven kan bruge de grafiske teknikker ud i både solo- og gruppeopgaver og med løsning af både bunde og frie opgaver.

Kompetencemål for grafik
Der lægges i alle teknikker vægt på at udvikle færdigheder og kunnen med den pågældende tekniks udfordringer. Undervisningen tilrettelægges således at der vil være noget for enhver elev og ethvert niveau, og tillige vil der være mulighed for fordybelse af en eller to af de pågældende teknikker.

Undervisningen og teknikkerne giver mulighed for at:

• at vise fortrolighed med grafikkens principper,
  • at kunne omsætte design og ønsker til et konkret resultat
  • at tilrettelægge en arbejdsproces fra ide til slutprodukt
  • at vise omtanke i brugen af materialer og værktøj
  • at fornemme og beskrive grafisk udtryk for stemninger og følelser

Evaluering
Elevens udbytte af undervisningen vurderes ud fra indsatsen i timerne og elevens udvikling og arrangement i faget og timerne.

Tegning

Formål og perspektiv
Eleverne vil få en forståelse for forskellige tegne teknikker, såsom akvarel, blyantstegning, blæktegning, valørtegning og landskabstegning. Undervisningen skal give eleven forståelse for disse håndværksmæssige egenskaber og processer.

Emneområder
Der vil være både gruppe- og individuelle arbejdsopgaver, således at eleven kan bruge de tillærte teknikker i både solo- og gruppeopgaver og med løsning af både bunde og frie opgaver.

Kompetencemål for tegning

Undervisningen og teknikkerne giver mulighed for at:

• at vise fortrolighed med tegningens principper,
  • at kunne omsætte design og ønsker til et konkret resultat
  • at tilrettelægge en arbejdsproces fra ide til slutprodukt
  • at vise omtanke i brugen af materialer
  • at fornemme og beskrive tegneudtryk gennem stemninger og følelser

Evaluering
Elevens udbytte af undervisningen vurderes ud fra indsatsen i timerne samt elevens udvikling og arrangement i faget og timerne.

“Jeg valgte Steiner HF, da det er en skole som opfylder alle de krav jeg har til en skolegang; venskaber, Kreativitet og et godt fagligt niveau”.