Organisation
Skolens ledelsesform
Der er i det følgende kortfattet beskrevet, hvordan skolens ledelsesform er tænkt at skulle fungere:

Det enkelte job
Det enkelte job er den mindste organisatoriske enhed. Af jobbeskrivelserne fremgår hvilke arbejdsopgaver, der er i jobbet og under ”personlige forudsætninger for alle ansatte” beskrives hvordan arbejdsopgaverne kvalitativt skal udføres. Samarbejdet er med til at sikre, at selv om opgaverne i hverdagen løses individuelt, parvis eller i mindre grupper, sker det ud fra et fælles værdigrundlag.
De fire grupper
Det er de enkelte grupper, den enkelte medarbejder og leder, der har det direkte ansvar og indflydelse på tilrettelæggelsen af hverdagen, og ligeledes ansvar for, at dette sker i god sammenhæng med helheden.
Der er lagt stor kompetence og ansvar ud til den enkelte – et bærende princip om frihed under ansvar for opgaver og helheden.
Mundtlig dialog og skriftlig kommunikation i og imellem grupperne tilrettelægges således at det fungerer for både den enkelte og helheden.
Den pædagogiske konference
Skolens sammenhængskraft fastholdes på de ugentlige torsdagskonferencer, hvor hele kollegier mødes til et fælles møde.
Det teknisk/administrative personale
Det teknisk/administrative personale har en stabsfunktion i tilknytning til ledergruppen.
Ledelsesgruppen
Skolelederen og de fire gruppeledere danner tilsammen ledergruppen. Ledergruppen mødes hver uge til et ledelsesmøde og med det administrative/tekniske personale til administrationsmøde.
Bestyrelsen
Bestyrelsens opgave er at være ledelsesmæssig samtale- og sparringspartner for lederne og medarbejderne på skolen. I den forbindelse specielt have fokus på, at der er en god sammenhæng imellem de kvalitative resultater, der skal nås og de ressourcer, der medgår hertil.
Bestyrelsen
Bestyrelsens opgaver og ansvar
Bestyrelsen har den overordnede ledelse af skolen og er ansvarlig over for undervisningsministeren for, at skolens økonomi og drift er i overensstemmelse med vedtægter og lovgivningen i øvrigt.
Bestyrelsens opgave er herudover at være ledelsesmæssig samtale- og sparringspartner for lederne og medarbejderne på skolen. Bestyrelsen har særligt fokus på, at der er en god sammenhæng imellem de kvalitative resultater, der skal nås og de ressourcer, der medgår hertil. Bestyrelsen udøver sin samtale- og sparringspartnerrolle ud fra skolens værdi-, mål- og handlingsgrundlag, og ud fra de økonomiske rammer, der er aftalt.
Bestyrelsesarbejdet skal:
- ske internt i bestyrelsen og i et samspil med ledelsen og medarbejderne
- ikke beskæftige sig med daglige driftsspørgsmål, men det er værdifuldt, at bestyrelsen medvirker til at kommunikere med omverden om det skolen står for, og bringer evt. reaktioner fra omverden med til ledelsen og medarbejderne
- godkende udviklings- og tilpasningsaktiviteter og følge op herpå i bestyrelsen
- foregå med fokus på at bidrage til, at man opretholder og udvikler grundlaget for de opgaver man løser. F.eks. byggeprojekter/fondsøgning mm.
- være engagerende og “konstruktiv kritisk” og dermed kan medvirke til, at der opnås en god synergieffekt
- samarbejde med skolens ansatte og forældrekredsen med respekt for dokumentet ”Kommunikationsveje på Rudolf Steiner Skolen Kvistgård
Bestyrelsens sammensætning, bestyrelsens årlige tilrettelæggelse og hvordan bestyrelsen i øvrigt tilrettelægger sit arbejde fremgår af skolens vedtægter.
Bestyrelsen beslutter hvert år ved skoleårets begyndelse, hvilke indsatsområder, der skal arbejdes med i det pågældende skoleår.
Skoleforeningen
Rudolf Steiner Skoleforeningen Kvistgårds formål
- at arbejde for oprettelse og drift af Rudolf Steiner skoler,
- at støtte foredrag, kurser, kunstneriske arrangementer, udstillinger m.m., der er baseret på Rudolf Steiners antroposofi,
- at arbejde for oprettelse og drift af andre sociale, pædagogiske og almennyttige institutioner, baseret på Rudolf Steiners antroposofi.
Hent skoleforeningens vedtægter her.
TAK for det flotte fremmøde til vores Åbent Hus i lørdags 🌸
Det blev en dag, hvor vi stolt kunne vise vores skole frem - 3.-5. klasse optrådte i Stenladen, og der var åben undervisning og værksteder på hele skolen.
Hos HF’erne fik de interesserede sig en snak med elever og lærere, samt et indblik i, hvad eleverne er i gang med for tiden.
Alt i alt en dejlig dag med bål på gårdspladsen og masser af kaffe og kage i den velbesøgte café.
Vi glæder os til næste gang 🇩🇰
Så er det IMORGEN kl 10-13, at vi inviterer indenfor til Åbent Hus på Grundskole, 10. klasse og HF 🥳🌸
Der vil være masser af aktiviteter og rig mulighed for at møde både lærere og elever og få et indblik i livet på skolen ♥️
Se programmerne for hhv. Grundskole og HF på vores hjemmeside: www.Steinerskolen-kvistgaard.dk/aabent-hus-2023
Buegymnastik!
Når eleverne starter med musikundervisningen i 3. klasse (violin, bratsch eller cello), handler det om de praktiske ting omkring instrumentet: Hvordan man sidder med det, hvordan man pakker det ud osv. 🎻
I den spæde begyndelse spiller eleverne efter gehør – cellolæreren, Mathias spiller en melodi, som eleverne skal efterligne uden brug af noder. Det er en intuitiv måde at lære musikken på.
For at lære noderne at kende laver eleverne nodelege, hvor de skal træne rytmen i kroppen. Hvis man klapper eller stamper rytmen og mærker den fysisk, er den pludselig mindre abstrakt. De første noder er desuden i forskellige farver – det hjælper med orienteringen 🎶
For at aktivere fingermusklerne og lære at kontrollere buen laver eleverne buegymnastik – f.eks. med Lille Peter Edderkop, der kravler op af buen.
I 4. klasse går man fra hold- til soloundervisning. Her begynder eleverne ofte at have forskellige behov, og det er også her, der er nogle, der skifter til et andet orkesterinstrument.
Fra 5. klasse begynder eleverne i orkestret, som de fortsætter i i de kommende år 🌸
Det er en vild udvikling, eleverne går igennem – og instrumentet følger dem hele vejen ♥️
Selvom begge døre til smedjen står åbne, er der godt røgfyldt, når 9. klasse smeder grillgafler - og deres banken kan høres vidt omkring 🔨
For at få den runde jernstang til at blive en flot, håndsmedet grillgaffel skal eleverne banke: først skal stangen bankes firkantet, så ottekantet for så igen at blive banket rund. På den måde får man den flotte håndlavede struktur 💪🏼
Når eleverne så har deres flotte, håndsmedede stang, splitter de den med en mejsel i den ene ende og bukker de to ender, så den bliver gaffelformet. Og som dekoration drejes stangen tilsidst, så man får de fine snoninger 👌🏼
Første gang eleverne stifter bekendtskab med smedjen er i 4. klasse, hvor de laver et helt simpelt knivblad. Når de når 9. har de igen smedning - denne gang i et fem ugers forløb 😊
Nu er der ikke længe til, at vi holder Åbent Hus for både Grundskole og HF 🥳
Det er på lørdag d. 28. januar kl 10-13, vi åbner dørene til skolen for ALLE, der er interesserede i vores Grundskole eller HF.
Der vil være elevoptrædener, åbne værksteder, workshops og rundvisninger 👌🏼🌸
Så kom og besøg vores dejlige skole - og tag venner og familie med!
Vi glæder os til at se jer 🇩🇰♥️
Se programmet her: Facebook.com/events/701928358107136
Morgensang 🎶
Denne uge er det 1. klasse, der reciterer til morgensang, og de har Halfdan Rasmussen-remsen ’Trip Trap!’ med 🌸
Halfdan Rasmussen er god at starte med, når man skal lære at sige vers, for udover den naturlige rytme, hans remser har, er de som regel fulde af sjove vrøvleord, eleverne har let ved at huske.
Fællesskabet eleverne imellem mærkes stærkt, når man som 1. klasse står sammen foran hele den store skole. – Så gør det ikke så meget, hvis man glemmer et ord en gang imellem, for sidemanden husker det nok.
Recitationsøvelser som denne er med til at gøre eleverne trygge ved at tale og optræde foran mange mennesker.
9. klasse har udgivet deres egen avis!
Vores seje 9. klasse har deltaget i Politikens skoleaviskonkurrence 2022, hvor de selv har skulle sætte en avis sammen under det overordnede tema ’Du er god som du er’. Eleverne har selv fundet gode, aktuelle historier, og de har arbejdet med den svære vinkling af stoffet, så artiklerne kom til at passe ind i temaet 🗞️
I deres arbejde med at skabe avisen har 9. klasse lært, hvilke elementer en avis består af. Klassen har arbejdet i redaktioner, som hver især tog sig af f.eks. nyheder, feature, debat m.m. Alle redaktioner skulle skrive en artikel ud fra det overordnede tema
Skoleavisens formål er at få de unge til at italesætte forestillinger om det gode liv og åbne op for samtalen om, hvordan vi accepterer os selv og hinanden, så færre føler sig alene og forkert.
Avisen har været undervejs siden skoleårets begyndelse, og nu krydser vi bare fingre for vores seje 9. klasse, når vinderen af konkurrence bliver kåret i februar 🤞🏼♥️
Indtil da: Rigtig god læselyst: https://www.e-pages.dk/polskole/3342/
Tese, tøje, dunte …
3. klasserne lærer en masse nye ord i denne uge, for de har besøg af deres håndarbejdslærer, Kirsten, i hovedfag, som lærer dem at lave deres eget garnnøgle 🧶
Inden eleverne kan spinde ulden til garn, skal det igennem flere trin:
Først skal ulden teses – her rengør man ulden og skubber forsigtigt fibrene fra hinanden, så uldtotten bliver mere ’løs’. Så skal det kartes og endelig tøjes til dunter – altså bundtes i små portioner uld, eleverne kan spinde garnet af 🌞
Spindingen foregår på den ten, eleverne selv har lavet af en pind, de har savet ud, slebet og sat cykelslange på. Ulden sættes på nokken (tenens lille krog), og med venstre hånd trækker eleverne lige så forsigtigt i ulden, til det bliver til det fineste garn.
3. klasse har været i gang hele ugen, og der er produceret 37 tøje-dunter, så der er nok til alle.
Og når klassen er nået igennem de mange dunter, kan det være, der bliver tid til at tese, karte og tøje lidt af skolehunden Bobs pels, som Kirsten har medbragt i dagens anledning 🐶