Studieplaner
Matematik i Steiner HF Kvistgård
Identitet og formål
Hvor matematikundervisningen i grundskolen hovedsagelig fokuserer på beregninger af konkrete størrelser som fx mål og vægt, er undervisningen i overskolen lagt an på at opøve en mere fri matematisk tænkning.
At tænke matematisk er i høj grad at tænke abstrakt. En cirkel tegnet på en tavle udgør fx kun en grovkornet repræsentation af cirklens idé, mens ligningen på en gang rummer enhver tænkelig cirkel. Springet fra billede til ligning er en bevægelse fra det specifikke til det generelle, og dette tankespring er essentielt i matematikken, hvor det at abstrahere sætninger af almen gyldighed er en del af fagets særkende.
Matematisk bevisførelse har derfor en fast plads i undervisningen. Ikke sådan, at læreren bare præsenterer beviser for eleverne, men ved at eleverne selv engageres i det arbejde, der fører frem til et fuldstændigt bevis. At fastholde fokus og forstå de logiske slutninger, der trin for trin bygger op til bevisets konklusion, er en krævende intellektuel udfordring, som eleverne må lære at håndtere.
Undervisningen kan med fordel tilrettelægges sådan, at der forud for den endelige deduktion er en undersøgelsesfase, hvor eleverne gennem specialtilfælde og eksempler nærmer sig det generelle problem. Ideudveksling, intuition, gode gæt, at vurdere, om et argument er holdbart eller ej, er en væsentlig del af dette arbejde, og i den forstand er matematik også at betragte som et kreativt fag.
En anden væsentlig del af undervisningen består i at lade eleverne bruge deres matematiske færdigheder til at løse konkrete opgaver. Gennem opgaveløsning erfares blandt andet matematikkens anvendelighed inden for andre vidensområder, samtidig med at konkrete anvendelser kaster lys over den abstrakte matematik. Forbindelseslinjer til andre fag bør trækkes overalt, hvor det er muligt.
Først og sidst handler matematik i overskolen om at fæste lid til sin egen tænkning, og heri ligger fagets dannelsesperspektiv. At kunne analysere et problem og gennem logiske slutninger opnå resultater af absolut sandhedsværdi, er den matematiske tænknings triumf. Således må eleverne i matematikken mange opleve den glæde, det er, at kunne sig til sig selv: Jeg ved, at det, jeg er kommet frem til her, er fuldstændig sandt.
Studieplan for matematik på Steiner HF Kvistgård
Denne studieplan er en intenderet plan over undervisningen i matematik i overskolen. Planen opfylder Undervisningsministeriets krav til matematik b på HF, samtidig med at den fastholder de emner, som hidtil har indgået i matematik i overskolen, fx logaritmer, projektiv geometri og integralregning.
Undervisningen er tilrettelagt i 13 forløb, som tilsammen udgør hele undervisningsstoffet.
Forløbene er:
10. klasse
Forløb 1: Trigonometri
Forløb 2: Aritmetik og algebra
Forløb 3: Projektiv geometri
Forløb 4: Potenser, renteformlen, logaritmer
1. HF
Forløb 5: Procent- og rentesregning, indekstal og annuiteter
Forløb 6: Funktioner
Forløb 7: Analytisk plangeometri
Forløb 8: Beviser
Forløb 9: Statistik og sandsynlighedsregning 1
2. HF
Forløb 10: Differentialregning
Forløb 11: Integralregning
Forløb 12: Projektiv geometri 2
Forløb 13: Statistik og sandsynlighedsregning 2
Bemærkning: forløb 1, forløb 2 og forløb 4 i 10. klasse meritoverføres til matematik b på HF.
Carlos Dahl Kofoed
Matematiklærer på Rudolf Steiner Skolen Kvistgård
November 2018
“Det bedste ved at gå her er fællesskabet og diversiteten i undervisningen. Vi har både boglige fag og håndværksfag, der alle bidrager til læringen. Derudover har man et godt forhold til lærerne”
Steiner HF elev
i 2. HF har vi drama, hvor vi laver et stykke kaldt “Festen”.
Dette er vores sidste periode, inden vi bliver studenter d. 24 Juni💙🙏🏼
Her er lidt fra denne drama-periode:
#steinerskolenkvistgaard #steinerhfkvistgaard
9.klasse og 10.klasse var igår på tur til steinerskolen Odense, sammen med en masse andre steiner skoler. Vi havde en hyggelig og sjov dag, hvor vi lærte en masse nye ansigter at kende🚎🌳
Vi er taget videre fra Rom til Assisi, hvor vi har snakket med Theodor som er med i franciskanerbroderordnen og har set flere franciskaner kirker. Derefter har vi været i Firenze hvor vi har set uffizierne, Guldsmedsbroen, Domkirken, Mariakirken, Medici gravkapel og Museum, Baptisteriet og meget mere.
Næste stop er Venedig.
I går fik 1. HF utrolig mange enestående oplevelser!
Vi startede med at være på den sorte strand, som hedder “Reynisfjara”. Her sad vi i en grotte, for at skrive om stranden i vores hæfter.
Noget vi synes var ret vildt var selvfølgelig den smukke udsigt, og klipperne, men også at hvis man sejler direkte syd fra denne strand, er det første land man møder Antarktis.
Efter dette var vi ude ved et vandfald, hvor man skulle snige sig igennem 2 klipper for at komme dertil.
Dernæst så vi to vandfald mere, som man kunne gå om bag.
Som i kan se på videoerne, var der også rigtig mange regnbuer.
Mange blev gennemblødte, men det var hele oplevelsen værd!
I dag skal vi gå lidt rundt i Reykjavik, og arbejde på vores podcasts🏔
#steinerskolenkvistgaard #steinerhfkvistgaard
2. HF har godt gang i deres Italiens-tur, hvor de i de første 5 dage har været i Rom. Hvor de blandt andet har set Colosseum, Villa Borghese, sankt Peters Kirken og været en dag i Pompeji. Nu er de taget videre til Assisi. 🏛🍕🍝👍🏻🇮🇹
I 1. hf syer vi portrætter i tekstil , hvor vi kan udtrykke os i farver, og forskellige stykker stof.
her er et lille indblik:
#steinerhfkvistgaard #steinerskolenkvistgaard
En tur til @steinerskolenvidar og @michaelskolensteinerhf for at snakke om OSS #steinerhf #steinerschool#ungdomsuddannelse
Hos os har alle matematik på B niveau OG vi har de bedste lærere til at lære os det!
Her ser I f.eks. Carlos, som ikke kun elsker matematik.... han er verdensmester i at få vi andre til at forstå og kunne lide det. Når han underviser os, bliver matematik konkret og brugbart og vigtigst af alt: Han er meget tålmodig. Det er vi også nogen, der har ret stor gavn af 😉