Læreplaner
Madkundskab
Generelt om faget
Helt fra 1. til og med 9. klasse deltager klasserne mindst 1 uge om året i skolehaveaktiviteter. Se http://steinerskolen-kvistgaard.dk/grundskole/skolehaven/
- klasse
- I forbindelse med klassens byggeperiode er klassen med til, at forberede og lave
lette måltider i køkkenet til hele klassen. Høstning af korn og en fisketur giver anledning til brødbagning og fiskeretter. Et af de store temaer i 3. klasse er håndværk og primære erhverv, på den måde vil eleverne også få en indsigt i kultur og historie i forhold til madlavning.
- klasse
- I forbindelse med biologi gives der et indblik sunde spisevaner, og der komponeres sunde retter på det teoretiske plan. En teoretisk gennemgang af ernæring og kaloriernes betydning hører også til her.
- På 7. og 8. klasses lejrture laver eleverne selv mad over primitive spritkøkkener.
Elever foretager selv indkøb og laver de nødvendige beregninger af den daglige nødvendige energimængde i maden og får et indblik i det økonomien omkring madlavningen.
- På 9. klasses landbrugstur er der ligeledes en turnus omkring madlavning. På denne tur lærer eleverne om bæredygtighed og æstetik omkring dyrehold.
Ligeledes er 9. klasse i tæt samarbejde med overskolen ansvarlig for madlavningen til Julecafeen, som nævnt kan have 100 gæster på en aften.
Mellemskolen har en projektuge, hvor madlavning er en del af programmet. Dette foregår over bål eller i køkken.
“Min første skoledag gjorde det et stort indtryk da vi fik nogle meget smukke blomsterkranse. Vi fik fortalt at i de her blomsterkranse var der både margueritter og roser, men også tidsler, fordi der skulle være plads til alle og at alle var vigtige.”
Camille R., Årgang 2001 – Skuespiller og sanger
Nedtælling til forårsmånedsfesten!
På lørdag d. 25. marts holder vi månedsfest på skolen, og både små og store elever forbereder sig til dagen, for man kan glæde sig til flere elevoptrædener 🌸☘️👌🏼
I dag havde 6. klasse generalprøve på deres koroptræden, og klasselærer Suzanne lyttede med fra salen, mens eleverne sang igennem🎶
Vi GLÆDER os til på lørdag – og husk: Alle er velkomne til månedsfesten, som starter kl. 10 ♥️🥳
#steinerskolenkvistgaard #steiner #nordsjælland

Nedtælling til forårsmånedsfesten!
På lørdag d. 25. marts holder vi månedsfest på skolen, og både små og store elever forbereder sig til dagen, for man kan glæde sig til flere elevoptrædener 🌸☘️👌🏼
I dag havde 6. klasse generalprøve på deres koroptræden, og klasselærer Suzanne lyttede med fra salen, mens eleverne sang igennem🎶
Vi GLÆDER os til på lørdag – og husk: Alle er velkomne til månedsfesten, som starter kl. 10 ♥️🥳
#steinerskolenkvistgaard #steiner #nordsjælland
8. klasse knokler på scenen i disse dage. De har nemlig drama og skal i næste uge optræde med deres store forestilling, ’Katalog over pinligheder’🎭
Forestillingen består af en række sketches, hvori forskellige pinlige situationer udspiller sig😬
8. klasse spiller fra næste torsdag for 6. klasse til 2. HF og for venner og familie 🌸🥳
#steinerskolenkvistgaard #rudolfsteiner #skole #nordsjælland

8. klasse knokler på scenen i disse dage. De har nemlig drama og skal i næste uge optræde med deres store forestilling, ’Katalog over pinligheder’🎭
Forestillingen består af en række sketches, hvori forskellige pinlige situationer udspiller sig😬
8. klasse spiller fra næste torsdag for 6. klasse til 2. HF og for venner og familie 🌸🥳
#steinerskolenkvistgaard #rudolfsteiner #skole #nordsjælland
Fra de store til de små 🎁
I fredags var 1. klasse så heldige at få en gave af 8. klasserne. Traditionen tro gav tre repræsentanter fra 8. nemlig de små elever de forklæder, de har arbejdet så længe på, og som 1. klasserne nu kan bruge i flere år fremover til kreative opgaver ♥️🎨
Eleverne begynder allerede i 7. klasse at lave forklæderne som en gave til 1. klasse.
De store elever skal først farve hørstoffet, så broderer de med eget design, og efter at de har lært at bruge symaskinen og fået `symaskine-kørekort`, syer de forklæderne sammen 🧵
1. klasserne blev meget glade for forklæderne, som de fik brugt til vådt-i-vådt maling allerede samme dag 💚
- og så var der ovenikøbet også et lidt større forklæde til 1. klasses klasselærer, Thomas 👌🏼

Fra de store til de små 🎁
I fredags var 1. klasse så heldige at få en gave af 8. klasserne. Traditionen tro gav tre repræsentanter fra 8. nemlig de små elever de forklæder, de har arbejdet så længe på, og som 1. klasserne nu kan bruge i flere år fremover til kreative opgaver ♥️🎨
Eleverne begynder allerede i 7. klasse at lave forklæderne som en gave til 1. klasse.
De store elever skal først farve hørstoffet, så broderer de med eget design, og efter at de har lært at bruge symaskinen og fået `symaskine-kørekort`, syer de forklæderne sammen 🧵
1. klasserne blev meget glade for forklæderne, som de fik brugt til vådt-i-vådt maling allerede samme dag 💚
- og så var der ovenikøbet også et lidt større forklæde til 1. klasses klasselærer, Thomas 👌🏼
En del af det seje søndagshold, der tog forskud på forskønnelsesdagen, som vi afholder næste lørdag d. 25.💪🏼
Der blev nedgravet stolper til raftehegnet, og det gik rask til, for værktøjet var i orden ⚒️🪚
TAK for jeres store indsats ☘️♥️

En del af det seje søndagshold, der tog forskud på forskønnelsesdagen, som vi afholder næste lørdag d. 25.💪🏼
Der blev nedgravet stolper til raftehegnet, og det gik rask til, for værktøjet var i orden ⚒️🪚
TAK for jeres store indsats ☘️♥️
Der var rift om pladsen i Stenladen, så 5. og 6. klasse øver nu helt ekstraordinært orkester sammen. De skal være klar til forårsmånedsfesten lørdag d. 25. marts 🌸
Og selvom de har travlt med at få repertoiret på plads, er orkesterleder Daniel sikker på, at de nok skal nå det 🎶👌🏼
Orkesterundervisningen begynder for alvor i 5. klasse. Forud går et år - i 4. klasse, hvor eleverne har fået individuel undervisning på deres valgte instrument ☘️
For at kunne deltage i orkesterundervisningen skal man spille et instrument, der bruges i orkestersammenhæng, dvs. et melodi-instrument som violin, bratsch, cello, kontrabas, tværfløjte, obo, klarinet, fagot, saxofon, trompet, basun, tuba, horn eller lignende 🎷
I 6. klasse fortsætter orkesterundervisningen. 7. og 8. klasse spiller sammen i Mellemskoleorkesteret og 9.-12. spiller i Overskoleorkesteret 🌸🎶

Der var rift om pladsen i Stenladen, så 5. og 6. klasse øver nu helt ekstraordinært orkester sammen. De skal være klar til forårsmånedsfesten lørdag d. 25. marts 🌸
Og selvom de har travlt med at få repertoiret på plads, er orkesterleder Daniel sikker på, at de nok skal nå det 🎶👌🏼
Orkesterundervisningen begynder for alvor i 5. klasse. Forud går et år - i 4. klasse, hvor eleverne har fået individuel undervisning på deres valgte instrument ☘️
For at kunne deltage i orkesterundervisningen skal man spille et instrument, der bruges i orkestersammenhæng, dvs. et melodi-instrument som violin, bratsch, cello, kontrabas, tværfløjte, obo, klarinet, fagot, saxofon, trompet, basun, tuba, horn eller lignende 🎷
I 6. klasse fortsætter orkesterundervisningen. 7. og 8. klasse spiller sammen i Mellemskoleorkesteret og 9.-12. spiller i Overskoleorkesteret 🌸🎶
Skeiðflötur, Hekla, Höfn. De islandske stednavne er mange, og de kan være svære at udtale 🇮🇸
5. klasse startede denne grå tirsdag med geografi, og de lagde ud med atlasøvelser 🗺️
Efter at have været Danmarkskortet rundt, skulle eleverne to og to svare på 10 spørgsmål om Island.
Klassen er godt i gang med et 4 ugers geografi-forløb, der bliver afsluttet med en rapport om et af de nordiske lande og en fremlæggelse for klassen i grupper à tre 🌸
I morges var de fleste elever ved at lægge sidste hånd på Nordenskortet, og når det var gjort, skulle flagene tegnes.
Geografi kommer på skemaet i 4. klasse, hvor faget som en del af hjemstavnslæren tager udgangspunkt i det nære med f.eks. et besøg i Helsingør.
I 5. klasse beskæftiger eleverne sig med Nordens geografi og i 6. bevæger de sig videre ud i verden og lærer om den europæiske geografi 🌏

Skeiðflötur, Hekla, Höfn. De islandske stednavne er mange, og de kan være svære at udtale 🇮🇸
5. klasse startede denne grå tirsdag med geografi, og de lagde ud med atlasøvelser 🗺️
Efter at have været Danmarkskortet rundt, skulle eleverne to og to svare på 10 spørgsmål om Island.
Klassen er godt i gang med et 4 ugers geografi-forløb, der bliver afsluttet med en rapport om et af de nordiske lande og en fremlæggelse for klassen i grupper à tre 🌸
I morges var de fleste elever ved at lægge sidste hånd på Nordenskortet, og når det var gjort, skulle flagene tegnes.
Geografi kommer på skemaet i 4. klasse, hvor faget som en del af hjemstavnslæren tager udgangspunkt i det nære med f.eks. et besøg i Helsingør.
I 5. klasse beskæftiger eleverne sig med Nordens geografi og i 6. bevæger de sig videre ud i verden og lærer om den europæiske geografi 🌏
To the moon … 🌔
7. klasse har i engelsk arbejdet med månen, rumfart og Neil Armstrong 👩🚀
I den forbindelse lavede de en udstilling med animationsfilm, PowerPoints, plakater og maleri.
6. klasse besøgte udstillingen og var gode, nysgerrige publikummer ♥️

To the moon … 🌔
7. klasse har i engelsk arbejdet med månen, rumfart og Neil Armstrong 👩🚀
I den forbindelse lavede de en udstilling med animationsfilm, PowerPoints, plakater og maleri.
6. klasse besøgte udstillingen og var gode, nysgerrige publikummer ♥️
Er det seriøst dig, der har lavet den?
Drengene fra 2. klasse kunne næsten ikke forstå, at Kalle fra 2. HF selv havde restaureret en hel bil! Men det havde han - som den praktisk-kunstneriske del af sin årsopgave 🛻
I dag fik de mindre elever lov til at se 2. HF’ernes årsopgaver, som de har arbejdet med i et helt år, og som de fremlagde i lørdags.
At vi her på Kvistgård har en helhedsskole ses så tydeligt, når de yngre elever imponeret ser de ældres arbejde 🤩 De er stolte af at være en del af en helhed, og for de større elever er det enormt motiverende at se, hvad man selv snart skal til at lave ☘️🌸

Er det seriøst dig, der har lavet den?
Drengene fra 2. klasse kunne næsten ikke forstå, at Kalle fra 2. HF selv havde restaureret en hel bil! Men det havde han - som den praktisk-kunstneriske del af sin årsopgave 🛻
I dag fik de mindre elever lov til at se 2. HF’ernes årsopgaver, som de har arbejdet med i et helt år, og som de fremlagde i lørdags.
At vi her på Kvistgård har en helhedsskole ses så tydeligt, når de yngre elever imponeret ser de ældres arbejde 🤩 De er stolte af at være en del af en helhed, og for de større elever er det enormt motiverende at se, hvad man selv snart skal til at lave ☘️🌸