Læreplaner

Madkundskab

Generelt om faget

Helt fra 1. til og med 9. klasse deltager klasserne mindst 1 uge om året i skolehaveaktiviteter. Se https://steinerskolen-kvistgaard.dk/grundskole/skolehaven/

3. klasse

• I forbindelse med klassens byggeperiode er klassen med til, at forberede og lave lette måltider i køkkenet til hele klassen. Høstning af korn og en fisketur giver anledning til brødbagning og fiskeretter. Et af de store temaer i 3. klasse er håndværk og primære erhverv, på den måde vil eleverne også få en indsigt i kultur og historie i forhold til madlavning.

7. klasse

• I forbindelse med biologi gives der et indblik sunde spisevaner, og der komponeres sunde retter på det teoretiske plan. En teoretisk gennemgang af ernæring og kaloriernes betydning hører også til her.
  • På 7. og 8. klasses lejrture laver eleverne selv mad over primitive spritkøkkener.

Elever foretager selv indkøb og laver de nødvendige beregninger af den daglige nødvendige energimængde i maden og får et indblik i det økonomien omkring madlavningen.

• På 9. klasses landbrugstur er der ligeledes en turnus omkring madlavning. På denne tur lærer eleverne om bæredygtighed og æstetik omkring dyrehold.

Ligeledes er 9. klasse i tæt samarbejde med overskolen ansvarlig for madlavningen til Julecafeen, som nævnt kan have 100 gæster på en aften.

Mellemskolen har en projektuge, hvor madlavning er en del af programmet. Dette foregår over bål eller i køkken.

“Min første skoledag gjorde det et stort indtryk da vi fik nogle meget smukke blomsterkranse. Vi fik fortalt at i de her blomsterkranse var der både margueritter og roser, men også tidsler, fordi der skulle være plads til alle og at alle var vigtige.”

Camille R., Årgang 2001 – Skuespiller og sanger