Studieplaner
Kemi på Steiner HF
10. Klasse
Antal lektioner: 3 ugers hovedfag, i alt 26 timer/år
Pensum
- Uorganisk kemi. Salte, syrer, baser og oxider. Deres fremstilling og reaktioner.
- Krystallinske og amorfe stoffer, opløsninger, krystallisation af salte og krystaldyrkning.
- Diffusion og osmose.
- Daltons atomteori og fastsættelse af atommasser og formelmasser.
- Kemiske formler, reaktionsskemaer, ækvivalente mængder, mol og støkiometri.
- Exoterme og endoterme reaktioner.
- pH-begrebet og pH-målinger med indikatorer.
Kompetencer
- Anvende fagbegreber og fagsprog.
- Udføre kemiske eksperimenter på forsvarlig vis.
- Arbejde fænomenologisk, herunder opøve en systematisk og eksakt iagttagelsesevne og kunne drage slutninger heraf.
- Dokumentere eksperimentelt arbejde både mundtligt og skriftligt.
- Redegøre for kemiske fænomener på makro- og symbolniveau.
- Arbejde kvalitativt og kvantitativt.
- Kende til kemikaliemærkning.
- Anvende håndbøger og faglitteratur.
- Anvende digitale værktøjer.
- Have en forståelse af kemiske fænomener i eleverne selv, og i deres hverdag og omverden.
1. HF
Antal lektioner: 3 ugers hovedfag, 3 uger håndværk, i alt 39 timer/år
Pensum
- Uorganisk kemi. Salte, syrer, baser og oxider. Deres fremstilling og reaktioner.
- Krystallinske og amorfe stoffer, opløsninger, krystallisation af salte og krystaldyrkning.
- Diffusion og osmose.
- Daltons atomteori og fastsættelse af atommasser og formelmasser.
- Kemiske formler, reaktionsskemaer, ækvivalente mængder, mol og støkiometri.
- Exoterme og endoterme reaktioner.
- pH-begrebet og pH-målinger med indikatorer.
- Anvende fagbegreber og fagsprog.
- Udføre kemiske eksperimenter på forsvarlig vis.
- Arbejde fænomenologisk, herunder opøve en systematisk og eksakt iagttagelsesevne og kunne drage slutninger heraf.
- Dokumentere eksperimentelt arbejde både mundtligt og skriftligt.
- Redegøre for kemiske fænomener på makro- og symbolniveau.
- Arbejde kvalitativt og kvantitativt.
- Kende til kemikaliemærkning.
- Anvende håndbøger og faglitteratur.
- Anvende digitale værktøjer.
- Have en forståelse af kemiske fænomener i eleverne selv, og i deres hverdag og omverden.
- Elektrolyse og udvikling af ionbegrebet. Ioner og ionreaktioner.
- Redoxreaktioner.
- Fældningsreaktioner og kvalitative uorganiske analyser.
- Elementer, spændingsrækken og korrosion.
- Måling med pH-meter og enkle pH-beregninger.
- Korresponderende syrer og baser.
- Det periodiske system og dets historiske udvikling.
- Arbejde med udvalgte grundstoffer.
- Ionforbindelser og molekyleforbindelser.
- Fælles naturfaglige temaer.
Kompetencer
- Bruge og udbygge kompetencerne i 10. klasse.
- Der arbejdes mest fænomenologisk. Vha. elektrokemi afsløres mere grundlæggende og umiddelbart skjulte egenskaber. Abstraktionsniveauet bliver altså større.
- Begynde selv at bruge det periodiske system, fx ved opskrivning af kemiske formler.
- Kende karakteristiske forskelle på ion- og molekyleforbindelsers egenskaber og reaktioner.
- Bruge øvelsesvejledninger og lave enkle rapporter.
- Kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
- Lave projektarbejde med rapport.
2. HF
Antal lektioner: 3 ugers hovedfag, 3 uger håndværk, i alt 39 timer/år
Pensum
- Kort gennemgang af atom- og kvanteteorier og i forbindelse hermed naturvidenskabsteori og -filosofi.
- Der arbejdes mest med skalmodellen fra 1913.
- Grundstofferne og grupperne i det periodiske system og deres elektronstrukturer.
- Bindingstyper for ionforbindelser, metaller og molekyler (med elektronprikformler og stregformler).
- Elektronegativitet.
- Oxidationstal og reaktionsskemaer med oxidationstal.
- Isotoper og radioaktive processer.
- Vigtige stofgrupper i den organiske kemi.
- Katalysatorer og enzymer.
- Biokemi kontra kemi i det døde og bioteknologi kontra traditionel kemisk industri.
- Kemikaliemærkninger.
- Fælles naturfaglige temaer.
Kompetencer
- Bruge og udbygge de tidligere kompetencer.
- Kende de karakteristiske egenskaber for de vigtigste grupper i det periodiske system.
- Bruge det periodiske system.
- Kende de vigtigste grundstoffer, deres egenskaber, forbindelser, reaktioner og stofcirkulationer.
- Redegøre for kemiske fæno- mener på makro- og symbol- niveau og på mikroniveau (med modeller).
- Kende naturvidenskabelige arbejdsmetoder og tankegang.
- Kende kemiske processer i husholdning og industri og deres betydning for miljø og ressource.
“Det bedste ved at gå her er fællesskabet og diversiteten i undervisningen. Vi har både boglige fag og håndværksfag, der alle bidrager til læringen. Derudover har man et godt forhold til lærerne”
Steiner HF elev
På programmet er bl.a. 2. HF’ernes eurytmi-optræden 🌸
Vi glæder os til at se jer i morgen kl. 10 ♥️☘️
#steinerhfkvistgård #steinerskolenkvistgaard

På programmet er bl.a. 2. HF’ernes eurytmi-optræden 🌸
Vi glæder os til at se jer i morgen kl. 10 ♥️☘️
#steinerhfkvistgård #steinerskolenkvistgaard
Så blev vi færdige med bygge projektet på børnehjemmet udenfor Yerevan, Armenien🇦🇲. Vi arbejde hårdt, og blev forkælet med Armensk frokost! Vi tog afsked med knus og kram, ♥️en fantastisk dag!😋

Så blev vi færdige med bygge projektet på børnehjemmet udenfor Yerevan, Armenien🇦🇲. Vi arbejde hårdt, og blev forkælet med Armensk frokost! Vi tog afsked med knus og kram, ♥️en fantastisk dag!😋
I dag har været første dag, ude på det armensk børnehjem, Zatik, som vi har tjent penge til i løbet af året.🤑
En lidt hård dag med masser af betonblanding visa håndkraft😮💨
Men med solskin, fodbold med børnene på hjemmet i pauserne, og Gilli, holdte vi humøret højt og er klar til endnu en dag derhenne i morgen🫶🏿😍

I dag har været første dag, ude på det armensk børnehjem, Zatik, som vi har tjent penge til i løbet af året.🤑
En lidt hård dag med masser af betonblanding visa håndkraft😮💨
Men med solskin, fodbold med børnene på hjemmet i pauserne, og Gilli, holdte vi humøret højt og er klar til endnu en dag derhenne i morgen🫶🏿😍
Så er det på mandag, der er deadline for at ansøge om en plads på Steiner HF via optagelse.dk ♥️
Læs mere på www.steinerskolen-kvistgaard.dk/steiner-hf

Så er det på mandag, der er deadline for at ansøge om en plads på Steiner HF via optagelse.dk ♥️
Læs mere på www.steinerskolen-kvistgaard.dk/steiner-hf
Glimt fra en stor dag 🤩
Idag fremlagde 2. HF’erne deres årsopgave foran et stort publikum. Et helt års arbejde blev dermed afsluttet på fineste vis💪🏼♥️
Vi kom omkring Søren Kierkegaard, bæredygtigt byggeri, sodavandens kulturhistorie (inkl. smagsprøver af egen bryg), dansk møbeldesign, bilrestaurering og MEGET MEGET mere 🌸
Stort tillykke til vores dygtige og engagerede elever, som hver og én leverede en flot præsentation 🇩🇰👌🏼♥️

Glimt fra en stor dag 🤩
Idag fremlagde 2. HF’erne deres årsopgave foran et stort publikum. Et helt års arbejde blev dermed afsluttet på fineste vis💪🏼♥️
Vi kom omkring Søren Kierkegaard, bæredygtigt byggeri, sodavandens kulturhistorie (inkl. smagsprøver af egen bryg), dansk møbeldesign, bilrestaurering og MEGET MEGET mere 🌸
Stort tillykke til vores dygtige og engagerede elever, som hver og én leverede en flot præsentation 🇩🇰👌🏼♥️
Husk at søge ind på vores karakter-og eksamensfri Steiner HF via optagelse.dk senest 13. marts!
Ud over klassiske HF-fag på A-, B- og C-niveau får du også musik, kunst- og håndværksfag 🎶👨🎨
På Steiner HF får du den udvidede fagpakke, og du kan derfor søge optagelse på både professionsuddannelser, erhvervsakademier og på universitetsuddannelser, når du er færdig.
Du er velkommen til at kontakte vores HF koordinator, Jacob Rosendahl, hvis du har spørgsmål: jar@steinerskolen-kvistgaard.dk ☘️

Husk at søge ind på vores karakter-og eksamensfri Steiner HF via optagelse.dk senest 13. marts!
Ud over klassiske HF-fag på A-, B- og C-niveau får du også musik, kunst- og håndværksfag 🎶👨🎨
På Steiner HF får du den udvidede fagpakke, og du kan derfor søge optagelse på både professionsuddannelser, erhvervsakademier og på universitetsuddannelser, når du er færdig.
Du er velkommen til at kontakte vores HF koordinator, Jacob Rosendahl, hvis du har spørgsmål: jar@steinerskolen-kvistgaard.dk ☘️
SÅ er det snart, at vi i 2. HF fremlægger vores årsopgaver.
Vi er meget spændte, og selvfølgelig også nervøse.
Et helt års arbejde på skriftlige opgaver, og kreative produkter, afleveres i morgen d. 2. Marts.
Og vi er stolte af at være færdige 💫🌠
#rudolfsteiner #steinerskolenkvistgaard
#steinerhfkvistgaard

SÅ er det snart, at vi i 2. HF fremlægger vores årsopgaver.
Vi er meget spændte, og selvfølgelig også nervøse.
Et helt års arbejde på skriftlige opgaver, og kreative produkter, afleveres i morgen d. 2. Marts.
Og vi er stolte af at være færdige 💫🌠
#rudolfsteiner #steinerskolenkvistgaard
#steinerhfkvistgaard
2. HF’erne forbereder sig til fremlæggelsen af deres årsopgaver på lørdag 🌸
Fremlæggelsen er mundtlig foran et stort publikum, så som en del af forberedelsen får klassen undervisning af Merete Nørgård, som er stemmetræner og dramalærer 🤩 Så idag startede dagen med opvarmningsøvelser 💪🏼

2. HF’erne forbereder sig til fremlæggelsen af deres årsopgaver på lørdag 🌸
Fremlæggelsen er mundtlig foran et stort publikum, så som en del af forberedelsen får klassen undervisning af Merete Nørgård, som er stemmetræner og dramalærer 🤩 Så idag startede dagen med opvarmningsøvelser 💪🏼