Kompetenceplaner
Kompetenceplan for Kemi på Steiner-hf
10. Klasse
Antal lektioner: 3 ugers hovedfag, i alt 26 timer/år
Pensum
- Uorganisk kemi. Salte, syrer, baser og oxider. Deres fremstilling og reaktioner.
- Krystallinske og amorfe stoffer, opløsninger, krystallisation af salte og krystaldyrkning.
- Diffusion og osmose.
- Daltons atomteori og fastsættelse af atommasser og formelmasser.
- Kemiske formler, reaktionsskemaer, ækvivalente mængder, mol og støkiometri.
- Exoterme og endoterme reaktioner.
- pH-begrebet og pH-målinger med indikatorer.
Kompetencer
- Anvende fagbegreber og fagsprog.
- Udføre kemiske eksperimenter på forsvarlig vis.
- Arbejde fænomenologisk, herunder opøve en systematisk og eksakt iagttagelsesevne og kunne drage slutninger heraf.
- Dokumentere eksperimentelt arbejde både mundtligt og skriftligt.
- Redegøre for kemiske fænomener på makro- og symbolniveau.
- Arbejde kvalitativt og kvantitativt.
- Kende til kemikaliemærkning.
- Anvende håndbøger og faglitteratur.
- Anvende digitale værktøjer.
- Have en forståelse af kemiske fænomener i eleverne selv, og i deres hverdag og omverden.
1. HF
Antal lektioner: 3 ugers hovedfag, 3 uger håndværk, i alt 39 timer/år
Pensum
- Uorganisk kemi. Salte, syrer, baser og oxider. Deres fremstilling og reaktioner.
- Krystallinske og amorfe stoffer, opløsninger, krystallisation af salte og krystaldyrkning.
- Diffusion og osmose.
- Daltons atomteori og fastsættelse af atommasser og formelmasser.
- Kemiske formler, reaktionsskemaer, ækvivalente mængder, mol og støkiometri.
- Exoterme og endoterme reaktioner.
- pH-begrebet og pH-målinger med indikatorer.
- Anvende fagbegreber og fagsprog.
- Udføre kemiske eksperimenter på forsvarlig vis.
- Arbejde fænomenologisk, herunder opøve en systematisk og eksakt iagttagelsesevne og kunne drage slutninger heraf.
- Dokumentere eksperimentelt arbejde både mundtligt og skriftligt.
- Redegøre for kemiske fænomener på makro- og symbolniveau.
- Arbejde kvalitativt og kvantitativt.
- Kende til kemikaliemærkning.
- Anvende håndbøger og faglitteratur.
- Anvende digitale værktøjer.
- Have en forståelse af kemiske fænomener i eleverne selv, og i deres hverdag og omverden.
- Elektrolyse og udvikling af ionbegrebet. Ioner og ionreaktioner.
- Redoxreaktioner.
- Fældningsreaktioner og kvalitative uorganiske analyser.
- Elementer, spændingsrækken og korrosion.
- Måling med pH-meter og enkle pH-beregninger.
- Korresponderende syrer og baser.
- Det periodiske system og dets historiske udvikling.
- Arbejde med udvalgte grundstoffer.
- Ionforbindelser og molekyleforbindelser.
- Fælles naturfaglige temaer.
Kompetencer
- Bruge og udbygge kompetencerne i 10. klasse.
- Der arbejdes mest fænomenologisk. Vha. elektrokemi afsløres mere grundlæggende og umiddelbart skjulte egenskaber. Abstraktionsniveauet bliver altså større.
- Begynde selv at bruge det periodiske system, fx ved opskrivning af kemiske formler.
- Kende karakteristiske forskelle på ion- og molekyleforbindelsers egenskaber og reaktioner.
- Bruge øvelsesvejledninger og lave enkle rapporter.
- Kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
- Lave projektarbejde med rapport.
2. HF
Antal lektioner: 3 ugers hovedfag, 3 uger håndværk, i alt 39 timer/år
Pensum
- Kort gennemgang af atom- og kvanteteorier og i forbindelse hermed naturvidenskabsteori og -filosofi.
- Der arbejdes mest med skalmodellen fra 1913.
- Grundstofferne og grupperne i det periodiske system og deres elektronstrukturer.
- Bindingstyper for ionforbindelser, metaller og molekyler (med elektronprikformler og stregformler).
- Elektronegativitet.
- Oxidationstal og reaktionsskemaer med oxidationstal.
- Isotoper og radioaktive processer.
- Vigtige stofgrupper i den organiske kemi.
- Katalysatorer og enzymer.
- Biokemi kontra kemi i det døde og bioteknologi kontra traditionel kemisk industri.
- Kemikaliemærkninger.
- Fælles naturfaglige temaer.
Kompetencer
- Bruge og udbygge de tidligere kompetencer.
- Kende de karakteristiske egenskaber for de vigtigste grupper i det periodiske system.
- Bruge det periodiske system.
- Kende de vigtigste grundstoffer, deres egenskaber, forbindelser, reaktioner og stofcirkulationer.
- Redegøre for kemiske fæno- mener på makro- og symbol- niveau og på mikroniveau (med modeller).
- Kende naturvidenskabelige arbejdsmetoder og tankegang.
- Kende kemiske processer i husholdning og industri og deres betydning for miljø og ressource.
“Her er godt fællesskab, gode lærere og vilde klasserejser”.
Steiner HF elev
1. og 2. HF var med, da 10. klasse idag fremlagde deres kvartalsopgave, som de har arbejdet med de sidste 3 måneder 💪🏼
Kvartalsopgaven er en slags forsmag på Årsopgaven, som man laver på HF - man starter på Årsopgaven i foråret på 1. HF og afslutter året efter med en mundtlig fremlæggelse foran et publikum 🌟
Amalie og Bertil fra 1. HF startede benhårdt op efter ferien med at præsentere Steiner HF på elevambassadørdagen på Tibberupskolen 💪🌟
200 9. klasses-elever fik fornøjelsen af at høre om vores HF – både det faglige, det sociale, rejserne og meget mere.
- Og så fik Amalie og Bertil også gjort opmærksom på, at vi holder ÅBENT HUS LØRDAG D. 28. JANUAR KL. 10-13 🤩
Se programmet for Åbent Hus her:
facebook.com/events/1261075517782922
DRØMMER DU OM en karakter- og eksamensfri HF uddannelse, hvor boglige og kreative fag er lige vigtige, og som giver dig adgang til alle videregående uddannelser?
Så kom til ÅBENT HUS på Steiner HF i Kvistgård lørdag d. 28. januar kl. 10-13 og hør mere om, hvad vi kan tilbyde dig!
Se mere her:
https://facebook.com/events/1261075517782922/
Hvis du er nysgerrig på, hvad en Steiner HF kan bruges til efterfølgende, kan du læse mere her:
www.steinerskoler.dk