Raportager fra Italiensturen 2017

Uanset, hvor du befinder dig i Italien, vil du blive mødt af en enestående kultur, der vidner om landets unikke historie, fra en tid der strækker sig helt tilbage til oldtiden og frem til i dag. Italien er hjemsted for nogle af verdens store kulturelle  skatte, og særligt i udvalgte italienske byer finder man nogle helt særlige rigdomme. En af disse byer er Rom, der også er startdestinationen for Italiensturen 2017, hvor  vi i 12. klasse over en periode på to uger vil studere Italiens kunst og og arkitektur. Efter Rom går turen til Assisi, dernæst Firenze og til slut Venedig og Basel.  

På denne side vil du, kære læser, kunne følge vores rejse gennem reportager og billeder, der løbende bliver lagt op på siden. 

God fornøjelse.
12. klasse

Den synkende by

- af Cecilie Kjaer, Ulrikke Forsell, Isabell Skov og Bertil Bergendahl

fullsizeoutput 757cSolen skinner skarp ned over Sankt Marcus pladsen. Det er ikke til at forstå, at det i går stod ned i stænger med både lyn og torden. Wow, et chok, sidekammeraten er en due.

"Se duerne spiller fodbold" siger Matilde, i det en flok duer kommer spænende forbi i mens de kæmper om en tabt oliven, der bliver ved med at trille væk.

Duerne er dem der dominere her i byen, sammen med mågerne, og alle os mange turister. Det er duernes by, eller rettere paradis. Ingen af dem sulter, selvom de er rigtig mange. De bliver hele tiden fodret af de, der har bestilt for meget på de lokale pizzarier.

Det er vildt, at tænke, at man lige nu bliver båret, af hundrede år gamle bjælker, som holder byen over vandets overflade. Når man ser ned af  de større kanaler ser man meget hurtigt, at busser og taxaer er blevet erstattet med både. Kun på bestemte områder af øer er det muligt, at færdes med transportmidler på hjul. Derfor foregår stort set alt al transport på vandet.

venedig xMange tænker på de berømte gondoler, som det første, når de hører navnet Venedig, og det er der god grund til. Overalt ser man de smukt udsmykkede robåde sejle rundt, med turister som har svært ved, at lægge sin telefon eller sit kamera fra sig. Og sejler gondolerne ikke, så holder de tæt ved siden af hinanden, mens deres styrmand ihærdigt forsøger, at charmere sig ind på de mange turister, i håb om at de kan tømme deres pengepunge, med en romantisk sejltur gennem den synkende by.

Det er en overvældende eventyrlig følelse, når man, som turist blandt andre turister, oplever Venedig reflekterer i vandet. Da man står og betragter bådene sejle forbi, og bliver blitzet i øjnene af de mange kameraer, ser man hvordan byen har forvandlet sig til en turistattraktion.

Venedig opstod, da folk flygtede væk fra krigene på fastlandet. De byggede de øer, der senere skulle blive det turistfyldige Venedig. Øerne består hovedsagligt af tæt-nedbankede pæle, som bærer alle veje og huse. "Du er heldig, at du når, at opleve Venedig, mens den stadig er der", siger Isabells mormor til Isabell. Eftersom byens fundament består af naturmaterialer er der ingen vished for, hvor længe vi vil kunne se denne fantastiske by over havets overflade. Derfor forsøger man at stabilisere byens fundament. "At give den kunstigt åndedræt" udtaler Carlos. Vandstanden kan stige så meget i Venedig, at vandet står ind over trapper og i husenes indgange. Dette var engang tilfældet for en af skolens studieture; "Men folk fortsatte bare deres hverdag med et par gummistøvler på og vand til over anklerne", fortæller Charlotte, som så det med sine egne øjne.

Hvad kendetegner ellers Venedig? Deres maskeballer fra efter renæssancen. Står du og mangler en maske, så er Venedig byen for dig. For seks hundrede år siden var maskeballet den helt store dille. Alle var klædt i masker, ingen kunne kende hinanden, man kunne være lige den person man havde lyst til, og danse og le med mange andre ukendte ansigter under masker. Den mest kendte maske er nok pestedoktoerens maske. På grund af byens handel over havet, var det desværre tilfældet at pesten blev bragt med hjem til Venedig og bredte sig mellem beboerne. Mange læger benyttede sig derfor af masken med det lange næb, hvor de lagde urter i for at undvige "Den sorte død".

 

 

 

 De glemte slaver

- af Emily, Natja & Oliver

Firenze Reportage 2Et sted, fjernt fra Assisis flyvende rotter og Roms ubarmhjertighed, står en smuk og stor statue af en endnu smukkere og endnu større mand. Kamerarullerne fyldes for at forevige denne kæmpes skønhed, og støjen omkring ham overgår selv de mest aggressive påbud om stilhed fra de arme, magtesløse museumsvagter. Arme og magtesløse er også de øvrige statuer i rummet, der kun værdiges få blikke i folkemængdens vej til at beundre den gigantiske skulptur. Og som en nybygget dagligvarebutik i Kvistgård står den og stjæler opmærksomheden fra omgivelserne.

I Firenzes Museo Della Academia står Michelangelos marmorstatue af hyrdedrengen David på majestætisk vis og indtager rummet, som et billede på en hel bys selvstændighed. Statuen forestiller den unge David, i det øjeblik han beslutter sig for at tage kampen op mod den mægtige kæmpe, Goliat - en kamp, der på forhånd synes umulig, men som David sidenhen vandt. En kamp som florentinerne også måtte udkæmpe mod ydre fjender, heriblandt paven og de omkringliggende stater. Derfor rejstes Davidskulpturen i Firenze som et symbol på byens selvstændige styrke.

Den enorme figur udstråler koncentration og trodsighed, samtidig med at en svag agressivitet fremtoner i den sammentrukne pande og de udspilede næsebor. De overdimensionerede fødder og hænder symboliserer styrke, mens højre side af kroppen er forkortet for at opretholde figurens fysik.
l marmorstatuen af David har Michelangelo skabt et værk, der skal forestille det perfekte menneske såvel fysisk som intellektuelt.

Firenze Reportage 1"Jeg kunne slet ikke høre, hvad du sagde," siger Karl under Krissers oplæg om statuen af David. Og man forstår ham godt. Men det er ikke Krisser, den er gal med. I den aflange korridor, der leder ned mod det runde rum med Davidskulpturen, forsømmes stilheden, og slavestatuerne ved væggene reduceres til tilskuere, der blot kan se til, mens folkemængden målrettet passerer dem. Blikket er rettet mod den enorme David, der magtfuld står i midten af det hvælvede rum, med en glaskuppel i loftet, der tillader solens stråler at skinne på Michelangelos højtravende værk.

Som vi står og ser på David, fornemmer vi hans styrke og skønhed. Det samme gør de travle museumsgæster, de fleste gennem en skærm, som de endnu ikke har smidt i havet. Og midt i hele denne beundring af den enorme skønhed er det som om, at slaverne i siderne bliver forvist, til hvad de i virkeligheden er. Personer, som ingen har tid til at bruge tid på, heller ikke gennem en skærm. Davids storhed frister, og ingen slave bliver husket og bragt hjem og vist frem som et stykke kunst.

 

En beretning fra den blæsende by

Af Matilde, Elvira og Emil

Flyvende rotter hersker i den blæsende by,

selv i de morgentomme gader er de vågnet på ny,

når aftendisen lægger sig, søger de ly

for om aftenen er de væk.

Kirkens løse murbrokker støver turisterne til,

alligevel skinner byen, om man vil

byen hænger fast som en ufuldbyrdet gæld,

med et sidste klik på kameraet, sagde vi farvel.

Basilica Di San Francesco

Assisi 340Nordenstormen gyser, dog ikke om bondemandens hus, men om Basilica Di San Francesco i den smukke centralitalienske by Assisi. Blæsten får folk til at søge læ under de små hvælvinger langs den store plads foran kirken, og i det hele taget ville de fleste nok få associationer til en kold og blæsende novemberdag i en eventyragtig, bjergfyldt version af Skagen.

Kort efter vi havde gjort vores entre i den nederste del af kirken, som på en underlig måde virkede stor og samtidig en smule dunkel og intim, dukkede broder Theodor op.

Theodor, som er vokset op i Danmark og blandt andet tidligere har arbejdet som bager, fik i midten af 1980erne en åndelig oplevelse i netop Assisi og konverterede kort efter til katolicismen og gav afkald på blandt seksuelle lyster, som netop én af hans tre knuder i rebet omkring livet repræsenterer for franciskanermunkene.

Selve basilikaen er gravsted for Den Hellige Frans af Assisi, og hans jordiske rester er placeret i en krypt under kirken, broder Theodor kan her bekræfte, at han med egne øjne har set Frans’ knogler.

Assisi 340 2I kirken er en rolig og stille atmosfære, og en naturlig tavshed sænker sig over alle, når man træder ind af døren, ikke mindst på grund af silenzio-skiltet. Nok verdens tætteste gruppering af munke finder man i netop Assisi, og de mænger sig med turister og lokale Italienere, som var det helt almindeligt, det er selvfølgelig også for indbyggerne i Assisi, men for os danskere, hvor munke er en sjælden art, kan det godt virke underligt og meget anderledes.

“Jeg er forundret over, at lofterne i kirken er himmelblå og dækket med stjerner i loftet.

Efter besøget havde vi mulighed for at snakke med broder Theodor på egen hånd, uden messende munke og forvirrede turister.

Broder Theodor fortalte om det, vi ville betragte som det overraskende frie liv som munk, med pasta, rødvin og en god krimi.

Med et nyt syn på munkelivet og Frans, ophavsmanden til Franciskanerordnen, trådte vi for sidste gang ud af den vældige franciskanerkirke, og ud på den vindblæste piazza, mens, hvem ved, måske Hr. Tanaka og Signora Sabatini langsommeligt betragtede hvælvingerne langs pladsen.  

 

 

Colosseums ubarmhjertighed

Af Krisser, Karl og Oscar

På de øverste rækker af Colosseum blæser vinden sand og småsten rundt. Mågerne svæver tæt over turistvrimlen i håbet om at skimte en sandwich blandt de mange kamerafyldte ching-chang-hænder. I gamle dage svævede der sikkert også måger rundt over de romerske tilskuere, der sitrede af spænding inden en blodig gladiatorkamp.

Colosseum 2017 4

Colosseum 2017 1

I midten af den solbeskinnede og myldrende storby Rom ligger Colosseum. Dette enorme bygningsværk hæver sig op som et monument og vartegn på byen og vidner om en tid, hvor Romerriget dominerende. Colosseum blev påbegyndt af kejser Vespasian i 70 e.Kr. og fuldført under hans søn Titus i 80 e.Kr. Colosseum fungerede som et amfiteater og var indrettet med 5.000 ståpladser og ca. 50.000 siddepladser. 

Når man står foran Colosseum, fornemmer man, hvilken størrelse bygningsværket engang har haft. I dag mangler der nemlig store brudstykker af bygningen, men de afknækkede murstykker og revner i konstruktionen medvirker blot til det autentiske udtryk. 

”Man føler sig helt magtesløs, når man står foran sådan et storslået bygningsværk,” siger Bertil, mens han misser med øjnene mod solen, der lige netop titter frem over Colosseums øverste sten. Og netop denne majestætiske undertrykkelse var i sin tid et af formålene med det vældige bygningsværk. Colosseum blev brugt til fremvisning af blandt andet gladiatorkampe og andre prestigefyldte aktiviteter, som et symbol på kejserens enorme magt. 

Når man bevæger sig ind i Colosseum, kan man forestille sig, hvilken storslået oplevelse det har været at være tilskuer til en af teaterets forestillinger. Men mindre storslået har det været for forestillingens medvirkende. 

”Det siges, at der blev udkæmpet såkaldte gladiatorkampe som en del af eftermiddagsforestillingerne. Ofte var kampene mellem to gladiatorer, der kæmpede til døden. Var kampene for langtrukne blev de afbrudt, og gladiatorerne blev nu ført for en dommer: kejseren. Med én enkel fingerbevægelse udpegede kejseren nu en vinder og afgjorde samtidig, om taberen skulle benådes eller kastes for løverne,” fortæller Ulrikke under et oplæg. 

En sådan form for underholdning har været brutal og ubarmhjertig, men har givetvis også opnået sit mål: at demonstrere kejserens magt. Og selvom det er  to tusind år siden Colosseum blev brugt som romersk teater, kan man stadig fornemme stemningen, der engang har hersket, og tidens ånd, der fortsat lever videre. 

Colosseum 2017 2Colosseum 2017 3

Kontaktinfo

Kvistgård Stationsvej 2 A-B
3490 Kvistgård.
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Kontor: 49 13 96 87, (kl 9.00-10.00)
BH klasse: 49 13 86 14 (kl. 8.00-8.30)
Børnehuset: 49 13 83 80