7. – 9. klasse
Jeres børn er ikke jeres børn.
De er sønner og døtre af livets længsel mod sig selv,
‘Jeres børn er ikke jeres børn.
De er sønner og døtre af livets længsel mod sig selv.
De kommer ved jer, men ikke af jer.
Og selv om de er hos jer, tilhører de jer ikke.
Jeres kærlighed kan I give dem, men ikke jeres tanker.
Thi de har deres egne tanker. …’
Således udtrykker digteren Kahlil Gibran noget, som bliver særligt mærkbart, når børnene kommer i mellemskole-alderen fra 7. til 9. klassetrin.
De er billedligt talt opdagelsesrejsende, som undersøger verdens beskaffenhed, værdier og grænser. Og undervisningen og pædagogikken søger at imødekomme de udfordringer og attituder, som vor tids børn i puberteten bringer med sig.
Hvis eleverne ikke har gjort det før i skoleforløbet, så viser de fleste på dette alderstrin en trang til at opleve autonomi, fornyelse/udvidelse af deres horisont og en vis ligeværdighed med voksne. Og til at afprøve grænser – egne og andres. ‘Hvem er jeg?’
I Mellemskolen får eleverne ny klasselærer, der underviser i nogle af hovedfags-perioderne. Både i hovedfagene og fagtimerne undervises eleverne i højere grad af faguddannede lærere med et stærkere fokus på individuel indsats og kontinuitet.
Samtidig skærpes i alle fag fornemmelsen for æstetik, præcision og individuel kunstnerisk beherskelse og udfoldelse.
Eleverne arbejder med forskellige større og mindre individuelle opgaver, som ofte afsluttes med fremlægning enten i klasseregi, for andre mellemskoleklasser eller for forældre og lærere. Også i skole-hjem samtalerne deltager eleven gradvist mere aktivt.
Kunst- og håndværksfag
Håndværks-, musik- og andre kunstfag bliver i højere grad i Mellemskole-årene til selvstændige fag, som vægtes på højde med al anden undervisning.
Projektugen
Hvert år afholdes en projektuge i Mellemskolen. Elever og lærere arbejder – overvejende praktisk – på tværs af de tre klassetrin. Tidligere års projekter har f. eks. været ‘bygning af naturlegeplads’, ‘skolen i skoven’ og ‘bæredygtighed’, alle med god hjælp af både forældre og udefrakommende fagpersoner.
Hjertets vej
Er en helhedsorienteret seksualundervisning og –vejledning på 7. og 8. klassetrin, implementerende barnets egen opvækst og familie. Den kropslige og menneskelige modning og udvikling søges mødt kunstnerisk, i dialog og udveksling, og i en stemning af respekt og omsorg for det dyrebare og eksistentielle, der – livsvarigt – tager sine begyndelser her.
Social kultur
På alle klassetrin i Mellemskolen gennemføres hvert år en temauge med sigte på at skabe og udvikle strukturer og færdselsregler for det sociale liv i og omkring klassen, bredere også for skolen og livet som helhed. Hvordan taler vi med hinanden, hvordan kan sproget anvendes, misbruges og/eller misforstås?
Månedsopgave
I 8. klasse arbejder eleven en måned på et selvvalgt emne. Eleven søger vejleder/e, som medvirker til strukturering af forløbet, der afsluttes i en mundtlig og evt. praktisk fremlæggelse for forældre og evt. tilgrænsende klasser.
Rejser
H.C. Andersens udsagn: ‘at rejse er at leve’, kunne være motto for denne del af skolelivet. Rejser tillægges en stor værdi op gennem skoleforløbet og udvider sig fra 4.-5. klassetrins hjemstavnslære i stadigt større ringe ud i verden til 6. klasses Bornholm-lejrskole, 7. klasses skonnertsejlads og 8. klasses to-ugers vandretur med rygsæk og telt i ødemarken i Lapland.
7. klasse
I 7. klasse er børnene på vej ind i ungdomsårene, og de begynder ofte at bevæge sig mere ud af deres vanlige kredse.
Nogle oplever, at de ikke helt passer ind i det, som var, men må finde nye måder at finde sig tilrette i familie og fællesskaber. I det faglige møder eleverne temaer, der kan skabe nysgerrighed for det nye i deres indre gennem interesse for verden.
I matematikken er potensregning et af de nye begreber, der arbejdes med. Her kommer eleverne ud i svimlende vidder og lærer at trække sammen ved at uddrage rødder.
De nye fag er blandt andet astronomi og kemi, hvor temaet kan være at lave raketbiler og se på forbrændingsprocesser
8. klasse
I 8. klasse er temaet oprør og differentiering.
I historiefaget kommer man gennem den franske revolution, industrialiseringen i England og det videre forløb op gennem det 20. århundrede. Den industrielle revolution medfører nye opfindere i fysikkens og kemiens verden, og blandt andet arbejdes der med at gennemskue forskellige teknikker for at opøve eleverne i en sikkerhed om, at det kan lade sig gøre at gennemskue verden. At kunne gennemskue verden kan modvirke den tiltagende ungdomsmagtesløshed, som for nogle også opstår i denne alder.
I anatomi får eleverne indsigt i kropslig formåen helt ind til knoglen. Som en fysisk prøve i selvudholdenhed, mærker eleverne denne formåen, når de i 8. klasse rejser på vandretur i Lapland. Her bliver eleverne, helt konkret, konfronteret med sig selv og egne kræfter.
9. klasse
I 9. klasse spejles en del af temaerne fra 8. klasse, på en ny måde, med en mere analytisk og intellektualiseret tilgang.
Fagene er mere specialiserede, og i enkelte fag tages der hul på et fagligt niveau, der indholdsmæssigt svarer til gymnasialt niveau.
Fagene er nu mangfoldige, og de kunstneriske fag omfatter fra dette klassetrin både timer med teoretisk bearbejdning af det faglige, og praktisk undervisning, hvor eleverne får mulighed for at afprøve teknikker og processer.
Temaer som politisk idehistorie, binære talsystemer og teknologisk udvikling, herunder informationsteknologien, kan indgå i fagene.
“Jeg blev taget virkelig godt imod da jeg skiftede skole. Jeg kan huske den første dag. Det var meget afvæbnende”
Anders R., Årgang 2010 – Socialpædagog, leder og tidligere elev
Nedtælling til forårsmånedsfesten!
På lørdag d. 25. marts holder vi månedsfest på skolen, og både små og store elever forbereder sig til dagen, for man kan glæde sig til flere elevoptrædener 🌸☘️👌🏼
I dag havde 6. klasse generalprøve på deres koroptræden, og klasselærer Suzanne lyttede med fra salen, mens eleverne sang igennem🎶
Vi GLÆDER os til på lørdag – og husk: Alle er velkomne til månedsfesten, som starter kl. 10 ♥️🥳
#steinerskolenkvistgaard #steiner #nordsjælland

Nedtælling til forårsmånedsfesten!
På lørdag d. 25. marts holder vi månedsfest på skolen, og både små og store elever forbereder sig til dagen, for man kan glæde sig til flere elevoptrædener 🌸☘️👌🏼
I dag havde 6. klasse generalprøve på deres koroptræden, og klasselærer Suzanne lyttede med fra salen, mens eleverne sang igennem🎶
Vi GLÆDER os til på lørdag – og husk: Alle er velkomne til månedsfesten, som starter kl. 10 ♥️🥳
#steinerskolenkvistgaard #steiner #nordsjælland
8. klasse knokler på scenen i disse dage. De har nemlig drama og skal i næste uge optræde med deres store forestilling, ’Katalog over pinligheder’🎭
Forestillingen består af en række sketches, hvori forskellige pinlige situationer udspiller sig😬
8. klasse spiller fra næste torsdag for 6. klasse til 2. HF og for venner og familie 🌸🥳
#steinerskolenkvistgaard #rudolfsteiner #skole #nordsjælland

8. klasse knokler på scenen i disse dage. De har nemlig drama og skal i næste uge optræde med deres store forestilling, ’Katalog over pinligheder’🎭
Forestillingen består af en række sketches, hvori forskellige pinlige situationer udspiller sig😬
8. klasse spiller fra næste torsdag for 6. klasse til 2. HF og for venner og familie 🌸🥳
#steinerskolenkvistgaard #rudolfsteiner #skole #nordsjælland
Fra de store til de små 🎁
I fredags var 1. klasse så heldige at få en gave af 8. klasserne. Traditionen tro gav tre repræsentanter fra 8. nemlig de små elever de forklæder, de har arbejdet så længe på, og som 1. klasserne nu kan bruge i flere år fremover til kreative opgaver ♥️🎨
Eleverne begynder allerede i 7. klasse at lave forklæderne som en gave til 1. klasse.
De store elever skal først farve hørstoffet, så broderer de med eget design, og efter at de har lært at bruge symaskinen og fået `symaskine-kørekort`, syer de forklæderne sammen 🧵
1. klasserne blev meget glade for forklæderne, som de fik brugt til vådt-i-vådt maling allerede samme dag 💚
- og så var der ovenikøbet også et lidt større forklæde til 1. klasses klasselærer, Thomas 👌🏼

Fra de store til de små 🎁
I fredags var 1. klasse så heldige at få en gave af 8. klasserne. Traditionen tro gav tre repræsentanter fra 8. nemlig de små elever de forklæder, de har arbejdet så længe på, og som 1. klasserne nu kan bruge i flere år fremover til kreative opgaver ♥️🎨
Eleverne begynder allerede i 7. klasse at lave forklæderne som en gave til 1. klasse.
De store elever skal først farve hørstoffet, så broderer de med eget design, og efter at de har lært at bruge symaskinen og fået `symaskine-kørekort`, syer de forklæderne sammen 🧵
1. klasserne blev meget glade for forklæderne, som de fik brugt til vådt-i-vådt maling allerede samme dag 💚
- og så var der ovenikøbet også et lidt større forklæde til 1. klasses klasselærer, Thomas 👌🏼
En del af det seje søndagshold, der tog forskud på forskønnelsesdagen, som vi afholder næste lørdag d. 25.💪🏼
Der blev nedgravet stolper til raftehegnet, og det gik rask til, for værktøjet var i orden ⚒️🪚
TAK for jeres store indsats ☘️♥️

En del af det seje søndagshold, der tog forskud på forskønnelsesdagen, som vi afholder næste lørdag d. 25.💪🏼
Der blev nedgravet stolper til raftehegnet, og det gik rask til, for værktøjet var i orden ⚒️🪚
TAK for jeres store indsats ☘️♥️
Der var rift om pladsen i Stenladen, så 5. og 6. klasse øver nu helt ekstraordinært orkester sammen. De skal være klar til forårsmånedsfesten lørdag d. 25. marts 🌸
Og selvom de har travlt med at få repertoiret på plads, er orkesterleder Daniel sikker på, at de nok skal nå det 🎶👌🏼
Orkesterundervisningen begynder for alvor i 5. klasse. Forud går et år - i 4. klasse, hvor eleverne har fået individuel undervisning på deres valgte instrument ☘️
For at kunne deltage i orkesterundervisningen skal man spille et instrument, der bruges i orkestersammenhæng, dvs. et melodi-instrument som violin, bratsch, cello, kontrabas, tværfløjte, obo, klarinet, fagot, saxofon, trompet, basun, tuba, horn eller lignende 🎷
I 6. klasse fortsætter orkesterundervisningen. 7. og 8. klasse spiller sammen i Mellemskoleorkesteret og 9.-12. spiller i Overskoleorkesteret 🌸🎶

Der var rift om pladsen i Stenladen, så 5. og 6. klasse øver nu helt ekstraordinært orkester sammen. De skal være klar til forårsmånedsfesten lørdag d. 25. marts 🌸
Og selvom de har travlt med at få repertoiret på plads, er orkesterleder Daniel sikker på, at de nok skal nå det 🎶👌🏼
Orkesterundervisningen begynder for alvor i 5. klasse. Forud går et år - i 4. klasse, hvor eleverne har fået individuel undervisning på deres valgte instrument ☘️
For at kunne deltage i orkesterundervisningen skal man spille et instrument, der bruges i orkestersammenhæng, dvs. et melodi-instrument som violin, bratsch, cello, kontrabas, tværfløjte, obo, klarinet, fagot, saxofon, trompet, basun, tuba, horn eller lignende 🎷
I 6. klasse fortsætter orkesterundervisningen. 7. og 8. klasse spiller sammen i Mellemskoleorkesteret og 9.-12. spiller i Overskoleorkesteret 🌸🎶
Skeiðflötur, Hekla, Höfn. De islandske stednavne er mange, og de kan være svære at udtale 🇮🇸
5. klasse startede denne grå tirsdag med geografi, og de lagde ud med atlasøvelser 🗺️
Efter at have været Danmarkskortet rundt, skulle eleverne to og to svare på 10 spørgsmål om Island.
Klassen er godt i gang med et 4 ugers geografi-forløb, der bliver afsluttet med en rapport om et af de nordiske lande og en fremlæggelse for klassen i grupper à tre 🌸
I morges var de fleste elever ved at lægge sidste hånd på Nordenskortet, og når det var gjort, skulle flagene tegnes.
Geografi kommer på skemaet i 4. klasse, hvor faget som en del af hjemstavnslæren tager udgangspunkt i det nære med f.eks. et besøg i Helsingør.
I 5. klasse beskæftiger eleverne sig med Nordens geografi og i 6. bevæger de sig videre ud i verden og lærer om den europæiske geografi 🌏

Skeiðflötur, Hekla, Höfn. De islandske stednavne er mange, og de kan være svære at udtale 🇮🇸
5. klasse startede denne grå tirsdag med geografi, og de lagde ud med atlasøvelser 🗺️
Efter at have været Danmarkskortet rundt, skulle eleverne to og to svare på 10 spørgsmål om Island.
Klassen er godt i gang med et 4 ugers geografi-forløb, der bliver afsluttet med en rapport om et af de nordiske lande og en fremlæggelse for klassen i grupper à tre 🌸
I morges var de fleste elever ved at lægge sidste hånd på Nordenskortet, og når det var gjort, skulle flagene tegnes.
Geografi kommer på skemaet i 4. klasse, hvor faget som en del af hjemstavnslæren tager udgangspunkt i det nære med f.eks. et besøg i Helsingør.
I 5. klasse beskæftiger eleverne sig med Nordens geografi og i 6. bevæger de sig videre ud i verden og lærer om den europæiske geografi 🌏
To the moon … 🌔
7. klasse har i engelsk arbejdet med månen, rumfart og Neil Armstrong 👩🚀
I den forbindelse lavede de en udstilling med animationsfilm, PowerPoints, plakater og maleri.
6. klasse besøgte udstillingen og var gode, nysgerrige publikummer ♥️

To the moon … 🌔
7. klasse har i engelsk arbejdet med månen, rumfart og Neil Armstrong 👩🚀
I den forbindelse lavede de en udstilling med animationsfilm, PowerPoints, plakater og maleri.
6. klasse besøgte udstillingen og var gode, nysgerrige publikummer ♥️
Er det seriøst dig, der har lavet den?
Drengene fra 2. klasse kunne næsten ikke forstå, at Kalle fra 2. HF selv havde restaureret en hel bil! Men det havde han - som den praktisk-kunstneriske del af sin årsopgave 🛻
I dag fik de mindre elever lov til at se 2. HF’ernes årsopgaver, som de har arbejdet med i et helt år, og som de fremlagde i lørdags.
At vi her på Kvistgård har en helhedsskole ses så tydeligt, når de yngre elever imponeret ser de ældres arbejde 🤩 De er stolte af at være en del af en helhed, og for de større elever er det enormt motiverende at se, hvad man selv snart skal til at lave ☘️🌸

Er det seriøst dig, der har lavet den?
Drengene fra 2. klasse kunne næsten ikke forstå, at Kalle fra 2. HF selv havde restaureret en hel bil! Men det havde han - som den praktisk-kunstneriske del af sin årsopgave 🛻
I dag fik de mindre elever lov til at se 2. HF’ernes årsopgaver, som de har arbejdet med i et helt år, og som de fremlagde i lørdags.
At vi her på Kvistgård har en helhedsskole ses så tydeligt, når de yngre elever imponeret ser de ældres arbejde 🤩 De er stolte af at være en del af en helhed, og for de større elever er det enormt motiverende at se, hvad man selv snart skal til at lave ☘️🌸