Kompetenceplaner
Kompetenceplan for dansk på Steiner HF
Indledning
Rudolf Steiner skolen er tolvårig med en otteårig grundskole og en fireårig overskole/overbygning. Denne kompetenceplan relaterer sig til overskolen/overbygningen i faget dansk, dækkende for undervisningen fra 10. til 12. klassetrin (dvs. elementer i 10. klasse + hele 1.-2. HF). På Steiner-skolerne tilrettelægges undervisningen, så et fags progression og sammenhæng er tilpasset den unges alder. Således danner den almene udvikling af det unge menneske grundlag for de faglige temaer, der undervises i for hver årgang. Læs mere i ”Introduktion til Rudolf Steiner-skolens læreplan”.
Ved godkendelsen af den toårige Steiner HF for skolernes 11. og 12. klassetrin (1.-2. HF) skal Undervisningsministeriets læreplan for dansk (A-niveau) følges.
Det fremgår af denne læreplan, at Kernestoffet [i dansk] består af primært dansksprogede tekster suppleret med norske og svenske tekster på originalsprog. Kernestoffet behandles i et sprogligt, litterært og mediemæssigt perspektiv, som skønsmæssigt vægtes ligeligt. De tre perspektiver indgår i et tæt samspil i undervisningen, herunder i de enkelte forløb.
Desuden er der krav om, at danskfaget – i samspil med historiefaget – bidrager til udarbejdelse af en historieopgave, som i Steiner HF vil kunne indgå som en del af et periodehefte. Kravet er, at danskfaget bidrager med metodisk funderet tekstlæsning.
Formål og perspektiv
Som det fremgår af HF-læreplanen for dansk tjener faget både et dannelsesmæssigt og studieforberedende formål, idet ”[d]anskfaget beskæftiger sig med viden og kundskab om og undersøgelse af dansksprogede tekster i en national og global virkelighed. Gennem undersøgelse og produktion af dansksprogede tekster, med udgangspunkt i et udvidet tekstbegreb, er fokus på at forbinde sprog, kultur, historie, æstetik og kommunikation i en konkret virkelighed. Gennem tekstlæsningen bringes oplevelse, analyse og fortolkning i samspil. I den produktive dimension af faget udvikles elevens udtryksfærdighed og formidlingsbevidsthed og arbejdet med tekstproduktion forbindes med undersøgelsen af tekster. Det er karakteristisk, at de tekstanalytiske aktiviteter indgår i et tæt samspil i både den receptive og den produktive dimension af faget.”
På Steiner HF suppleres denne faglige identitetsbeskrivelse med et udvidet dannelsesfokus, hvori arbejdet med sproget som sådan – det vil sige selve betydningsdannelsen som en menneskelig aktivitet – bliver udgangspunkt for en fortløbende, etisk diskussion om historiske og praktiske værdier.
Formålet med at føre sådan en fortløbende diskussion er, at faget dermed skal bidrage til etableringen af den individuelle elevs mulighed for at opleve sig selv som værdisættende i et semantisk univers af problemstillinger, der både har filosofiske, videnskabelige, historiske, aktuelle, eksistentielle og sociale perspektiver.
I den forbindelse har danskfaget på Steiner HF et forpligtet forhold til arbejdet med oversat litteratur og filosofi.
Kompetencemål
Undervisningen indløser danskfagets faglige mål, idet eleverne skal kunne…
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund – anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danskelitteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
- navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i allemedier samt deltage i og bidrage til digitale fællesskaber
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdereløsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
Hertil kommer, at eleverne på Steiner HF skal kunne…
- diskutere kulturelle og samfundsmæssige fænomeners eksistentielle implikationer
- perspektivere til globale, kulturhistoriske fænomener
- vurdere kulturhistoriske fænomener i en teoretisk og filosofisk kontekst
- Emneområder
- Sprog
- Kommunikationsteori
- Argumentation
- Retorik
- Værklæsning med reference til HF-fagpakken: fx en diskuterende tekst(essaysamling, teori)
- Min to forløb om skriftlighed/formidlingsbevidsthed
- Fagligt samspil med historie ang. metode (analysestrategi)Hertil kommer, at eleverne på Steiner HF arbejder med sprogfilosofi og lingvistik.
- Litteratur
Jf. HF-læreplan: - Værklæsning, heraf… o Min. én roma
- Min. én digtsamling
- Min.toværker,derrefererertillitteraturhistorisk(epokal)
gennemgang
- Oplysningstid
- Romantik
- Realisme
- Modernisme
- Litteratur fra de seneste fem år
- Kanonlæsning, herunder min én tekst af…o Holberg, Oehlenschläger, Grundtvig, Blicher, H.C. Andersen, Bang, Pontoppidan, J. V. Jensen, Andersen Nexø, Tom Kristensen, Blixen, M. A. Hansen, Seeberg og Rifbjerg
- Analysemetoder
- Kreativ arbejds- og skriveproces
- Svenske og norske originaltekster (evt. under sprog/medier)Hertil kommer, at eleverne på Steiner HF arbejder i udvidet grad med poetik, metrik og eksistentielle og filosofiske perspektiver. Desuden læses verdenslitteratur, herunder kulturbærende filosofi og æstetisk teori, fra oplysningstiden og frem til nutiden.Medier
Jf. HF-læreplan:
- Værklæsning, heraf…
- Min. én dokumentarfilm
- Nyheder og ”dokumentartekster” (en ministeriel neologisme)
- Visuelle udtryksformer (billeder, film og filmiske virkemidler)
- Sociale medier, herunder mediebrug
- RemedieringHertil kommer, at elever på Steiner HF arbejder i udvidet grad med billedanalyse i samspil med billedkunst, historie, religion og samfundsfag i relation til de studie- og dannelsesrejser, der indgår i Steiner HF.
Evaluering
Eleverne evaluerer løbende egne indsatser i samtaler, diskussioner og portfolioarbejde. Underviserne evaluerer kontinuerligt eleverne skriftligt i kommentarer til skriftlige afleveringer, herunder periodehæfter, samt mundtligt i samtaler, der både foregår indviduelt og i grupper. Elevens samlede indsats i 1. og 2. HF evalueres i afgangsvidnesbyrdet, som tager udgangspunkt i fagets kompetencemål.
“Jeg startede i 9. klasse. Før var jeg en 12-talspige og pressede mig selv for meget. Det har hjulpet mig ikke at have karakterer”.
Steiner HF elev
Virtuelt åbent hus på onsdag d. 20/1 kl 19. Husk at tilmelde dig 🤚👨🏽💻👩🏻💻 Følg linket i vores bio eller se mere på steinerskolen-kvistgaard.dk/kom-ind #steinerHF #steinerhfkvistgaard #åbenthus #virtueltåbenthus
#helsingør #hillerød #fredensborg #humlebæk #hornbæk #tikøb #nivå #kokkedal #esrum #gilleleje #birkerød #hørsholm #ålsgårde
Der er plads til det hele på steiner HF █ ⇢ Virtuelt Åbent Hus på Kvistgård onsdag d. 20/1 kl 19 #steinerhf #ungdomsuddannelse #studievalg #hf
Vi glæder os til at lukke dørene op til Virtuelt Åbent Hus, onsdag d. 20. januar kl 19 😀 følg linket i vores bio for at komme direkte til facebook eventet 😊 #ungdomsuddannelse #studievalg #hf #steinerhf #rudolfsteinerkvistgård #11klkvistgaard #12klkvistgaard
På onsdag d.20/1-2021 har vi åbent hus for HF på en helt ny måde! Alle der har lyst er velkomne til at deltage i vores live-event på facebook “Virtuelt Åbent Hus” om Steiner HF på Kvistgård. Her kan du stille spørgsmål til elever og lærere hjemme fra din sofa. Vi håber på at kunne hilse på rigtig mange af jer, fra den anden side af skærmen kl.19😊👩🏽💻
Program:
1. Velkommen – Overskolekoordinator Jacob Rosendal
2. ”Livet på Steiner HF” – nuværende og tidl. elever fortæller
3. Interview med elevrådsformand og rektor Anette Jørnung om vores unikke fagpakke
4. Besøg på kreativt værksted – Sølvsmedien
5. Rejsefortælling – Underviser, Kristina Lomborg
6. Afslutning
Du kan stille spørgsmål i chatten undervejs og efter præsentationen. Vi bliver hængende og får svaret på det hele😊
#ungdomsuddannelse #studievalg #steinerhfkvistgaard #rudolfsteinerkvistgård #10klkvistgaard #11klkvistgaard #12klkvistgaard
I 2.HF havde vi om Mellemøstens historie, og sammen med en skriftlig opgave afleverede vi også et kreativt produkt. Der blev bla. lavet håndmalede plakater, tegninger, en 3D printet moské, puslespil med landegrænser, hæfter og tegninger📚📝 #steinerhfkvistgaard #steinerskolenkvistgaard #studievalg #ungdomsuddannelse #12klkvistgaard
Tiderne ændrer sig, og vores skole ligger desværre i en af de 38 kommuner som blev sendt hjem sidste onsdag grundet covid-19😷
Vi i 2.HF får undervisning på zoom og holder skansen højt frem til juleferien på fredag🎄og så krydser vi fingre for at vi må komme tilbage foran tavlen efter nytår🤞🏼#ungdomsuddannelse #steinerskolenkvistgaard #12klkvistgaard #studievalg #steinerhfkvistgaard
Et lille indblik i et kæmpe emne. I 2.HF har vi de sidste 2 uger haft evolution i biologi, og her i den sidste uge inden jul, skal vi gennemgå endnu mere i dette store emne over zoom🦖🐒👩🏽💻🦕🦖 #steinerskolenkvistgaard #steinerhfkvistgaard #12klkvistgaard #studievalg #ungdomsuddannelse
Så er der hoodies ✌️ De kommer snart til salg. Hold øje her og på hjemmesiden 👩💻 #10klkvistgaard #steinerskolenkvistgaard #steinerhf #uddannelsesvalg
I 1.HF og 2.HF havde vi besøg af studievejlederen i sidste uge, hvor vi fik os en snak om hvad vi vil i fremtiden og hvordan vi kan nå derhen👩🏽💻👨🏼🎓📚 #steinerskolenkvistgaard #studievalg #steinerhf #steinerhfkvistgaard #ungdomsuddannelse #11klkvistgaard #12klkvistgaard #studievejleder #studievejledning