Kompetenceplan for dansk på Steiner HF

10. klasse

Pensum

• Tre hovedområder: Sprog, medier og litteratur
  • De fiktive genrer: Epik, lyrik og drama.
  • Litterær analyse og fortolkning, anvendelse af forskellige metoder med en både historisk og genremæssig tilgang.
  • Kulturelle og litterære perspektiveringer til de læste materialer.
  • Sproganalytisk tilgang til teksterne: sproglig analyse, fortolkning og vurdering.
  • Medier. Fakta og fiktion. Både billedmateriale, film og tekster har være anvendt i gennemgang af begreber som fiktionskontrakt, faktakontrakt, paratekst og autenticitet.
  • Kortfilm: Medieanalyse og –fortolkning herunder basale filmiske virkemidler.
  • Multimodale tekster og remediering: Podcast og egen produktion af podcast.
  • Mundtlige og skriftlige udtryksfærdigheder. Med afsæt i blandt andet gruppearbejde har grupper fremlagt og præsenteret for klassen. Diskussioner både i klassen og i grupper.
  • Skriftligt arbejde i form af litterær analyse, arbejde med sproglig analyse samt kortere skriftlige besvarelser med respons fra lærer.

“Jeg startede i 9. klasse. Før var jeg en 12-talspige og pressede mig selv for meget. Det har hjulpet mig ikke at have karakterer”.

Steiner HF elev