Vuggestuen
I vuggestuen møder vi livet gennem sanserne
I vuggestuen i Børnehuset skaber vi en rolig, tryg og forudsigelig hverdag for jeres barn.
Det gør vi ved at have en fast dagsrytme, hvor vi skaber en god stemning og viser barnet, hvordan vi er over for hinanden.
Vuggestuen er normeret til 14 børn i alderen 1 til 3 år, og vi er tre pædagoger og en medhjælper.
Det sanselige er en vigtig del af hverdagen i vuggestuen, for det lille barn lærer livet at kende gennem sanserne. Derfor er vi ude i al slags vejr og klatrer, løber eller leger, og nogle gange tænder vi et bål.
Indenfor leger vi med dej eller maler, og det sanselige går også igen i det legetøj, vi har i vuggestuen. Vi har dukker af blødt stof i stedet for hård plastik, byggeklodserne er lavet af træ, og i det hele taget bestræber vi os på kun at have legetøj, der er lavet af naturmaterialer.
Vuggestuens hverdag foregår i barnets tempo, og vi lader årstidernes skiften sætte deres præg i de sange, vi synger, den mad, vi spiser, og den pynt vi har på stuen. Vi gør meget ud af det æstetiske, for vi ved, at det påvirker både børn og voksne på en positiv måde.
I er også velkommen til at bidrage til vores årstidsborde, hvis I kommer med blomster, frugt eller bær hjemme fra haven, og I bliver også inviteret med til nogle af vores årstidsfester, hvor vi markerer de forskellige højtider.
En typisk dag i vuggestuen ser sådan ud:
Kl. 7: Vuggestuen åbner
Kl. 9: Vi synger morgensang og leger finger- og sanglege
Kl. 9.30: Formiddagsmad (som regel brød og frugt), og så går vi i haven
Kl. 11: Frokost
Kl. 11.30: Middagslur
Kl. 14-14.30: Når børnene vågner, spiser vi eftermiddagsmad, og så skal vi i haven igen
Kl. 17: Vuggestuen lukker
Starten i vuggestuen
Det er vigtigt for os, at det foregår så trygt som muligt, når barnet skal starte i vuggestuen. Vi har altid en primær person, som barnet kan knytte sig til, indtil hverdagen er tryg nok til, at de andre børn og voksne kan blive en del af barnets verden.
Indkøringen tager som regel en uge, med hjælp fra far eller mor. De første to dage er I på besøg et par timer sammen med barnet, og på tredje dagen kan I gå en periode, så barnet prøver at være der lidt alene. Fjerde dag bliver barnet og spiser med til frokost, og på femte dag prøver vi at udvide med en middagslur.
Sådan kunne det se ud, men vi taler altid med jer om, hvordan starten kan fungere bedst for jeres barn. Efter den første måned holder vi en forældresamtale, hvor vi snakker om, hvordan det er gået, og desuden kan vi altid tage en snak, hvis I har brug for det.
“Vi ved at hun har haft en god dag, når man kan lugte røgen fra bålet i hendes hår og hun glad genfortæller dagens eventyr.”
Forælder i Børnehuset
TAK for det flotte fremmøde til vores Åbent Hus i lørdags 🌸
Det blev en dag, hvor vi stolt kunne vise vores skole frem - 3.-5. klasse optrådte i Stenladen, og der var åben undervisning og værksteder på hele skolen.
Hos HF’erne fik de interesserede sig en snak med elever og lærere, samt et indblik i, hvad eleverne er i gang med for tiden.
Alt i alt en dejlig dag med bål på gårdspladsen og masser af kaffe og kage i den velbesøgte café.
Vi glæder os til næste gang 🇩🇰
Så er det IMORGEN kl 10-13, at vi inviterer indenfor til Åbent Hus på Grundskole, 10. klasse og HF 🥳🌸
Der vil være masser af aktiviteter og rig mulighed for at møde både lærere og elever og få et indblik i livet på skolen ♥️
Se programmerne for hhv. Grundskole og HF på vores hjemmeside: www.Steinerskolen-kvistgaard.dk/aabent-hus-2023
Buegymnastik!
Når eleverne starter med musikundervisningen i 3. klasse (violin, bratsch eller cello), handler det om de praktiske ting omkring instrumentet: Hvordan man sidder med det, hvordan man pakker det ud osv. 🎻
I den spæde begyndelse spiller eleverne efter gehør – cellolæreren, Mathias spiller en melodi, som eleverne skal efterligne uden brug af noder. Det er en intuitiv måde at lære musikken på.
For at lære noderne at kende laver eleverne nodelege, hvor de skal træne rytmen i kroppen. Hvis man klapper eller stamper rytmen og mærker den fysisk, er den pludselig mindre abstrakt. De første noder er desuden i forskellige farver – det hjælper med orienteringen 🎶
For at aktivere fingermusklerne og lære at kontrollere buen laver eleverne buegymnastik – f.eks. med Lille Peter Edderkop, der kravler op af buen.
I 4. klasse går man fra hold- til soloundervisning. Her begynder eleverne ofte at have forskellige behov, og det er også her, der er nogle, der skifter til et andet orkesterinstrument.
Fra 5. klasse begynder eleverne i orkestret, som de fortsætter i i de kommende år 🌸
Det er en vild udvikling, eleverne går igennem – og instrumentet følger dem hele vejen ♥️
Selvom begge døre til smedjen står åbne, er der godt røgfyldt, når 9. klasse smeder grillgafler - og deres banken kan høres vidt omkring 🔨
For at få den runde jernstang til at blive en flot, håndsmedet grillgaffel skal eleverne banke: først skal stangen bankes firkantet, så ottekantet for så igen at blive banket rund. På den måde får man den flotte håndlavede struktur 💪🏼
Når eleverne så har deres flotte, håndsmedede stang, splitter de den med en mejsel i den ene ende og bukker de to ender, så den bliver gaffelformet. Og som dekoration drejes stangen tilsidst, så man får de fine snoninger 👌🏼
Første gang eleverne stifter bekendtskab med smedjen er i 4. klasse, hvor de laver et helt simpelt knivblad. Når de når 9. har de igen smedning - denne gang i et fem ugers forløb 😊
Nu er der ikke længe til, at vi holder Åbent Hus for både Grundskole og HF 🥳
Det er på lørdag d. 28. januar kl 10-13, vi åbner dørene til skolen for ALLE, der er interesserede i vores Grundskole eller HF.
Der vil være elevoptrædener, åbne værksteder, workshops og rundvisninger 👌🏼🌸
Så kom og besøg vores dejlige skole - og tag venner og familie med!
Vi glæder os til at se jer 🇩🇰♥️
Se programmet her: Facebook.com/events/701928358107136
Morgensang 🎶
Denne uge er det 1. klasse, der reciterer til morgensang, og de har Halfdan Rasmussen-remsen ’Trip Trap!’ med 🌸
Halfdan Rasmussen er god at starte med, når man skal lære at sige vers, for udover den naturlige rytme, hans remser har, er de som regel fulde af sjove vrøvleord, eleverne har let ved at huske.
Fællesskabet eleverne imellem mærkes stærkt, når man som 1. klasse står sammen foran hele den store skole. – Så gør det ikke så meget, hvis man glemmer et ord en gang imellem, for sidemanden husker det nok.
Recitationsøvelser som denne er med til at gøre eleverne trygge ved at tale og optræde foran mange mennesker.
9. klasse har udgivet deres egen avis!
Vores seje 9. klasse har deltaget i Politikens skoleaviskonkurrence 2022, hvor de selv har skulle sætte en avis sammen under det overordnede tema ’Du er god som du er’. Eleverne har selv fundet gode, aktuelle historier, og de har arbejdet med den svære vinkling af stoffet, så artiklerne kom til at passe ind i temaet 🗞️
I deres arbejde med at skabe avisen har 9. klasse lært, hvilke elementer en avis består af. Klassen har arbejdet i redaktioner, som hver især tog sig af f.eks. nyheder, feature, debat m.m. Alle redaktioner skulle skrive en artikel ud fra det overordnede tema
Skoleavisens formål er at få de unge til at italesætte forestillinger om det gode liv og åbne op for samtalen om, hvordan vi accepterer os selv og hinanden, så færre føler sig alene og forkert.
Avisen har været undervejs siden skoleårets begyndelse, og nu krydser vi bare fingre for vores seje 9. klasse, når vinderen af konkurrence bliver kåret i februar 🤞🏼♥️
Indtil da: Rigtig god læselyst: https://www.e-pages.dk/polskole/3342/
Tese, tøje, dunte …
3. klasserne lærer en masse nye ord i denne uge, for de har besøg af deres håndarbejdslærer, Kirsten, i hovedfag, som lærer dem at lave deres eget garnnøgle 🧶
Inden eleverne kan spinde ulden til garn, skal det igennem flere trin:
Først skal ulden teses – her rengør man ulden og skubber forsigtigt fibrene fra hinanden, så uldtotten bliver mere ’løs’. Så skal det kartes og endelig tøjes til dunter – altså bundtes i små portioner uld, eleverne kan spinde garnet af 🌞
Spindingen foregår på den ten, eleverne selv har lavet af en pind, de har savet ud, slebet og sat cykelslange på. Ulden sættes på nokken (tenens lille krog), og med venstre hånd trækker eleverne lige så forsigtigt i ulden, til det bliver til det fineste garn.
3. klasse har været i gang hele ugen, og der er produceret 37 tøje-dunter, så der er nok til alle.
Og når klassen er nået igennem de mange dunter, kan det være, der bliver tid til at tese, karte og tøje lidt af skolehunden Bobs pels, som Kirsten har medbragt i dagens anledning 🐶